Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Ben Messaud - 25 mars 2012 23:53


Medan profeten Muhammed (må Allahs frid och välsignelser vara med honom) satte tillsammans med ett antal av sina förljeslagare, kom en föräldralös ung man in och gick till profeten och berättade för honom detta:

-Jag höll på att bygga en staketvägg mellan min åker som jag ärvt och en grannes trädgård. Ett palmträd som tillhör grannen var i väg. Jag bad ägaren att skänka det till mig och han vägrade. Sedan bad jag honom att sälja det till mig och han vägrade också. Jag vet inte vad jag ska göra.

Profeten (må Allahs frid och välsignelser vara med honom) skickade efter den grannen. När han kom, berättade profeten (m.Allah v.h) för honom exakt vad den föräldralösa killen sa. Grannen instämde och sa att det var sant. Då bad profeten (m.Allah v.h) honom att antingen lämna palmträdet till sin föräldralösa granne eller sälja det till honom. Mannen vägrade. Profeten (m.Allah v.h) upprepade önskan och la till en offert:

- Sälj detta palmträd och du får ett palmträd i Paradiset, vars skugga kan en ridare genomkorsa i 100 år. (alltså jättestort!!!)

Följeslagarna blev förvånade över den mycket goda affären och skulle inte tveka att få ett sånt träd i Paradiset mot all egendom de hade. Vem kan hamna i Helvetet då, om man har ett sånt träd? Ingen, tänkte de. Mannen fortsatte att vägra, han ville ha mer av detta liv.

En av följeslagarna Abu Dahdah, frågade profeten (m.Allah v.h) om han i stället kunde få ett sånt träd i Paradiset. Allahs sändebud visste att Abu Dahadah hade ett mycket fint land, fullt med palmträd som gav mängder med dadlar av utsökt kvalitet och som alla dadelhandlare i Medinah köpte slut av honom. Dessutom hade han en brunn med gott vatten, ett stort fint hus; allt avgränsat av en hög mur i lera. Profeten (m.Allah v.h) sa till Abu Dahdah att han kan få det trädet i Paradiset. Då sa Abu Dahdah till den envisa och besvärliga ägaren:

-Vet du vad jag har för land?

- Och vem inte vet vad du har; fina palmer med de bästa dadlarna.

- Jag köper ditt palmträd för allt jag äger, huset, brunnen med det goda vattnet och alla dadelträd i landet, inklusive muren.

Mannen trodde inte var sant det han hörde. "Det är otroligt mycket för det ynkliga palmträdet", tänkte han.

Eftersom profeten (m.Allah v.h) var närvarande och kunde vara vittne, så accepterade han snabbt offerten. När affären var avslutad, tittade Abu Dahdah på profeten (m.Allah v.h) och frågade som för att vara extra säker och sa:

- Får jag nu ett sånt palmträd i Paradiset,Oh Allahs sändebud?

Profeten (m.Allah,v.h) svarade nekande först. Abu Dahdah blev något förvånad innan profeten (m.Allah v.h) fortsatt och menade:

Allah är Mest Generös och bemöter din generositet med ännu större belöning. Du lämnade allt du ägde för ett palmträd som skänkte den föräldralöse stor glädje, du får trädgårdar i Paradiset i ett antal som ingen kan räkna. Profeten (m.Allah v.h) upprepade flera gånger: “Kam min maddah li Abi Dahadah” dvs "stort antal träd som tyngdes av många härliga frukter; allt för Abu Dahadah". Följeslagarna hörde detta och önskade de vore som honom; men de var inte elakt avundsjuka på honom.Strax efter, gick han hem och ropade på sin fru, som kom springande mellan palmträden.

- Jag har sålt allt, huset, brunnen, alla palmträden och muren.

- Kheir in Sha Allah, sa hon, du är skicklig och brukar göra bra affärer. Vad fick du för allt detta?

- Det är en speciell affär. Jag får ett palmträd i Paradiset.

- Sant?

- Ja, det är sant.

Frun blev mycket glad och gick och sa upprepade gånger:

Mycket lyckad affär! mycket lyckad affär! Abu Dahdah, Wa Allah bra gjort Abu Dahdah!. Hon blev ännu gladare när hon hörde alla detajer om affären och vilka vittnen var med och hörde och såg allt.

Lärdomar som du säkert håller med mig om:

1. Detta liv är inte värt "djanaho baoudah" dvs: en liten insekts ena vinge.

2. Oslagbart stark tro om det osynliga (Al ghaib) hade profetens följeslagare

3. Sikta högt och bestämt på något du tror gott och våga: Sätt din tillit till Allah och räkna med Hans hjälp: du vinner.

4. Giriga typer fanns även under profetens tid

5. Profetens sätt att prata även med trotsiga människor.Han la fram alternativen och lät grannen bestämma utan tvång.

6. Profetens sätt att lösa problem till allas fördel. Alla inblandade vann, fast mer eller mindre stort och på olika sätt.

Att alla vinner i en konflikt är nu en populär metod som skickliga förhandlare och medlare försöker använda sig av och behärska.

Profeten är en förebild i alla sammanhang, precis som det står i Koranen.

 

Må Allah hjälpa oss med ärliga handlingar, bara för Allahs


skull, handlingar som gör att vi förtjänar Paradiset.Ameen

 


 

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards