Alla inlägg under juni 2012

Av Ben Messaud - 12 juni 2012 09:49

Denna historia har ägt rum under Imamen Ahmeds tid. Imam Ahmed Ibn Hanbal är den sista av de 4 främsta imamer som har sin "madhab"skola inom islamlära.Läs mer om honom så blir du både förtjust och förvånad av hans otroliga minne, hans breda och omfattande kunskap, hans bekämpning av det orätta, hans tålamod och hans förlåtande av dem som har torterat honom och satte honom i fängelse för sina kunskaper och sina åsikter, hans outtröttliga kamp för den äkta sunna. Han var också en god make för den blinda kvinnan han gifte sig med. 

En dag ville imam Ahmed Ibn Hanbal tillbringa en natt i en moské för att vaka i böner före gryningsbönen. Men han blev nekad av moskéns vakt att stanna i moskén. Imamen sa att han kunde sova på den lilla plats han kunde stå på. Det räckte för honom. Men det hjälpte inte; vakten var sträng. Imamen satte sig på den lilla platsen och rörde inte på sig. Vakten tog ordentligt tag i honom och drog honom mot dörren. En man som var vid entrén, såg dem och frågade vakten varför han gjorde så med stackars den främlingen (för ingen kände igen honom). ”Han ska ut bara.Trots att jag har sagt till honom, så ville han inte gå härifrån", sa vakten. Den mannen var bagare och han erbjöd imamen att komma hem till honom och övernatta hos honom i stället. Imamen accepterade och gick med bagaren hem. När imamen la sig, så hörde han bagaren hela tiden be Allah om förlåtelse, medan han jobbade och förberedde degen och brödet. Imamen blev förvånad över den långa tiden bagaren åkallade och bad Gud om förlåtelse. Han frågade honom till slut och sa:

- Jag hörde dig be om förlåtelse hela tiden medan du jobbade. Känner du att dina åkallelser blir besvarade och att du får något av dem?.

-Javisst, svarade bagaren. Så här dags på natten besvaras åkallelser som görs ärligt och med inlevelse. Allah gillar att du frågar Honom om allt du behöver och att du insisterar.

Han visste inte att mannen är själva Ahmed Ibn Hanbal; den mest sakkunniga under den tiden.

- Hur vet du att din bedjan besvaras?

– Jag vet det, för allt jag ber Allah om, får jag; utom en sak.

– Och vad är det du inte får trots att du ber om det.

-Jo, sa bagaren, jag har bett om att få träffa och se imamen Ahmed, men detta har jag inte fått av Allah. Jag vet inte om detta är på grund av någon synd jag gjorde eller varför. Om det är på grund av någon synd, så ber jag om förlåtelse, hela tiden. Även profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) bad om förlåtelse, upp emot 70 gånger under en och samma stund. "Istighfar" åkallan är något vi behöver, särskilt vi vanliga människor som begår en massa synder dag och natt, utan att vara medvetna om dem.

- Det är sant det du säger; men vet du att Allah har besvarat din önskan om att träffa den mannen?

- Hur så? frågade bagaren förvånat.

- Det är jag som är Ahmed Ibn Hanbal och som du såg, så blev jag släpad till dig, utan att du visste.

Gissa hur glad bagaren blev.

Nu till lärdomarna:

1. Åkallan av Allah under natten (särskilt den sista tredje delen) besvaras

2. Imamer har en hög ställning bland folk. De är viktiga eftersom de har den kunskapen alla behöver för att göra sin plikt på korrekt sätt

3. Imamer lever enkelt och som vanligt folk. De är blygsamma och ödmjuka

4. Gardera dig hela tiden med att du vänder dig till Allah och be direkt Honom om förlåtelse för de synder du har begått utan du vet om dem.

5. Inom islam finns det ingen mellan dig och Allah, ingen präst som du behöver bikta hos.Vi muslimer är lika och har En och samma Gud. När som helst ber vi Allah (GUD) och ingen annan, varken en profet eller annan.  



Av Ben Messaud - 8 juni 2012 20:45

Här följer en av s.k Israelyat: dvs berättelser som profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) har berättat för sina följeslagare. (översättningen är inte helt ordagrann). Berättelsen är rapporterad av Al Bokhari och av Moslem och är äkta.

”Det var tre män av Israels barn, från folk som var före er. Den ena var flintskallig, den andra hade en obotlig hudsjukdom (som gör att hudpigment blir borta) och den tredje var blind. Allah ville utsätta dem för prov och skickade en ängel till dem, som började med att fråga den hudsjuke:

”Vad är det bästa du vet och som du älskar framför allt annat?:

”En fin färg och en frisk och vacker hud”, svarade han, och jag vill också att detta som gör mig ful, så att folk hatar mig och ser ner på mig, försvinner". Ängeln (med Guds vilja och tillåtelse förstås) rörde vid hans hud så att sjukdomen försvann och han fick fin färg. Sedan frågade ängeln honom: ”Vad är för slags resurs (eller egendom) du uppskattar mest? ”Kameler”, svarade han. Och han fick en dräktig kamelhona och ängeln bad Gud och sa: ”Må Allah välsigna den (gåvan) för dig”. Sedan gick han till den flintskallige och frågade honom: ”Vad är det du älskar mest av allt? ”Ett fint hår, och att det som gör mig ful och som folk hatar mig för, går bort", svarade han.Ängeln rörde vid honom och han fick ett fint hår.Sedan frågade ängeln honom: ” Vad är det för slags resurs (egendom) du uppskattar mest av allt? Han svarade: Nötkreatur. Han fick en ko nära att kalva. Ängeln sa sedan: ”Må Allah välsigna den (kon) för dig”. Han gick sedan till den blinde och sa:” Vad är det som du mest älskar av allt? Han sa: ”Synen så att jag kan se folk”. Med ängelns beröring fick han synen. ” Och vad för slags egendom du älskar mest av allt: "Får", svarade han. Han fick en dräktig tacka och ängeln sa: ”Må Allah välsigna den för dig. Alla fick sedan var sin boskap av respektive kameler, kor och får. Sedan kom ängeln i form av den hudsjuke till den som hade hudsjukdomen och sa till honom: ”Jag är en fattig man som vandrar och är totalt pank. Jag kan inte idag vandra vidare utom, först med Allahs hjälp, och sedan med din hjälp. Jag ber dig vid Den som gav dig en fin hudfärg och denna boskap, att ge mig ett av djuren för att fortsätta min resa med det. Jag kan inte idag vandra vidare utom, först med Allahs hjälp, och sedan med din hjälp. Han sa: "Rättigheterna är många".(och menade nej) Sedan sa ängeln: "Är det inte du som hade "baras"-hudsjukdomen och inte hade något djur, och sedan blev du botad av Allah som dessutom har gett dig allt detta? "Jag har i generationer ärvt detta, släkt efter släkt, sa han. ”Du, sa ängeln om du ljuger, så gör Allah att du blir det du var förr.” Sedan gick ängeln som låtsasfattig flintskallig till den andre som var flintskallig och sa: ” Jag är fattig och inte har något kvar för att fortsätta min vandring, jag ber dig vid Den som gav dig det fina håret och alla dessa kor att ge mig ett av djuren, för att kunna vandra vidare. Jag kan inte idag vandra vidare utom, först med Allahs hjälp, och sedan med din hjälp". Nej, fick han till svar. ”Är du inte den som var flintskallig och blev förnedrad av folk och inte hade någon av dessa kor, sedan gav Allah dig allt detta, sa ängeln till honom” "Jag har ärvt detta själv i generationer nu” sa mannen direkt. ”Om du ljuger så kommer Allah att ta ifrån dig allt och du blir som förut, sa ängeln och gick som låtsasblind man till den som var blind och sa: ” Jag är fattig och vandrare, jag ber dig vid Den som gav dig en fin syn och alla dessa djur att hjälpa mig med ett av dem så att jag kan vandra vidare. Jag kan inte idag vandra vidare utom, först med Allahs hjälp, och sedan med din hjälp”. "Du, sa han, jag var blind och fattig och Allah gav mig synen tillbaka och gav mig alla dessa får, jag svär vid Allah, att inte neka dig något. Ta vad du vill av alla dessa får och lämna resten åt mig". Då sa ängeln: ” Behåll allt det du har. Allah har satt er på prov. Han är Nöjd med dig och Missnöjd med de andra två" Berättelsen finns i Sahihain: (De högst rankade äkta hadithsamlingarna från Al Bokhari och Moslem)

Vad kan du dra för lärdomar av denna berättelse?

Vad är det för typ av människor är de tre männen? På vilket sätt skiljer de sig från varandra? Finns det sådana människor nu? I vilka situationer kan du använda dig av dessa berättelser och i vilket syfte? Alla människor kan drabbas av liknande prövningar, på vilket sätt är det bra att reagera, mot sådana till synes motgångar? Hur blir man vinnare, när man har fått bra gåvor av Skaparen.Tänk på vad Allah säger i kap. 2 vers nr: 156.: "Och Vi (GUD) kommer att sätta er på prov med något av fruktan, av hunger, minskade tillgångar, förlust av liv och skördar (frukter), (men) förkunna glädjebudskap till de tålmodiga (som härdar ut).Dem som, när de drabbas av en katastrof säger: Vi tillhör sannerligen Allah och till Honom återvänder vi" Tänk också på den äkta hadithen från profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) som sa: Allah har inte skapat någon sjukdom utom att ha skapat dess botmedel, sök vård så att ni botas.(ma khalaqa Allah daan illa wa khalaqa laho dawae, tadawo!) Att acceptera sin lott och göra något nyttigt av det man har fått och nöja sig med vad man har och känna att man kunde ha haft värre, samt tacka Allah; allt detta är en sann muslims kännetecken. Man belönas rikligt av Gud när man har en sådan inställning.


Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards