Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

Kryddstark historia

Av Ben Messaud - 14 mars 2012 18:08

Detta liv eller denna värld kallar muslimerna för ”Hus för prövning” (Dar Ibtilae) Den "Yttersta Världen" (livet efter döden) kallar de för ”Varandets boning” (Dar Baqae). Eller ”Hus för belöningen” (Dar Djazae).

Prövningar av olika slag, drabbar alla under detta liv. För en muslim är allt tveklöst positivt. Till och med en sticka (enligt äkta hadit) kan göra så att offret sonar för sina synder. Det som, till synes är negativt, kan vara i längden positivt eller en fördel, jämfört med annat värre, som kanske drabbar något viktigare än t ex kroppen. Så länge tron är intakt så är allt bra.

Vi har ett antal haditer som tillstyrker detta. En av de mest kända är ett uttalande från profeten Muhammed må Allahs fred och välsignelser vara med honom: ” Förvånande är en rättroendes sakfråga: Hans/hennes sakfråga/angelägenhet bär alltid med sig något gott. Om han/hon drabbas av något dåligt, så utstår han/hon det med tålamod och får belöning för detta, om han/hon får något gott, så tackar han/hon Gud och får också belöning för detta. Och detta är uteslutande för den rättroende muslimen.."

Motgångar, prövningar, kriser och olyckhändelser av olika slag bemöter en sann muslim med lugn, tålamod, accepterande och nöjdsamhet med vad Gud har bestämt. Det ingår i tron att en muslim, skall acceptera sin lott och jobba vidare för att bli bättre och starkare både mentalt, religiöst och fysiskt.

Den drabbade som reagerar på detta vis får utan tvekan sin ställning förhöjd hos Gud, samtidigt som han/hon härdas och renas i sin tro. Det anses inte bra att inte erfara kriser eller prövningar.

En vers i kap. 2 (Koran :Al Baqarah) visar tydligt hur en muslim skall reagera: Allah säger ” Oh ni som verkligen är rättroende, sök hjälp i tålamodet och bönen, Allah är säkerligen med de tålmodiga.”

Nu berättar jag den efterlängtade storyn som har att göra med detta.

Det var en kvinna och en man som tyckte så mycket om varandra. (inget konstigt eller ovanligt). Båda var goda muslimer och bestämde sig snabbt för att gifta sig. Efter cirka sex månaders lyckligt äktenskap frågade kvinnan sin make:

- Älskar du mig?

- Ja visst; kom svaret automatiskt och naturligt. Hon ställde en följdfråga.

- Gör du då vad jag säger?

- Ja visst. Jag vet att du bara säger och vill ha bra saker.

- Ok. Om du ärligt älskar mig och du gör vad jag säger, så skilj dig från mig och lämna mig över till mina föräldrar.

- Vad??? Hur kan du fråga mig sånt? Vad har jag gjort för att du säger detta? Usch vad hemskt det jag hör.

- Du är för god för mig, försökte hon förklara;  du är bra på alla sätt och vis. Men jag kan inte leva med dig längre. Du har lovat göra vad jag sa. Eftersom du är en bra muslim så vet jag att du gör vad du har lovat.

Mannen blev förtvivlad men tänkte att detta var en omskakande prövning som han måste acceptera. Han sa:

- Vänta en liten stund, så att jag ber två bön-enheter och sedan följer jag med dig till dina föräldrar.

Efter tvagningen, vände han sig mot Mecka och bad sina två rakaa- enheter. Vägen var blöt och lerig efter en regnskur. Medan de gick var han disträ, grubblade över den nya situationen och kunde inte tro sina öron eller ögon. Hela tiden, reciterade han utantill böneramsor och bad Allah om skydd mot satan. Plötsligt ramlade han, slog armen i en sten och stukade foten. Hans fru hjälpte honom upp och höll honom så att han med uppenbar svårighet och smärta kunde halta sig fram några steg. De vände tillbaka hem.

-  Vi går hem, sa frun som verkade oberörd av olyckshändelsen.

När de kom in, hjälpte hon honom att ta av sandalerna och började ta hand om skadan han ådrog sig. Hon stoppade en kudde bakom hans nacke och hjälpte honom att lägga sig med utsträcka ben. Sedan, efter lite pysslande och upp-piffande gick hon till honom, kramade hon honom hårt och tittade på honom med tårfyllda ögon och sa:

- Nu är jag din för alltid.

- Lovprisad var Du Allah, Världarnas Herre; Sa han efter det han hörde. Tack Allah för allt som händer mig. Jag ber Dig att göra mig stark i min tro och ge mig mod och kraft för att stå ut med alla prövningar. Ett leende av belåtenhet och glädje lyste på hans ansikte. Han tackade också sin fru och kände sig som en från katastrof nyräddad människa

Gissa om de levde verkligen lyckliga i alla sina dar. Gissa också var de hamnar,

med Allahs barmhärtighet som omfattar allting, den Yttersta Dagen, när alla, med perfekt gudomlig rättvisa, får allt vad de förtjänar. Muslimer!!! Oavsett vad som händer er, tänk på detta och var säkra på att ni är vinnare i alla lägen. Ha tålamod och tappa aldrig hoppet. Er belöning kommer när ni mest behöver den.

Icke muslimer!!! Islam är för er också och ni har allt att vinna så länge ni lever. Problemet är att ingen vet hur länge den sista minutchansen kommer. Tänk att man kan dö på natten, när ingen anar något.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards