Inlägg publicerade under kategorin sunnislam

Av Ben Messaud - 11 juni 2013 16:09

När ska muslimerna och även andra människor skaffa sig en Koran på arabiska eller en översättning av dess mening till det egna språket? De enda äkta Guds Ord är Koranen. Allt annat är förfalskat eller förändrat och är omskrivet i icke originalt språk. Den enda länken till Gud som alla människor har nu och i all framtid och som aldrig kommer att ändras är KORANEN. Därför är det många icke muslimer av de som har en hyfsad utbildning som blir intresserade av att skaffa Koranen, läsa och förstå den och när de i sin läsning möter en vers som öppnar deras hjärta, får de en obeskrivlig känsla och blir övertygade om att den Boken de har i sina händer är inget annat än äkta och sanna Guds Ord.

Muslimer å sin sida kan läsa koranen dagligen men de sällan stannar vid några verser och försöker granska dem, förstå dem. Varje vers och varje ord har sin rätta plats och inget ord kan ersätta ett annat. Allah säger i sura Al Hidjr, "(Inna Nahno Nazzalna Thikra Wa Inna Laho Lahafidhun) som betyder: (Förvisso har Vi nedsänt Skriften och Vi bestämt håller Den skyddad) Detta är en GARANTI från Gud att behålla Koranen utom räckhåll för alla typer av förfalsning, borttagning, tillägg eller glömska. Den har hittills bevarats intakt i 1400 år detta trots att kostsamma försök och ansträngningar från islams fiender har gjorts för att skapa falska kopior och sprida dem. De kan omöjligen radera eller ta bort koranverser från hundramiljoner muslimers hjärnor. Så att du som väntar och väntar på ett tillfälle att få en Koran i dina händer, när du verkligen är redo för att ta emot Budskapet, så finns en Äkta Koran, exakt som den som nedsändes 1400 år tidigare. Det som möjligen gör att du måste skynda dig är att du inte är säker på hur länge du lever. Koranen är kvar i sitt originala språk och sitt fullkomliga innehåll även efter din generation och din bortgång. Betämmer du dig NU, så kan du redan efter att ha läst en vers och förstått den, så har du en otrolig trostyrka som gör att du vill läsa mer och förstå mer. Ett långt liv räcker oftast inte för att studera allting i /om koranen och om islam. Men ju tidigare du börjar den processen desto bättre och högre belöning får du av det du har lärt dig.

Må Allah visa oss det egentliga värdet på den största Gåvan (KORANEN) som Gud har bevarat så att alla människor nu och i all framtid tar del av. Efter döden så har ingen något att skylla på. Ingen bortförklaring accepteras. 

Av Ben Messaud - 17 maj 2012 01:35

Mannen levde på 200 talet (hidjri) 800 talet (gregorianskt) och var fattig som "ett troll" (inte kapitalisternas troll), hade en stor familj med många söner och döttrar. Han hette Hatim Al Asamm. Han var känd för sin obevekliga tillit till Allah. En dag, satte han med sina vänner och lyssnade noga på dem. De pratade om pillgrimsfärden till Mecka, och de många, många fördelarna med den.Hatim blev lockad av ämnet och till slut blev han extra tänd på att göra allt för att ge sig iväg dit, göra sin livsplikt, som han kallade den. Men villkoren för att göra Hadj saknade han. Det krävs 2 saker: Hälsa och pengar.Vad gäller hälsan så var han tillräckligt pigg för att klara av resan och ritualernas påfrestningar. Men pengar hade han ont om. Det lilla han hade räckte knappast till familjens för-sörjning. Han bestämde sig, trots allt, för att diskutera saken med familjen. Om alla hemma kunde ge honom klartecken till färden, varför inte?. Han skulle i alla fall hänga med en grupp, och det var tryggare så, eftersom han kunde räkna med gruppens hjälp om det krisade till ordentligt. På kvällen hemma, samlade han alla sina och sa att han tänkte ge sig iväg till Mecka under pilgrimsperioden, som varje år inträffar i början av den tolfte Hidjri-månaden.Hans fru och många av de större barnen sa bestämt "nej". Motiveringen var klar: han saknade proviant och de behövde också mat under tiden. Pilgrimsplikten gäller ju bara för dem som har råd och är vid god hälsa. Men den yngsta dottern hade en annan uppfattning och sa övertygat: "Det är endast Gud som försörjer alla. Om Allah vill så kommer du att resa dit, har du bara den goda avsikten så ska du förlita dig till Allah". Alla blev tysta och ingen kunde säga något emot. För det var sant det hon sa. Inför sådana goda och viktiga handlingar, så ska man ha den goda avsikten först och främst. Man kan sedan nöja sig med det lilla man har och med tilliten till Allah kommer allting att gå bra. Det var som ett magiskt tal, den lilla flickan höll för andra. Pappan fick i alla fall en ordentlig kick av det och började planera dagen efter. När han var borta i väg, gick dagarna trögt och svårt för den stora familjen. Maten tog snabbt slut och de hade inget kvar varken att sälja eller byta mot bröd. Den lilla flickan fick utskällning av de övriga som la hela skulden för tragedin på henne. Hon steg upp tidigt, som hon brukade göra, långt före gryningen, och bad till Gud att hjälpa dem. När hon bad, citerade hon och reciterade Koranverser som säger: Gud är nära dem som ärligt frågar Honom om hjälp. En annan vers säger att Gud besva-rar den nödställde som åkallar Honom. Dagen efter var det mycket varmt ute. Landets Emir (Sultan) gav sig ut på lång resa med sina närmaste visirer och soldater. När de gick förbi den lilla gamla stugan, kände Emiren sig mycket törstig.Han frågade om vem som bodde i den fattiga stugan.De sa att det var den kände Hatim Al Assamm.Emiren gick själv till stugan och knackade på dörren. En av döttrarna öppnade och han frågade henne om de hade vatten att dricka. Hon sprang in utan att svara och fyllde en skål med kallt vatten ur en lertunna och gav Emiren den. Han drack och kände att det vattnet smakade otroligt gott. Som tack tog han fram alla guldmynt han hade i en läderbörsa och la dem i skålen. Han vände sig sedan till hela sällskapet och sa: "Den som tycker om mig, gör som mig". Alla tog fram sina börsor och tömde ut dem i skålen. Enligt en annan version, kastade alla sina börsor in i stugans fastun. De fick sedan komma tillbaka hämta sina börsor efter att ha betalat värdet av dem. Flickan kunde inte tro sina ögon. Hon höll på att svimma av förvåning. Hon tackade så mycket och gick in till sin mamma som hoppade och dansade av glädje, när hon fick syn på den fulla skålen och alla de gåvorna på golvet.Barnen gjorde likadant utom den yngsta, som såg fortfarande dyster ut. Hennes mamma frågade varför hon såg ledsen ut, när allting nu har vänt. Hon svarade och sa: Gud har skickat oss en god människa, som såg hur fattiga vi är och för lite vatten gav oss så stor gåva. Jag litar fortfarande på Honom, som försörjer alla att också hjälpa min pappa".

Det gick bra för fadern med. Han kunde hinna ikapp den grupp pilgrimer han tänkte följa med. Men en dag, blev ledaren plötsligt sjuk och de letade förgäves efter någon läkare. Den sjuke frågade om det fanns någon from och djupt religiös bland folket. Alla nämde Hatim Al Asamm. De frågade honom om hjälp.När han träffade den sjuke, så läste han upp för honom några korta suror, och reciterade några från profeten kända åkallelser för att tillfriskna alltid med Allahs hjälp. Ledaren kände sig mycket bättre kort efteråt och blev så småningom helt frisk. Som tack gav han honom en kamel att rida, mat och dryck under hela färden. På natten tänkte Hatim mycket på sin familj. När han somnade såg han en dröm som han tolkade positivt. Han kände på sig att familjen har fått hjälp.Detta har gjort honom ännu bättre tjänare av Skaparen och Försörjaren. När han återvände till sin stuga och träffade familjen, som var lycklig, kramade han den yngsta dottern hårt och sa:

"Allah tittar speciellt på dem som känner Honom bättre, även om de är yngre. Misströsta aldrig, oavsett vad som händer. När svåra stunder kommer, fly till Allah (inte från Allah) och sök Hans hjälp.Du blir säkert hjälpt".

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att citera en känd äkta hadit Qudsi, dvs som profeten (salla Allah aleihi wa sallam) har berättat om Gud. Han (salla Allah aleihi wa sallam) sa: "Gud sa: "Jag är (vid det) som min tjänare tror om Mig" med andra ord: Om han tror gott om Mig och förväntar sig något gott från Mig, så får han det.Tro alltid gott om Allah, även och särskilt i till synes desperata situationer. 

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards