Alla inlägg den 7 april 2012

Av Ben Messaud - 7 april 2012 16:00

Kalifen Omar löser en mordgåta

Omar kunde även direkt ingripa och försöka klara upp brott och eventuellt straffa brottslingar, allt enligt sharialagar. 

Följande berättelse är av många känd:

En dag vaknade Medinaborna och såg ett lik av en ung hårlös man (sådana pojkar som ser feminina ut, s k ”amrad”) liggande död i en gata. Fallet registrerades och rubricerades som mord med okänd gärningsman. Detta i väntan på undersökning och spaning efter mördaren. Efter ett tag, ledde inte undersökningar till något resultat. Ingen hittades som kunde misstänkas för mordet. Men Omar kunde inte glömma fallet. Han bad till Allah att vägleda honom, för att hitta den skyldige.

Efter mindre än tio månader från det makabra fyndet, vaknade Medinaborna igen och såg ett nyfött barn övergivet liggande på samma plats som liket, månader tidigare, befann sig på. Ingen visste heller, denna gång, vem la babyn exakt där. Även detta har registrerats som olöst fall med okänd brottsling. Omar tänkte och anade kopplingen mellan dessa två brott. Han gav order om att ge barnet till en låtsasmamma (barnsköterska) som får medel från statskassan (han var först med att införa ett sådant bidrags system). Han gav henne instruktioner och sa: ” Håll hemligt det jag säger nu, ta hand om barnet och om du ser någon kvinna intressera sig för det, vill absolut se det och krama det, så säg det till mig och ta reda på var hon bor."

Åren gick och barnet växte. En dag kom en kvinna till barnsköterskan och sa till henne:” Jag är ”piga” hos en kvinna. Hon bad mig att hämta den lilla pojken, för hon vill se honom en stund och lämna den tillbaka till dig.

-  Det är OK, men jag följer med dig, svarade barnsköterskan.

-  Det är bara bra om du vill följa med, sa pigan, han kommer att känna sig tryggare så, eftersom det är du som uppfostrade honom.

När kvinnorna och barnet gick in hos kvinnan som skickade efter pojken, kom de på att hon var dotter till en av de förnäma Ansar följeslagarna (som tog emot profeten i Medina efter Hidjra uttåget från Mecka). Barnsköterskan gick sedan och berättade för Omar vad som hände. Han tog sin svärd på sig och gick till huset. På dörrtröskeln satte själva profetens Ansar följeslagare. Omar hälsade på honom mycket artigt och frågade honom hur han mådde och hur hans dotter mådde: Den kända profets följeslagare lovordade sin dotter och sa att hon var mycket noga med att be och noga följa islams lagar. Omar trodde på mannen, men ville träffa henne och bad om att få prata med henne. Pappan hade inget emot det. När Omar kom in, hälsade han på henne och dem som var med henne och sa:

-Asslaamu Aleikum!

Kvinnan var skakad för hon visste direkt varför han kom.

Han bad de andra att lämna dem ensamma i rummet. När de gjorde det visade han fram sin svärd och innan han sa något om de två händelserna, så stod hon upp och sa: ”Ala rislik", oh de troendes Emir, vänta, vid Allah kommer du att tro mig när jag har berättat hur det var”.

Hon fortsatte och sa: ”En äldre kvinna brukade komma in hos mig och med tiden betraktade jag henne som min mor, och vi hade fullt förtroende för varandra. En gång sa hon att hon var tvungen att resa bort och att hon hade en dotter som hon var rädd om och att hon önskade hämta henne för att stanna hos mig tills hon kom tillbaka från resan. Hon ljög för mig. Hon hade egentligen en ”amrad”son (alltså utan hårväxt som ser kvinnlig ut) som hon klädde ut till tjej och kom med ”henom”.

Jag var säker på att det var en tjej. Och som du vet, oh de troendes Emir, så döljer inte kvinnor all sin kropp för andra närbekanta kvinnor. En gång överraskade han mig medan jag låg och sov och han tvingade mig till den skamliga synden. Efteråt tog jag ett vasst knivblad och skar honom till döds. Jag fick hjälp med att ta liket dit det hittades. Detta hände för drygt nio månader sedan och av den synden fick jag detta barn, som jag la, där hans fars lik låg.

Omar (må Allah vara Nöjd med honom) sa till henne: ”Du talar sanning, jag ber Allah att skydda dig och hjälpa dig" Han gav henne många råd, bl a att hålla detta hemligt.

När han gick ut, hälsade han på hennes pappa på nytt och sa:

”Du har en fin och skötsam dotter”

Han tackade Omar för besöket och bad Allah att hjälpa honom i sin goda och svåra uppgift gentemot sina undersåtar. 

Lärdomar från dessa berättelser kan vara om Omar själv som en historiskt sett muslimsk storhet, unik i sitt sätt att styra ett samhälle som ett par decennier innan var laglöst och barbariskt.  

Av Ben Messaud - 7 april 2012 14:53

Ni som får gossebarn, tveka inte att kalla en av era söner "Omar".Det är bra att ha kalifen Omar som förebild och visa att den rätta islam är sunni islam (och inget annat påhitt) och att den lever alltid, generationer efter generationer.

Kalifen Omar Ibnu Lkhattab kallad också "Al Faroq" (må Allah vara Nöjd med honom) var både sträng och snäll, allt beroende på situationen och vem han hade att göra med. ska man egentligen göra: anpassa sig till omständigheterna, till folk runt omkring och göra rätt sak vid rätt tillfälle. Med modern terminologi kallas detta: flexibilitet.

En oförrätt, enligt islam, brukar definieras med ”att placera en sak på fel plats”. Jämför med blåa pusselbitar mitt på klar himmel.

Följande berättelse har rapporterats av Ashaabi, en välkänd lärd: Han sa:

”En gång kom en man till kalifen Omar för att be honom om råd och sa: Oh de troendes Emir, min dotter har jag begravt levande före islam, (under perioden före islam brukade en del pappor begrava sina små flickbarn levande, av rädsla för skam, detta har islam totalt förbjudit) och innan hon dog ångrade jag mig och grävde upp henne. Med tiden blev vi sedan muslimer, lovprisad Allah. Hon har hamnat, mot sin vilja, i den skamliga synden att ha ett förhållande med man, sedan tog hon ett knivblad för att skära sig i halsen. Vi hann ingripa i rätt tid efter att hon har skurit sig en hel del. Vi vårdade henne tills hon, med Allahs hjälp, blev bra. Hon gjorde bot och ångrade sig rejält. Nu är det någon från ett folk som vill fria och enligt sharialagen gifta sig med henne; men jag är osäker om vad jag ska säga om den affären. Ska jag berätta för dem vad hon har gjort eller gått genom?

Omar höll på att bli arg och sa: ” Ska du nu ta och avslöja det Allah har hittills hållit dolt, vid Allah, om du avslöjar detta för någon så skulle du få ett ordentligt och förnedrande straff, som blir känt i hela regionen. Ta nu och gift bort henne, som ärbar och god muslim."


Ångern och botgöringen när den görs uppriktigt och på rätt sätt suddar ju bort alla synder.

Omar, innan han blev muslim, var mycket sträng och fruktad av alla. Efter att han konverterat till islam, blev han annorlunda och flexibel, god och snäll mot dem som förtjänar detta och hård och sträng mot dem som förtjänar detta.

Det berättas också att han ibland skrattade av något han tänkte på och ibland grät han mycket när han tänkte på annat. När han blev tillfrågad om detta så sa han:

Jag grät när jag tänker på min dotter, som jag tog till en sandkulle och försökte begrava levande och medan jag gjorde detta så log hon mot mig och försökte vifta bort sand från sitt ansikte. Jag kan aldrig glömma detta.

Varför jag skrattade: När jag var avgudadyrkare före islam, hände det att jag reste och tog mjuka dadlar och formade dem till en liten gubbe och gav ”honom” namn av en ”staty-gud” och dyrkade honom under resan. På kvällen när jag blev hungrig kunde jag inte hitta något att äta annat än min lilla dadelidolgubbe. Al hamdu lillah; lov och pris tillkommer Allah som gav mig islamtro, en unik och mycket värdefull gåva.

I ett äkta uttalande från profeten Muhammed (må Allahs frid och välsignelser vara med honom) sa han: ."Islam yadjubbo ma qablaho"..dvs: Islam suddar bort allt dumt som har gjorts före den. Alltså, att bli muslim är som att födas på nytt och alla synder blir förlåtna. Det som många inte vet är att när man blir muslim, så är det för hela livet. Den nya muslimen får inte ångra sig och gå ur islamtro till annat. Det är ingen "prov-och-se historia" lik någon som vill bowla för första gången. Ofta är de som tar ett rejält steg av övertygelse, och utan tvång, blir definitivt goda muslimer livet ut, för de känner och upplever alla fördelar med islam (inifrån) som de inte har tänkt på tidigare.        

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards