Alla inlägg under maj 2012

Av Ben Messaud - 3 maj 2012 09:51

Många människor lever i en kronisk förvirring.De vet inte vad de ska göra av sin tid och de är missnöjda med allting de har, med allting de är och med allting de gör.Katastrof i hela breddgraden.Antingen gör de fel sak på fel tid eller gör de inte tillräckligt det de behöver göra på rätt tid. Timingen ur funktion och allting "åt försäkringskassan!" (dvs åt skogen !!!) Det spelar ingen roll, hur mycket de anstränger sig, hur minusiöst de planerar. Missnöjet och känslan av meningslöshet, i sin tur, påverkar dem ännu mer negativt. Livet förblir för dem fyra bokstäver: JAKT (eller jäkt). Ibland är de bytet ibland är de jägaren. Ibland subjekt ibland objekt. De jagas av andras krav och förväntningar på dem, av olika energi-och tidstjuvar. Dessa "fulingar" kan oväntat dyka upp och trasslar till livets trådar för dem, men de kan vara inbyggda i sig själva och i deras gener. När de är själva på jakt, så är de rastlösa och slösar energi och tid på att springa åt olika håll för att hinna med allting samtidigt.Höjden på splittring. Vi kan kalla den här typen av människor för de som alltid vill "bli" något, till motsatsen från de som mest vill "vara" som de är. Dessa två typer är ytterligheter.De flesta pendlar mellan "att vara" och "att bli".Det finns även en annan variant: De som låtsas vara det de inte är. De som i alla fall snurrar dygnet runt i "bli" karusellen, kan vi säga att de har drabbats av "blisyndrom"De andra plågas av låtsas "varasyndrom".Nu har jag pekat på något som du kan använda för att förstå hur du möjligtvis fungerar.Andra förklarar uppkomsten av detta fenomen med att lägga hela skulden på: Stress, den negativa stressen.För de säger att "lagom" dos av stress är bra som drivkraft. Men hur mycket är lagom stress och i vilken situation? Vissa människor är stress-tåliga, andra är stresskänsliga och det kan bero på situationen. Tonvis med böcker om stress, från experter och från stresserfarna översvämmar boklådor och ingen har kommit fram till en glimt av lösning. 

Och nu till poängen: Muslimer, när de följer sin tro, vet exakt vad de ska göra och när och hur de ska göra detta. Allt är dukat för dem och det är bara att sätta igång. Går de och härmar andra icke muslimska varelser så kan de hamna i "blisyndrom"sfällan. De kan t.ex bli missnöjda med sitt utseende, och springer med ett par tusenlappar i handen till en tatuerings-atelje runt gatuhörnet och vill ha en "grön boaorm" innålad på axeln, eller en piercing-"akutmottagning" och vill ha knappnålar i tungan och/eller ett par ringar i näsan eller på ögonbrynens utkant.Om man sedan frågar varför de gör så åt sin fina kropp som de misshandlar: så kan de svara med att det är modernt så.Visst; var och en kan tycka lika eller olika. Men är allt som är "modernt" bra för alla människor.Och var går gränsen? och vem bestämmer att det ska "bli" så? Det är säkert marknadskrafter som vill komma åt tjocka plånböcker. De vet hur de svaga människorna ska tas.

Muslimer i alla fall ska inte ha icke muslimer till sina förebilder. Profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) sa att den som härmar ett folk blir en av dem.Vi vet ju att smittan av att röka och knarka börjar med att nyfikna nybörjare härmar erfarna missbrukare, som bjuder på en cig eller en "joint".

Vill man vara eller bli vacker så finns det betydligt effektivare sätt och dessutom helt gratis. Ett av dem är ett leende från hela hjärtat. Det kan snabbt återställa människan till sin vackra natur. "Ditt leende, sa profeten Muhammed  (salla Allah aleihi wa sallam) in en autentisk hadit, riktat mot din muslimska bror är en god gärning".Det ger dig belöning och kostar dig inget.Det har dubbel positiv effekt: på dig själv och på den du ler åt.Islam visar oss muslimer, när vi ska VARA (behålla vår identitet intakt och försvara den som ett revir eller som ett kapital för att prata materialistiskt) och när vi ska sträva efter att BLI bättre muslimer.Att skaffa en bra utbildning och hederligt arbeta och tjäna välmeriterade halalpengar ingår i att "bli bättre muslim".Det hela är en balansgång som gör oss alltid nöjda med oss själva och positiva mot våra närmaste och mot hela samhället.Dessutom har profeten lärt oss något som är unikt inom islam: Att inför en handling vi inte är säkra på: be två "rakaa" enheter och fråga Allah om vägledning s.k "Salat Al Istikhara" vars "duaåkallan" är känd.Ett exempel: om du tvekar mellan att köpa en bil eller att vänta ett tag till. Du ber Gud att välja åt dig det som är bäst för dig, för din tro, för din framtid osv. När du har gjort detta några gånger, så känner du dig redo att bestämma. Det du bestämmer sedan ångrar du aldrig, för du har förlitat dig till Gud och detta du gjorde är vad Gud ville att du gör. Som muslim, lär dig ordentligt den åkallan och använd den flitigt även för små saker du är osäker på.Du mår mycket bra av det.

Må Allah hjälpa oss att välja rätt och bli bättre muslimer. Ameen!!!  

.

Av Ben Messaud - 1 maj 2012 12:30

När okunniga personer hör talas om ett främmande ord som "Sharia", så reagerar de oftast avvaktande och även negativt. Men ett utslitet ord som "demokrati", ger helt motsatt effekt."Sharia", väcker obefogad hatattityd hos de som inte vet vad den egentligen står för.De kanske har hört någon islamolog (eller islamofob) säga att muslimer, enligt sharia, hugger händerna på tjuvar, eller stenar till döds de som begått äktenskapsbrott.Och detta räcker för dem för att avsky "Sharia". De reducerar "Sharia" till dessa brottsstraff och bildar sina fantasiuppfattningar endast på intryck från dem 

Deras känslor sväller ut och skymmer för dem sanningen som finns i helheten. Samma förfarandet har amatörkritiker och elaka kommentatörer, som till exempel tar en koranvers ur sitt sammanhang och försöker pressa fram osanningar och paradox (som inte finns) ur den.Ordet "Sharia" är heltäckande och varje lag i den ska sättas i sin kontext, kopplad till hela systemet.Fördelarna med "sharia" omfattar inte bara varje individ utan också hela samhället.De kanske inte alltid ses direkt, men ses i ett längre och globalt perspektiv.Ett antal kunniga topplärda har djupa kunskaper i hur de kan tolka dessa lagar (vars primära källor är Koranen och Sunna) och tillämpa dem i komplicerade situationer: Detta kallas "Al Idjmae" dvs en sam-stämmig och avgörande enighet mellan de lärda om sällsynta frågor.Sedan finns s k "Al Qiyas": en fjärde och sista nivå på hur man förhåller sig till ännu svårare och unika frågor, frågor som går att jämföra med tidigare förekomna och avgjorda fall."Sharia" kan man jämföra med en slags "konstitution" dvs en uppsättning regler och lagar. Men sharia är äkta från Gud och Hans sändebud. Dess lagar har ett enda syfte: Tjäna människorna ; visa för dem vad som är bra och nyttigt att följa och vad som är dåligt och skadligt att undvika. Alla uppmaningar, varningar, påbud och förbud kretsar kring dessa två huvudfronter.En betydande del har att göra med dyrkan av ALLAH, och Hans exklusiva rätt att bli dyrkad som en Enda GUD och endast på det sätt Han vill. Dyrkan är noga beskriven och ska göras på det viset för att bli godkänd. GUD är Absolut Oberoende (Assamad) och behöver inte vår dyrkan. Det är vi som behöver Honom och behöver lyda och dyrka Honom.Lyder vi Honom i allting, så håller vi oss borta och i skydd från det onda i alla dess former, även det vi inte känner till eller som är dolt för oss.GUD säger i sura "AlBaqarah" (kap. 2):"..och ni kanske hatar något och det är bra för er, och kanske ni tycker om något och det dåligt för er och Allah vet (allt) och ni vet inte" Den dyrkan är en säker och lätt uppgift för att komma nära Honom och förtjäna alla Hans otaliga gåvor. Det är den dyrkan som är meningen med livet på jorden och allt annat som görs ska tjäna detta syfte.Vissa dyrkformer som plikt-böner måste göras kollektivt. Därför är det viktigt att relationerna människ-orna emellan också blir reglerade för allas bästa.Även detta är en viktig del av "Sharia"s uppgift.Det goda och nyttiga kan var och en, ha sin uppfattning om. Men det är endast Gud som är Absolut Allvetande.Vi har bara relativa (i tid och rum) och begränsade (kvantitativt och kvalitativt) kunskaper om saker och ting.Jag tar ett konkret exempel, som alla kan förstå: Den som röker eller knarkar kan tycka att det är gott med en cig, en dos av nikotin, heroin, kokain och andra "iner". Av knark blir missbrukaren "hög" och "bra" ett tag av en spruta. Resultatet i längden vet alla. Låter man människorna avgöra vad som är bäst och nyttigt för dem, så ses hela samhället kollapsa inom kort.För att ha sin dos av en drog, kan missbrukaren råna, döda, göra i stort sett allt.Människorna i Riksdagen (läs också Riskdagen) kan lagstifta om sådana missbruk, men ofta gör de det för sent och utan att veta vidden av sådana fällor och vanor. Dessutom struntar de flesta  missbrukarna i dessa lagar och eftersom staten inte kan spendera tillräckligt med resurser på dessa stackare, så blir till slut hela samhället fördärvat. "Sharia" kan tidigt och effektivt sätta stopp för sådana brott. Dess lagar har indirekt också en avskräckande effekt, som gör det ytterst sällsynt med nya fall och återfall. Men dessa sharialagar gäller först, när hela samhället är färdigt uppbyggt och andra lagar samtidigt fungerar bra. Ett exempel: Om alla muslimer, ger bort den obligatoriska allmosan (tredje islams grundpelare) till de behö-vande (2,5 % av sparkapital under ett kalenderår, utöver beloppströskeln (nisab) nu på c:a 9000 kr), så blir ingen så fattig att han/hon tjuvar så mycket att han/hon riskerar en hand.Jämför själv och använd hela hjärnan,reptilhjärnan med: Vilket är hemskast för offren (vid brott mot en individ är alltid offren många: släktingar och anhöriga bl.a) och för hela samhället?Ett rånmord eller en avhuggen hand, som dessutom inte går att glömma och som fungerar som varning så länge den "enarmade" är vid liv.Och vilket straff är effektivt?: tio år i fängelse, med alla bekvämligheter som finns där nuförtiden och stora risker för återfall, eller en avhuggen hand "och aldrig mer brott"? Handen (du som inte har den avhuggen) på hjärtat, skulle du våga stjäla om du vet att du riskerar bli "enarmad bandito" för resten av ditt liv?. Däremot, vågar många råna om de vet att de, i värsta fall, kan hamna i en egen cell på modern krimanstalt.

De som kritiserar "sharia" vet egentligen inget om den, vad den syftar på och vad för slags samhälle den skapar i slutändan."Sharia", till skillnad från andra lagar, är inte bara förbud och påbud, den ger också de bästa alternativen till handling, visar vad som ger mest belöning, vad som är önskevärt, vad som är förkastligt men ej föbjudet osv. Den reglerar även handeln, affärsverksamheten, lån och vittnesmål och alla tänkbara tvister i ett äktenskap, skilsmässa, vårdnadstvister och arv. De andra lagarna i t.ex S-rikes brottsbalk är bara en massa förbud och straff. Och samma brott ger inte automatiskt samma straff. Är man rik och kan anlita en dyr och bra advokat så kan man få, på sin höjd, lindrigare straff än om man är fattig eller invandrare. I USA kan en brottsling köpa sig fri från straff om han betalar. Fördelen också med "sharia" är att grunderna och lagarna är desamma och förändras inte, varken i tid eller rum. De gäller överallt och i alla tider.Vad som kan förändras är synen på dessa lagar och hur de kan tillämpas på rigoröst och rättvisst sätt när udda fall dyker upp och det finns förmildrande omständigheter att ta hänsyn till. Massmördare, seriemördare och recidivisterna är inte så sinnessjuka att ett mirakulöst piller får dem att bli goa som lamm. Studera samhällen där antal sådana brottslingar är högt och jämför med ett samhälle som tillämpar "sharia".Islam respekterar den privata egendomen och stölden bestraffas hårt. En muslim kan reagera kraftfullt och även riskera sitt liv om någon vågar råna honom. Utsätts en muslim för oförrätt av något slag och dör i försvaret av sin heder, sin egendom, sin islamtro eller sitt liv, kommer han att räknas som martyr och en muslimmartyrs belöning är Paradiset.

Enligt Abi Hurairah (Haditen finns i Moslems haditsamling en av de 2 mest trovärdiga) så kom en man till profeten Muhammed (Salla Allah aleihi wa sallam) och sa:"Oh Allahs sändebud: Om en man kommer och vill ta mina tillgångar (pengar) från mig? Han sa:" Kämpa (kriga) mot honom" Mannen sa: "Men om han dödar mig!?" "Då är du martyr" Sedan sa han: "Men om jag dödar honom" "Då är han i Elden" (Helvetet).

Andra versioner med samma tema, visar att man måste motverka alla former av våld, först med fredliga medel, sedan om det inte hjälper så använder man all sin styrka för att stoppa angriparen, och även döda honom om inget annat hjälper. Detta gäller alla former av angrep; för att stjäla, för att såra ens heder, mot eget liv,fruns heder eller mot den egna tron. Den som dör i självförsvar för en av dessa, blir direkt marytr. Detta är en del av "sharia" som bygger på äkta sanna haditer. Lagen i Sverige skyddar däremot inte de utsatta människorna mot sådana angrep. Jag hoppas att dessa "Sharia"motståndare inte längre lever i utopi och ovishet om vad som är bra eller dåligt.

Avslutningsvis citerar jag en böneramsa från profeten Muhammed (Salla Allah Aleihi wa sallam= Må Gud välsigna honom) som lyder så här: "Och Allah (Gud) visa oss sanningen helt sann (haqqan) och vägled oss att följa den, och visa oss osanningen helt osann (batilan), och vägled oss att undvika den". Ameen!!!

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards