Direktlänk till inlägg 24 maj 2012

En annorlunda "festman"

Av Ben Messaud - 24 maj 2012 01:37

 

Malek Ibn Dinar var känd djupt troende, levde enkelt med det lilla han hade och var nöjd med sin lott. Han var född under det första hundra talet Hidjri, (slutet på 600 talet gregorianskt). Han berättade en gång att han bodde i Baghdad, i ett kvartär där en ung man bodde. Denne har ärvt ett fint hus efter sin fars bortgång. Han var rik och från en förnäm familj. Huset har han förvandlat till ett nöjesställe och snusksnäste där han bara festade tillsammans med kompisar och dåligt beryktade kvinnor. De skrek, gapskrattade och sjöng, drack vin och var hela tiden högljudda, även sent på nätterna. Grannarna var riktigt arga på honom och mycket störda. De har många gånger klagat men förgäves. Några tröttnade och flyttade därifrån, för han verkade ha goda kontakter med högsatta makthavare.

En gång kom det en grupp grannar för att klaga hos Malek ibn Dinar. Han var klok och känd för sina goda egenskaper och sina omfattande kunskaper om islam. Han kunde få vem som helst att lyssna på vad han sa när han gav sina råd. Han kanske hade en bra idé för att lösa konflikten med festmannen.

- Du kan prata med killen, sa en av dem till Malek, han kanske har respekt för dig, och skäms för att du vet vad han gör.

- Jag ska, in sha Allah, göra ett försök, det lovar jag.

Malek träffade den unga mannen och hälsade artigt på honom och sa:

"Du förstår kanske vad jag vill prata med dig om, eller hur?. Det är så att grannarna klagar över vad du håller på med, du och dina gäster sent på nätterna. Du vet att detta är bestämt haram, oacceptabelt haram.

- Det vet jag väl; men jag gör detta hemma hos mig och det är mitt hus, och jag gör vad jag vill i det. Är de missnöjda så kan de hitta någon annanstans att bo i.

- Men tänk efter nu, det är en oförrätt du gör mot andra muslimer och sådant tycker inte Allah om.

- Glöm inte att Allah, som är min och din Gud, är Mest Förlåtande. Alla synder förlåter Han och när som helst.

- Visst, visst, det är sant det du säger. Assaalam aleikum!

- Wa Aleikum assalaam!

Trots att Malek Ibn Dinar var besviken över sitt misslyckande att få mannen att ändra på sitt beteende, gick han och grubblade på vad killen sa om Gud. Malek var känd för sin goda kännedom om Allah. Ett av hans förträffliga uttalanden lyder så här: ”Denna världs folk har gått bort utan att få smaka på det godaste i den”. De som hörde honom, frågade honom: ”Och vad är det för någonting som de har missat och som är så gott? "Kännedomen av Allah, Högst är Han", svarade Malek.

När Malek kom hem, gick han och la sig. På natten hörde han en röst som han uppfattade från himmeln: Rösten tilltalade honom så här: ”låt bli att störa Guds tjänare, som vet att han har en Gud som förlåter alla synder.” Han blev skakad av drömmen. Tidigt på morgonen gick han direkt till ”festmannen”. När han träffade honom, sa han till honom: "Jag sökte dig för att be dig om förlåtelse. Förlåt mig för det jag sa om störandet på natten". Sedan berättade han för honom allt om drömmen: ”Är detta sant?" frågade han upprepade gånger, "är det verkligen sant att du hörde rösten nämna mitt namn och sa att jag är Allahs tjänare?"

– Ja, det är sant och du vet att jag inte ljuger för någon.

- Ge mig din hand. Från och med idag och med Allahs hjälp, kommer jag aldrig, aldrig i mitt liv, att begå sådana hemska synder. Jag lovar inför Gud, som ser, hör och vet allting"

Mannen har hållit sitt löfte och blivit en helt annan människa. god muslim, som inte missar böner i moské. Alla grannar tackade Gud, för de kunde nu leva i lugn och ro.

Vad kan du lära dig av denna sanna historia? Hitta fem lärdomar eller fler. Må Allah visa oss sin barmhärtighet och förlåta alla våra synder, små som stora, dem vi känner och dem vi inte känner. Ameen!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards