Alla inlägg under maj 2012

Av Ben Messaud - 24 maj 2012 01:37

 

Malek Ibn Dinar var känd djupt troende, levde enkelt med det lilla han hade och var nöjd med sin lott. Han var född under det första hundra talet Hidjri, (slutet på 600 talet gregorianskt). Han berättade en gång att han bodde i Baghdad, i ett kvartär där en ung man bodde. Denne har ärvt ett fint hus efter sin fars bortgång. Han var rik och från en förnäm familj. Huset har han förvandlat till ett nöjesställe och snusksnäste där han bara festade tillsammans med kompisar och dåligt beryktade kvinnor. De skrek, gapskrattade och sjöng, drack vin och var hela tiden högljudda, även sent på nätterna. Grannarna var riktigt arga på honom och mycket störda. De har många gånger klagat men förgäves. Några tröttnade och flyttade därifrån, för han verkade ha goda kontakter med högsatta makthavare.

En gång kom det en grupp grannar för att klaga hos Malek ibn Dinar. Han var klok och känd för sina goda egenskaper och sina omfattande kunskaper om islam. Han kunde få vem som helst att lyssna på vad han sa när han gav sina råd. Han kanske hade en bra idé för att lösa konflikten med festmannen.

- Du kan prata med killen, sa en av dem till Malek, han kanske har respekt för dig, och skäms för att du vet vad han gör.

- Jag ska, in sha Allah, göra ett försök, det lovar jag.

Malek träffade den unga mannen och hälsade artigt på honom och sa:

"Du förstår kanske vad jag vill prata med dig om, eller hur?. Det är så att grannarna klagar över vad du håller på med, du och dina gäster sent på nätterna. Du vet att detta är bestämt haram, oacceptabelt haram.

- Det vet jag väl; men jag gör detta hemma hos mig och det är mitt hus, och jag gör vad jag vill i det. Är de missnöjda så kan de hitta någon annanstans att bo i.

- Men tänk efter nu, det är en oförrätt du gör mot andra muslimer och sådant tycker inte Allah om.

- Glöm inte att Allah, som är min och din Gud, är Mest Förlåtande. Alla synder förlåter Han och när som helst.

- Visst, visst, det är sant det du säger. Assaalam aleikum!

- Wa Aleikum assalaam!

Trots att Malek Ibn Dinar var besviken över sitt misslyckande att få mannen att ändra på sitt beteende, gick han och grubblade på vad killen sa om Gud. Malek var känd för sin goda kännedom om Allah. Ett av hans förträffliga uttalanden lyder så här: ”Denna världs folk har gått bort utan att få smaka på det godaste i den”. De som hörde honom, frågade honom: ”Och vad är det för någonting som de har missat och som är så gott? "Kännedomen av Allah, Högst är Han", svarade Malek.

När Malek kom hem, gick han och la sig. På natten hörde han en röst som han uppfattade från himmeln: Rösten tilltalade honom så här: ”låt bli att störa Guds tjänare, som vet att han har en Gud som förlåter alla synder.” Han blev skakad av drömmen. Tidigt på morgonen gick han direkt till ”festmannen”. När han träffade honom, sa han till honom: "Jag sökte dig för att be dig om förlåtelse. Förlåt mig för det jag sa om störandet på natten". Sedan berättade han för honom allt om drömmen: ”Är detta sant?" frågade han upprepade gånger, "är det verkligen sant att du hörde rösten nämna mitt namn och sa att jag är Allahs tjänare?"

– Ja, det är sant och du vet att jag inte ljuger för någon.

- Ge mig din hand. Från och med idag och med Allahs hjälp, kommer jag aldrig, aldrig i mitt liv, att begå sådana hemska synder. Jag lovar inför Gud, som ser, hör och vet allting"

Mannen har hållit sitt löfte och blivit en helt annan människa. god muslim, som inte missar böner i moské. Alla grannar tackade Gud, för de kunde nu leva i lugn och ro.

Vad kan du lära dig av denna sanna historia? Hitta fem lärdomar eller fler. Må Allah visa oss sin barmhärtighet och förlåta alla våra synder, små som stora, dem vi känner och dem vi inte känner. Ameen!  

Av Ben Messaud - 22 maj 2012 13:38

Statistiken säger att de flesta människorna dör under sömnen eller på natten. Du kanske kommer på människor du känner, som avlidit under sömnen eller på natten. Det är ett faktum, som funnits sedan människan skapats av Allah (GUD). Ny vetenskaps rön säger att människan är från början, anpassad för att sova, inte för att vara vaken. Sömnen kommer när bränslet, som håller dig vaken, tar slut.Den mängd bränsle har att göra med solens ljus. I flera verser i Koranen säger Allah att Han har skapat solen och månen till människans förfogande och nytta.(Vi vet nu att ingen form av liv är möjlig utan solen. Men vi håller på och förstör denna oumbärliga livskälla, bl a genom utsläppen i luften av kemikalier som tar kål på ozonfiltret). Den hälsosamma och naturliga dygnsrytmen sömnen/vakenheten förstörs av många genom missbruk av preparat och droger (däribland kaffe och alkohol). Sömnen är inte riktigt en reaktion efter att man blivit trött under dagen. Det är ungefär som ett batteri, laddat med ett antal ampere, som har en dags livslängd. Vid födelsen är babyns sömnreserv stor. Den minskar successivt med tiden och stabiliseras när han/hon är vuxen, sedan sjunker den tills livets bränsle tar helt slut. Inom islam betraktas sömnen som en form av döden, ”den lilla döden”. Den lilla döden erfar man under hela livet. Allah säger: (Koranens sura: Azzumar= kap. 39, vers 43) ”Allah för bort själarna (ur kropparna) vid var sin dödstund, och även dem som inte avlider i sin sömn. Sedan, håller Han kvar dem för vilka Han har låtit döden verkställas och skickar vidare tillbaka (till livet) de andra till en fastställd tid”. I detta finns det sannerligen ett Tecken för folk som tänker efter”.Tänk efter. Är detta inte en strålande beskrivning av sömnen och döden. Ingen människa, profet eller inte, kan säga detta. Det är tveklöst sanna Guds Ord. Man behöver inte vara smartare än en femte klassare för att förstå att kroppens funktioner anpassas till sömnen under natten. Hjärtslagen blir mindre både i styrka och antal, andningen blir lugnare, en mängd kemiska och ”elektriska” reaktioner och frisättning av olika hormoner och substanser sker utan den egna viljan. Medvetandet är tidvis borta och drömmar man ”upplever”, kan vara hur konstiga och skrämmande som helst och man tror de var verkliga innan man vaknar till liv igen. Det är en resa in i en främmande värld, där allting är annorlunda. Ett slags liv eller död om man vill. Som Allah säger: "I detta finns ett Tecken (Guds tecken) för folk som tänker efter". Du kanske är en av dem.

Vissa Muslimer kan böneramsor som profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) har lärt oss säga innan vi går och lägger oss. Innehållet i bönerna stämmer exakt med sömnens beskrivning och egenskaper i Koranen. För de som inte har lärt sig detta, citerar jag ett par av dem, som jag översätter så ordagrant som möjligt:

1.”I Ditt Namn, min Herre, lägger jag ner min kropp (wada-ato djanbi), och med Dig (=ditt tillstånd) lyfter jag upp den (arfaoh). Om Du behåller min själ förbarma Dig då över den och om du skickar den tillbaka, skydda den som du skyddat Dina rättskaffens tjänare.

2. Oh Gud!, du har sannerligen skapat min själ och det är Du som tar och behåller den, Du rår över dess död och dess liv. Om Du låter den leva vidare, skydda den, och om du tar den, förlåt den. Oh Gud! jag ber Dig om allt välbefinnande (al aafia).

När man går och lägger sig är det extra viktigt att tvätta sig som inför bönerna (wudue-tvagning). Sedan läser man "Tronens vers" (ayat al kursiy) Kap. 2 vers nr. 255; följt av de två sista verserna i Kap.2 (al Baqara sura) från ”Amana Arrasolo”. Sedan läser du de tre sista korta surorna i Koranen tre gånger. Du kan göra som profeten (salla Allah aleihi wa sallam) gjorde: blås lätt på dina handflator och för dem över de delar av din kropp som du når. Efter det så är du redo att möta ditt öde. Jag ber för mig och för er om "Al Aafia", in sha Allah. Ameen!             

Av Ben Messaud - 21 maj 2012 01:09

En gång, för länge sedan, red en arab på sin ”arab” (häst alltså) genom ett torrt ökenliknande område, på väg till en by. Dagen var mycket varm, så att sanden blev brännande het. Han såg en man, barfota gå i samma riktning och blev öm i sitt hjärta. Han stannade och klev ner från hästen och sa till stackaren:” Kom, här får du, rid på min häst, så att du slipper steka dig i fötterna” Mannen gick snabbt, tog hästen och hoppade på, och red iväg fort. Den omtänksamma hjälparen ropade på hästtjuven som stannade och lyssnade: ”Du!, du behöver inte fly så där, hästen är nu din och det är jag som gav dig den. Gör bara mig en tjänst: Berätta inte för någon vad som hände nu, för om du gör det, då blir folk försiktiga och litar inte på någon. Sedan kommer alla att avstå från att hjälpa medmänniskorna som behöver hjälp” När tjuven hörde detta och förstod vad han egentligen gjorde, blev han ångerfull och kom och lämnade tillbaka hästen till ägaren. Han ville inte vara den som medverkade till att generositeten, omtänksamheten och hjälpsamheten försvinner hos de araberna.


2. Alla muslimer har en önskan: att få se profeten i drömmen. Profeten (salla Allah aleihi wa sallam), enligt Abi Hureira (må Allah vara Nöjd med honom), har sagt i slutet av en hadith: " …och den som såg mig (i drömmen) har verkligen sett mig; ty satan inte kan visa sig i min ”bild” (klä ut sig till mig) och den som ljuger om mig, får räkna med sin plats i Elden". Hadithen är rapporterad av Al Bokhari och är högt rankad som äkta.

En gång gick en muslim till en Sheik, bland de mest fromma och djupt religiösa i trakten och frågade honom: ”Hur kan jag göra för att se profeten (salla Allah aleihi wa sallam) i drömmen?.

- Enkelt, du gör så här: Till lunchen äter du fisk, med mycket salt i och avstå helt från att dricka vatten, även om du blir väldigt törstig. Till kvällsmat, tar du också en mycket saltad fiskrätt. Du dricker inte något vatten heller trots törsten. Sedan går du och lägger du dig och imorgon kommer du till mig och berätta för mig. Du kommer att se…"

Mannen blev glad av receptet och satte igång med att följa det i detalj: Han åt fisk till lunch och på kvällen, med mycket salt varje gång. Han höll på att bli tokig av törsten, men han föredrog att se profeten den natten. Han vände på sig i sängen flera gånger och tänkte hela tiden på hur han kunde släcka sin törst och somna utan att dricka en droppe vatten. Till slut somnade han.

På morgonen gick han till sheiken, som direkt frågade honom: Assalaam aleik; berätta om din dröm; har du sett honom?

- Nej, svarade han. Jag drömde om helt annat. Jag såg att jag drack mycket vatten, simmade i en flod, och badade i en härlig frisk källa under palmträd, sedan såg jag att det ösregnade och till slut såg jag ett vattenfall och jag stod under det med öppen mun och drack. Men profeten (salla Allah aleihi wa sallam) har jag inte sett. Jag drömde bara om vatten, vatten och mer vatten. Då sa skeiken:

- ”Min son, hade du tänkt på profeten hela tiden, som du gjorde med vatten, hade du ditt hjärta fyllt med profeten, med vad han var och vad han gjorde lika mycket som du var sysselsatt med vatten, då skulle Allah ha skänkt dig den värdefulla gåvan att se honom i din dröm. Gå nu och lär dig allt om profeten, hur han levde och vad han gjorde och sa, till slut kommer du att se honom flera gånger med Allahs hjälp. 

Av Ben Messaud - 20 maj 2012 02:37

 

1. Omar ibnu Abdel-Aziz är en välkänd kalif, Han hade den fina titeln: "de troendes Emir". Han levde enkelt och hade ett gott rykte som mycket blygsam Emir. En gång på kvällen, medan han hade gäster hemma och satte med dem, började plötsligt lampan att slockna. Trots att han satte långt bort ifrån den, stod han upp och gick till den och fixade den själv. Hans gäster blev förvånade och en av dem sa till honom: "Oh de troendes Emir, vi alla skulle blivit glada om du hade sagt till någon av oss att fixa lampan".

Då sa kalifen Omar: ” Det är varken bra eller artigt att be sina gäster om tjänster. Jag gick dit (till lampan) som Omar, och kom tillbaka som Omar".

2. Al Maamoun var en av de stora kalifer från Abbassiyins dynasti. Det var han som, under sitt styre, beordrade alla intellektuella och lärda i landet att översätta till arabiska alla böcker och verk från det Antika Grekland.

En dag kom en man från landet, och ropade på Al Maamoon:” Oh AbdAllah!!! Oh AbdAllah!! (som är allmänt tilltal för muslimer och som ordagrant betyder "Allahs tjänare"). Kalifen blev arg, för han var inte van att bli kallad som man kallar vanligt folk (=Allahs tjänare) även om detta stämde med vad han egentligen var. Han sa som om han ville vara säker: "Tilltalar du mig så…?"

Då svarade lantisen: ”Javisst...Vi brukar ju kalla Gud med Hans Namn……" Al Maamoon blev paff och teg en stund. Han fick lära sig något. Sedan, som stort tack, gav han mannen en fin gåva.

En autentisk hadith från profeten Muhammed (salla Aleihi wa sallam) säger: "Den som ärligt visar blygsamhet för Allahs skull, höjer Allah hans ställning"

 

Av Ben Messaud - 17 maj 2012 01:35

Mannen levde på 200 talet (hidjri) 800 talet (gregorianskt) och var fattig som "ett troll" (inte kapitalisternas troll), hade en stor familj med många söner och döttrar. Han hette Hatim Al Asamm. Han var känd för sin obevekliga tillit till Allah. En dag, satte han med sina vänner och lyssnade noga på dem. De pratade om pillgrimsfärden till Mecka, och de många, många fördelarna med den.Hatim blev lockad av ämnet och till slut blev han extra tänd på att göra allt för att ge sig iväg dit, göra sin livsplikt, som han kallade den. Men villkoren för att göra Hadj saknade han. Det krävs 2 saker: Hälsa och pengar.Vad gäller hälsan så var han tillräckligt pigg för att klara av resan och ritualernas påfrestningar. Men pengar hade han ont om. Det lilla han hade räckte knappast till familjens för-sörjning. Han bestämde sig, trots allt, för att diskutera saken med familjen. Om alla hemma kunde ge honom klartecken till färden, varför inte?. Han skulle i alla fall hänga med en grupp, och det var tryggare så, eftersom han kunde räkna med gruppens hjälp om det krisade till ordentligt. På kvällen hemma, samlade han alla sina och sa att han tänkte ge sig iväg till Mecka under pilgrimsperioden, som varje år inträffar i början av den tolfte Hidjri-månaden.Hans fru och många av de större barnen sa bestämt "nej". Motiveringen var klar: han saknade proviant och de behövde också mat under tiden. Pilgrimsplikten gäller ju bara för dem som har råd och är vid god hälsa. Men den yngsta dottern hade en annan uppfattning och sa övertygat: "Det är endast Gud som försörjer alla. Om Allah vill så kommer du att resa dit, har du bara den goda avsikten så ska du förlita dig till Allah". Alla blev tysta och ingen kunde säga något emot. För det var sant det hon sa. Inför sådana goda och viktiga handlingar, så ska man ha den goda avsikten först och främst. Man kan sedan nöja sig med det lilla man har och med tilliten till Allah kommer allting att gå bra. Det var som ett magiskt tal, den lilla flickan höll för andra. Pappan fick i alla fall en ordentlig kick av det och började planera dagen efter. När han var borta i väg, gick dagarna trögt och svårt för den stora familjen. Maten tog snabbt slut och de hade inget kvar varken att sälja eller byta mot bröd. Den lilla flickan fick utskällning av de övriga som la hela skulden för tragedin på henne. Hon steg upp tidigt, som hon brukade göra, långt före gryningen, och bad till Gud att hjälpa dem. När hon bad, citerade hon och reciterade Koranverser som säger: Gud är nära dem som ärligt frågar Honom om hjälp. En annan vers säger att Gud besva-rar den nödställde som åkallar Honom. Dagen efter var det mycket varmt ute. Landets Emir (Sultan) gav sig ut på lång resa med sina närmaste visirer och soldater. När de gick förbi den lilla gamla stugan, kände Emiren sig mycket törstig.Han frågade om vem som bodde i den fattiga stugan.De sa att det var den kände Hatim Al Assamm.Emiren gick själv till stugan och knackade på dörren. En av döttrarna öppnade och han frågade henne om de hade vatten att dricka. Hon sprang in utan att svara och fyllde en skål med kallt vatten ur en lertunna och gav Emiren den. Han drack och kände att det vattnet smakade otroligt gott. Som tack tog han fram alla guldmynt han hade i en läderbörsa och la dem i skålen. Han vände sig sedan till hela sällskapet och sa: "Den som tycker om mig, gör som mig". Alla tog fram sina börsor och tömde ut dem i skålen. Enligt en annan version, kastade alla sina börsor in i stugans fastun. De fick sedan komma tillbaka hämta sina börsor efter att ha betalat värdet av dem. Flickan kunde inte tro sina ögon. Hon höll på att svimma av förvåning. Hon tackade så mycket och gick in till sin mamma som hoppade och dansade av glädje, när hon fick syn på den fulla skålen och alla de gåvorna på golvet.Barnen gjorde likadant utom den yngsta, som såg fortfarande dyster ut. Hennes mamma frågade varför hon såg ledsen ut, när allting nu har vänt. Hon svarade och sa: Gud har skickat oss en god människa, som såg hur fattiga vi är och för lite vatten gav oss så stor gåva. Jag litar fortfarande på Honom, som försörjer alla att också hjälpa min pappa".

Det gick bra för fadern med. Han kunde hinna ikapp den grupp pilgrimer han tänkte följa med. Men en dag, blev ledaren plötsligt sjuk och de letade förgäves efter någon läkare. Den sjuke frågade om det fanns någon from och djupt religiös bland folket. Alla nämde Hatim Al Asamm. De frågade honom om hjälp.När han träffade den sjuke, så läste han upp för honom några korta suror, och reciterade några från profeten kända åkallelser för att tillfriskna alltid med Allahs hjälp. Ledaren kände sig mycket bättre kort efteråt och blev så småningom helt frisk. Som tack gav han honom en kamel att rida, mat och dryck under hela färden. På natten tänkte Hatim mycket på sin familj. När han somnade såg han en dröm som han tolkade positivt. Han kände på sig att familjen har fått hjälp.Detta har gjort honom ännu bättre tjänare av Skaparen och Försörjaren. När han återvände till sin stuga och träffade familjen, som var lycklig, kramade han den yngsta dottern hårt och sa:

"Allah tittar speciellt på dem som känner Honom bättre, även om de är yngre. Misströsta aldrig, oavsett vad som händer. När svåra stunder kommer, fly till Allah (inte från Allah) och sök Hans hjälp.Du blir säkert hjälpt".

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att citera en känd äkta hadit Qudsi, dvs som profeten (salla Allah aleihi wa sallam) har berättat om Gud. Han (salla Allah aleihi wa sallam) sa: "Gud sa: "Jag är (vid det) som min tjänare tror om Mig" med andra ord: Om han tror gott om Mig och förväntar sig något gott från Mig, så får han det.Tro alltid gott om Allah, även och särskilt i till synes desperata situationer. 

Av Ben Messaud - 12 maj 2012 19:39

Ett av Allahs Vackra Namn är Barmhärtige, som är också ett Attribut, som i sin tur inrymmer Handlingen: Förbarmande över någon.Hans Barmhärtighet omfattar allt.Han har tagit på Sig och gjort det till ett löfte att visa Sin Barmhärtighet vem Han vill ("Kataba ala nafsihi rahmah) Vers 12 sura Alannam kap.7.Utan Hans Barmhärtighet är människan förlorad. Muslimerna kan inte nå sitt mål (Paradiset eller räddningen från Helvetet) om inte Allah förbarmar Sig över dem.De kan inte ha tillträde/inträde till Para-diset som belöning bara med sina goda handlingar. Handlingarnas kvalitet (hur ärliga och viktiga de är) och mängd bestämmer på vilken nivå i Paradiset man placeras i och vilken ställning man gör sig förtjänt av (100 nivåer, enligt hadit, mellan varje nivå och nästa är som mellan himmeln och jorden). Men själva inträdes-biljetten till Paradiset är beroende av Allahs Barm-härtighet.Gud har dock inte lämnat oss i ovishet.Allt är förklarat i Hans 

absolut sanna Ord (Koranen).

Vilka anledningar leder oss till att få Guds Barmhärtighet är detta jag försöker, med Allahs hjälp, förklara.

1.En första anledning för att få Allahs Barmhärtighet är enigheten om trosfrågor, och undvikande av allt som leder till splittring och onödiga strider om vem har rätt i små detaljfrågor.Versen 118 och versen 119: Sura Hud (kap.11): "Om din Herre (Oh,Muhammed) ville, så skulle Han gjort människorna till en enda menighet, men de håller på hela tiden med att vara oeniga, utom dem som Din Herre har förbarmat Sig över.För den skull har Han skapat dem, så att din Herres Ord går (igenom) i uppfylelse genom att Han fylller Helvetet och Paradiset med både andarna och människorna".Separat och helt rättvist alltså: dvs de trotsiga olydiga förnekarna får sitt straff och de andra, lydiga och troende får sin belöning. Man kan utläsa från versens början att de som håller sig till enigheten och undviker all form av splittring är de som Allahs förbarmar Sig över. En annan vers visar konsekvensen av splittring och lyder så här: Kap.8 Al Anfal. Vers 46) "Och lyd Allah och Hans sändebud och tvista inte med varandra, för det gör att ni misslyckas och försvinner och blir bortblåsta (ordagrant "er vind går bort"), och var tålmodiga. Allah är bestämt med de tålmodiga"

2.Ta avstånd från all olydnad, från synder och dåliga handlingar. Allah säger om Änglar som gör förbön för de troende: Vers 10 kap. 40 Sura Ghafer (uppenbarad före Hidjrah): "Och skydda dem från onda saker, och dem du skyddar från onda saker, dem har Du förbarmat Dig över. Och detta är sannerligen den härliga segern".

3. God uppfostran av flick- och pojkbarnen.Betrakta denna vers där Allah associerar god uppfostran med Hans Förbarmande över föräldrarna, för deras omsorg om barnen. Vers. 24 ur sura Al Israe. kap. 17. "Din Herre har befallit er att dyrka endast Honom (och ingen annan) och att riktigt visa vänlighet mot föräldrarna (era). Om någon av dem eller båda når hög ålder hos dig, säg aldrig till dem "Usch" och skäll inte ut dem (=föreberå inte dem) och tilltala alltid dem (bägge två) mycket vänligt. Och sänk ner av barm-härtighet ödmjukhetens vinge till dem och säg: Min Herre, ha förbarmande över dem för deras uppfostran av mig som liten". Här ser vi belöningen av all möda föräldrar har utstått för att uppfostra sina barn väl. Eftersom Allah visar här för barnen hur de ska tacka sina föräldrar, så är deras förbön för dem besvarad "in sha Allah". Vi vet att uppfostran av barn redan i yngre ålder är den effektivaste. Det arabiska talsättet pekar också på detta: "Uppfostran av barn som små, är som att gravera på stenen, och uppfostran av barn som stora är som att gravera på vatten" 

4.Flitigt lyssnande på Koranen. Här gäller det att lyssna, förstå och leva sig i innehållet som verserna handlar om. Inte ett spontant hörande utan att hjärtat och hjärnan är med. Versen 204 i kap. 7 Al Aaraf sura lyder: " Och när Koranen läses upp, lyssna TILL den ordentligt (häng med koncentrerat) så får ni (Allahs) förbarmande över er".Ett autentiskt uttalande från profeten Muhammed (salla Allah aleihi wasallam) pekar på liknande: Han sa:

"Om en grupp människor (muslimer) sitter i en bönerlokal (hus av Allahs husen) och läser upp Koranen för varandra och studerar den tillsammans, så skulle friden sänks på dem och barmhärtigheten omsveper dem och Änglarna omringar dem, och Allah nämner dem bland dem Han har hos Sig". Haditen är enligt Abi Huraira, granskad och förklarad som äkta av Alalbani som nummer 5506 ur "den Stora äkta samlingen".Barmhärtigheten är alltså förknippad med Koranen, när den studeras, läses upp och aktivt lyssnas på.

5.Medla fred mellan muslimer i konflikt: Kap.49 vers 10: "De troende är 

sannerligen bröder, medla fred då mellan dem, och frukta Allah så att 

barmhärtighet visas er".
6.Följa efter profeten. Allah säger (Koranen vers 107 sura "Profeterna"): 

"Vi har sänt dig för inget annat än barmhärtighet för världarna". 

Barmhärtigheten är här proportionell till hur mycket man följer profeten.

7.Hålla fast vid Koranens instruktioner och vägledning: Sista delen av vers nr.89 i sura Annahl (Bina: Kap. 16): "..Och vi har sänt ner till dig Boken med förklaring av allting, vägledning, barmhärtighet och glädjebudskap för muslimerna"  
8.Åkallan av Allah.Vers 9 i kap.3 (Al Imran): "Vår Herre, låt inte våra hjärtan avvika (från den rätta vägen) efter att Du har väglett oss, och skänk oss Nåd från Dig Själv (Din Barmhärtighet), Du är sannerligen Mest Barmhärtige Givaren" 
9.Vaka under en del av natten, i ärlig bedjan till Allah.
10.Vara generös och nå fullkomlighetens ställning s k "Al Ihsan".
11.Ständigt be om förlåtelse: "Istighfar" De sista fem anledningarna ger jag kortfattat. Men alla har stöd av verser ur Koranen eller av hadit. Vi ber Allah om barmhärtighet för oss och för våra släktingar, våra barn och alla troende. AMEEN!!!

Av Ben Messaud - 10 maj 2012 19:12

Nu är nollorna igång igen.Myndigheterna sysselsätter sig med nytt drömmande om nollvision för självmord.Nollvisionen som gällde de döda i trafiken (runt 750 per år) och som hoppas plattas ner till noll offer, förs nu över till självmordsfrekvensen.Det dör c:a 1500 självmördare om året, ungefär dubbelt så många som i trafiken. Med andra ord, hela 1500 gånger oacceptabelt.Nollvisionens mål har inte haft stor effekt på trafikens offerstatistik; det lär inte heller lyckas med självmordstalen per år.Varför? 

Självmordssiffrorna är ett tecken på att samhället är sjukt och att minst 1500 personer mår dåligt och får inget stöd för att lösa sina problem.Det är också ett bevis på myndigheternas oförmåga att göra något effektivt åt problemet.De som sitter och bestämmer vad som ska prioriteras eller inte, verkar strunta i sådana utsatta människor.De har ingen policy för de utslagna

och sämstställda individer som blir fler och fler. De bryr sig inte mycket om familjer som så hemskt och plötsligt förlorar en av sina kära och nära. 

En annan kategori av folk på riskzon är de som drabbats av kroniska 

sjukdomar och cyniskt skickas mot sin vilja till arbetsförmedlingen, trots att deras arbetsförmåga, enligt medicinsk expertis, är lika med noll.De raderas  bokstavligen ut och utesluts från socialförsäkringen.Ett rent politiskt beslut utan hänsyn till tjockt medicinskt underlag. Skolan är ett annat område där frustrationen ökar och kan leda vissa elever att tänka ta sitt liv.Staten med sin betygshets, kombinerat med snålhet att förse skolorna med behövda resurser, stressar skolpersonalen som i sin tur stressar elever även från lägre stadier.Eleverna måste prestera och plugga ihjäl sig även om resurserna är knappa och lärarna får skamlåga dränglöner. Det som var "en skola för alla" har blivit med alliansregeringens segregerande skolpolitik, en skola för en samhällselitklass.De flesta privata skolorna är lika usla och mutar till sig nya elever med olika löften de inte kan hålla. Varifrån kommer dessa själv

-mordskandidater? Från vårdsköerna,från tråkiga skolbänkar,från försäkring

-skassans korkade beslut, från arbetsförmedlingens jobbsöks boxar, från socialkontorets snåla kassor,från häktens isolerings celler.Varifrån annars? Det är dina barn eller grannens, vanliga ungdomar som inte absorberas av rimliga skolprogram, av vettig arbetsmarknad och som i brist på något att göra, hamnar i frustrationen och i olika missbruksfällor. Inte konstigt att mindre grov kriminalitet ökar markant. Har man börjat på den banan, så är det kört för hela framtiden. Massmedierna hänger inte med den snabba och farliga samhällsutvecklingen.De flesta sysslar nästan bara med korta sensationsfrågor som kan säkra stora vinster. De tävlar om vad som mest roar folk, och får människorna att drömma och koppla bort sig från den verkligheten.De gör nästan ingen samhällstjänst och driver egoistiska vinstsföretag.Ett av de största problemen med Sverige som stat är att beslutsfattarna, inte drar nytta av alla vetenskapliga undersökningar och studier som görs i olika högskolor och fakulteter.Ett konkret exempel: Inom pedagogiken, finns gott om teoretiska kunskaper som bygger på forskning, men få av dem leder till adekvata reformer och praktiska förändringar på skolans dagliga arbete.Varför? För att det kostar eller för att de som fattar avgörande beslut inte har kompetensen i skolfrågor.Ofta är det politiker och ekonomer som styr, inte skolaktörerna. Samma sjuka inom "vårdlös heten". Makten och resurserna är hos fel folk, och detta felfolk kan plötsligt dyka upp från valurnorna som gubben ur lådan.De kan ha munnen som går hela tiden, men ingen utbildning. Enligt trovärdig statistik är det bara drygt en fjärdedel (26 %) av politikerna som har studenten och någon form av högskolexamen. Allt yrkesfolk har en speciell utbildning, utom politikerna. Antingen har de fel utbildning eller ingen utbildning alls.

Problemen som självmord och mycket annat har sina rötter i en orättvis 

makt-och resursfördelning. Ett utvecklat industriland som Sverige, med relativt låg befolknings tätthet, och rekordstor beskattning av arbetande folk, skulle normalt vara välmående och fri från de problemen många utsätts för till den graden att de begår självmord. I överbefolkade muslimska länder är självmorden däremot relativt få, trots låg levnadsstandard. Varför? Dels för att självmordet är absolut förbjudet av sharia, men också för att ytterst få människor störts bort från gemenskapet och det finns alltid en 

naturlig och ärlig solidaritet mellan människorna, släktingarna och grannarna. Pengar, oavsett om de finns eller inte, spelar inte någon avgörande roll. Man har alltid ett gott hjärta att visa för andra, som saknar värme och sann kärlek. Profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) sa i en äkta hadit: "Ingen kommer att vara riktigt troende förän han/hon unnar sin bror/syster (i islam:trosfränder) det han/hon unnar sig själv".

Ett stort antal verser i Koranen uppmanar att ta hand om varaandra, om de fattiga (foqara wa masakin), om främmande och förbipasserande resnärer (ibnu sabil), föräldralösa (yatama), grannar (al djar) osv. Gud säger (versen i kap. 3 "Al Imran"): "Ni kommer inte att nå (höjden av) det goda förän ni spenderar (ge bort till behövande) från det ni (mest) tycker om" 

Att staten och myndigheterna hjälper med ströpengar är inte samma sak. Det görs med vissa många gånger hårda krav och det räcker ofta inte. 

Jag har inget recept till alla dessa problem. Utom ett enda: Att bli helt muslim då är man med Guds hjälp i skydd från en massa elände. Man kan i ett första stadie kopiera sharia eller låna lagar från den.Andra mer världsliga hjälpåtgärder: Minska ordentligt och successivt på skatte-trycket,och reducera antal arbetstimmar till max 6 timmar per skalle och dag, ordna så att barn stannar kvar hos sina föräldrar tills de kan vara självständiga. Hjälpa splittrade familjer och skilsmässobarn och ha ett extra öga på tystlåtna och blyga barn.Ta bort myndighetsåldern 18 år, som egentligen inte har någon vettig funktion.Den ger individen en falsk frihet och ökar hans/ hennes maktlöshet.Vad har man för nytta med en frihet, när man inte har en utbildning, ett jobb och en bostad? 18 år och myndig utan att samhället är berett att integrera alla är då bara smörja.Vid åtton är de flesta inte alls mogna för att kunna leva självständigt och klara det fria livets komplicerade och hårda krav.

Av Ben Messaud - 6 maj 2012 01:59

Titeln har inget att göra med kaffe.
Många människor kan göra allt för detta liv, t o m, och paradoxalt nog: dö för det.De ser döden som slutmålet eller som ändstation i en "one way" resa, långt bort på osynligt avstånd framför dem.Väl framme på ett skutt in i målet, så tror de fortfarande att de inte har något att vänta efter att de, i sin kista, sänkts ner under jorden.När det är en katastrof, så kan de inte föreställa sig att de en och sista gång kunde vara offer. Sådana människor har en almanacka full med födelsedagar de tänker fira eller gratta för. Det kan vara en väns, en släktings eller en grannes. De har planer för ett helt år, som om döden eller dödsolyckor inte kan inträffa. De har en annan livs filosofi: Njuta nu, maximalt och till varje pris och sedan "après moi le déluge" (efter mig flodvågen).Om de påminns om hemska saker som kan hända så säger de bara: "Den dagen den sorgen"

En annan kategori, ser ingen mening, varken med livet eller med döden

Deras trasiga liv hänger på en skör tråd och när som helst händer det "somsagt".Sådana människor är mycket synd om. De behöver verkligen stöd. 

Sedan finns det ett antal dumdristiga galningar, som leker med livet och 

hoppar fritt från höga klippor, cyklar och skatar vilt på bilväg, eller tävlingsbilar utan bromsar, eller helt enkelt dricker sig asfulla "comme un trou" ("som ett hål" säger fransmännen) och sedan tar bilen och kör slalom på raka vägar och tror de är med i "count down". Beundrare av denna fluga kallar detta: äventyr.

Hur är en muslims inställning till detta liv och till döden?
Detta liv ses inte som ett slutmål, utan som en gåva eller en resurs att förvalta på rätt sätt, för något mycket högre och värdfullt. Med gåvan får man utförliga och klara instruktioner för att optimalt dra nytta ur den. Den ska inte underskattas eller missbrukas. Muslimen ska tacka Gud för livet, för allt som gör detta liv bra och nyttigt och för allt som livet i sin tur gör bra och nyttigt. Livet är beroende av mental och fysisk hälsa, av andra resurser (sömn, vila, mat, umgänge med andra osv) och mycket är beroende av livet; välbefinnandet och tacksamheten för det, förmågan att göra sin plikt gentemot Gud och gentemot andra människor, och framför allt det goda som kommer efter döden, för de som har lyckats med livets uppgift och prov.Det är annars orättvist att vissa människor tillbringar hela sitt liv i njutningar och inte gör det de fick livet för.Till dem, säger Gud, den Yttersta Dagen: (ur en koranvers) "Ath-habtom tayibatikum fi ...." Ni har redan förbrukat och slösat bort livets (det första) njutningar, under Dunya-livet.(detta lågt rankade liv)" De har misssat hela poängen, så att deras straff som de har varnats för blir Helvetet. Detta om de inte ångrar sig och gör rätt för sig i god tid, innan döden blir ett faktum.Oavsett om man är rik eller fattig, ska muslimen acceptera livet som det är. Han/hon får inte jämföra sin lott med andra, till synes, bättre lottade; eller protestera mot hur Gud har fördelat resurserna, även om det verkar "orättvist". Han/hon har kanske fått andra fördelar som någon rikare än honom/henne inte har fått. Det är inte bara pengar och materiellt välstånd som är mått för rikedom och lycka. Det finns mycket goda saker i livet som är mer värda än pengar.Att du är frisk, har just det du behöver, att du har fina barn, du har islamtron och vägledning som ger dig närhet till Skaparen och Försörjaren, att du har kärleken till Gud som gör att Han älskar dig och gör att andra älskar dig osv.Det gäller att upptäcka de "goa" bitarna du har fått och uppskatta dem och säkra större vinst från dem. Däremot är det bra att du tittar upp till de som har fått nyttig kunskap och att du strävar efter att också få den kunskapen. Du tittar på de som är betydligt fattigare än dig och tackar Gud för att du har det bättre, och tittar upp till de kunniga lärda (inom sharia= som kallas profeternas arvingar eller efterträdare) och hoppas också få en del av kunskaperna. 

Inställningen till döden då? För det första är det strikt förbjudet

för en muslim att begå självmord. Att själv skada sig och ta sitt liv, är en trotsig handling som ger det värsta straff man kan tänka sig: Helvetet. Självmord är ett uttryck för att man är missnöjd med livet som är Guds gåva. Det är ett ifrågasättande och en form av förnekande av Gud.Din inställning till döden, beror på dig och på hur du som muslim förvaltar din lott. Lever du helt enligt instruktionerna så har du inget att frukta.Gud är din Beskyddare och Betryggare. Många verser i Koranen säger att de som tror och gör goda gärningar, har inget att vara rädda för (la Khaufon aleihim) efter döden.Dessutom behöver de inte oroa sig (.."wala hom yahzanon") för det de har lämnat efter sig (tillgångar, barn, familj och släkt mm). Alltså en total trygghet inför Räkenskapen och vägen till Paradiset (med Guds Barmhärtighet som omfattar allt) där den Stora Belöningen väntar. Det är emellertid helt naturligt att vara rädd för döden.Men genom att göra sin plikt och lyda Gud och profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) och låta bilden av döden närvarande i vardags sysslor, kommer man att vänja sig och att styra sitt liv åt rätt håll. Döden blir en effektiv varnings signal, piskan att bättra sig. Profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) har sagt i en sann och lång hadit (jag citerar bara en del av den): "..Ak-thiru min thikri hadimi llathaat.." "Nämn ofta njutningarnas förgörare.." dvs "döden". Det är livets njutningar som gör att många glömmer döden. Här är det inte bara frågan om att tänka på döden. Det gäller också att ofta nämna den för att dämpa människans begär och ständig jakt efter njutningar som lätt kan övergå till att hamna i det förbjudna.Hassan Albasri (en av de stora gestalterna inom islam, må Allah vara barmhärtig över honom), född två år innan kalifen Omar Ibnu Lkhattab (må Allah vara Nöjd med honom) blev mördad i en moské, har fått en fråga om en man som var extra rädd för döden. Han sa: "Den mannen måste ha sparat mycket pengar". Och det var sant. För om han har skänkt bort en stor del av dem, som han kommer att få nytta av "framför sig" (efter döden) så skulle han har längtat efter de pengarna han har skänkt bort i välgörenhet. Det är det kapitalet man har nytta av den Yttersta Dagen.Det är som vanligt mycket klokt sagt av Hassan Albasri. Alla hans uttalanden är förträffliga och fulla med visdom. Många muslimer binder ju sig fast till detta liv på olika sätt, mest genom att i äldre dagar skaffa sig många barn och spara mycket pengar. De tänker inte på att döden kan inträffa när som helst och bortser från den sannolikheten. Klart är att de fruktar döden för de har skaffat sig stor anledning till detta. Mycket hemskt är det för de som inte tror på Gud. De kan ge bort allt för att leva "ut i hundrade år".Vissa av de stenrika gillar så mycket livet att en liten förlust i affärerna kan ha förödande konsekvenser. När de t ex. drabbas av ett mindre börsras, blir de så besvikna och bittra att de begår självmord. 

Må Gud hjälpa oss att ha ett gott slut, som goda muslimer och att det sista 

vi säger i detta liv: "Ash-hadu al-la ilaha illa Allah wa anna Muhammed rasolAllah" dvs: Jag vittnar om att det inte finns någon gud utom Allah och att Muhammed är Hans sändebud. Muslimer! säg detta hela tiden gående, sittande och liggande och glöm inte att också leva efter detta.Wa Assalaam!!!

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards