Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Konsten att leda

Av Ben Messaud - 7 april 2012 14:53

Ni som får gossebarn, tveka inte att kalla en av era söner "Omar".Det är bra att ha kalifen Omar som förebild och visa att den rätta islam är sunni islam (och inget annat påhitt) och att den lever alltid, generationer efter generationer.

Kalifen Omar Ibnu Lkhattab kallad också "Al Faroq" (må Allah vara Nöjd med honom) var både sträng och snäll, allt beroende på situationen och vem han hade att göra med. ska man egentligen göra: anpassa sig till omständigheterna, till folk runt omkring och göra rätt sak vid rätt tillfälle. Med modern terminologi kallas detta: flexibilitet.

En oförrätt, enligt islam, brukar definieras med ”att placera en sak på fel plats”. Jämför med blåa pusselbitar mitt på klar himmel.

Följande berättelse har rapporterats av Ashaabi, en välkänd lärd: Han sa:

”En gång kom en man till kalifen Omar för att be honom om råd och sa: Oh de troendes Emir, min dotter har jag begravt levande före islam, (under perioden före islam brukade en del pappor begrava sina små flickbarn levande, av rädsla för skam, detta har islam totalt förbjudit) och innan hon dog ångrade jag mig och grävde upp henne. Med tiden blev vi sedan muslimer, lovprisad Allah. Hon har hamnat, mot sin vilja, i den skamliga synden att ha ett förhållande med man, sedan tog hon ett knivblad för att skära sig i halsen. Vi hann ingripa i rätt tid efter att hon har skurit sig en hel del. Vi vårdade henne tills hon, med Allahs hjälp, blev bra. Hon gjorde bot och ångrade sig rejält. Nu är det någon från ett folk som vill fria och enligt sharialagen gifta sig med henne; men jag är osäker om vad jag ska säga om den affären. Ska jag berätta för dem vad hon har gjort eller gått genom?

Omar höll på att bli arg och sa: ” Ska du nu ta och avslöja det Allah har hittills hållit dolt, vid Allah, om du avslöjar detta för någon så skulle du få ett ordentligt och förnedrande straff, som blir känt i hela regionen. Ta nu och gift bort henne, som ärbar och god muslim."


Ångern och botgöringen när den görs uppriktigt och på rätt sätt suddar ju bort alla synder.

Omar, innan han blev muslim, var mycket sträng och fruktad av alla. Efter att han konverterat till islam, blev han annorlunda och flexibel, god och snäll mot dem som förtjänar detta och hård och sträng mot dem som förtjänar detta.

Det berättas också att han ibland skrattade av något han tänkte på och ibland grät han mycket när han tänkte på annat. När han blev tillfrågad om detta så sa han:

Jag grät när jag tänker på min dotter, som jag tog till en sandkulle och försökte begrava levande och medan jag gjorde detta så log hon mot mig och försökte vifta bort sand från sitt ansikte. Jag kan aldrig glömma detta.

Varför jag skrattade: När jag var avgudadyrkare före islam, hände det att jag reste och tog mjuka dadlar och formade dem till en liten gubbe och gav ”honom” namn av en ”staty-gud” och dyrkade honom under resan. På kvällen när jag blev hungrig kunde jag inte hitta något att äta annat än min lilla dadelidolgubbe. Al hamdu lillah; lov och pris tillkommer Allah som gav mig islamtro, en unik och mycket värdefull gåva.

I ett äkta uttalande från profeten Muhammed (må Allahs frid och välsignelser vara med honom) sa han: ."Islam yadjubbo ma qablaho"..dvs: Islam suddar bort allt dumt som har gjorts före den. Alltså, att bli muslim är som att födas på nytt och alla synder blir förlåtna. Det som många inte vet är att när man blir muslim, så är det för hela livet. Den nya muslimen får inte ångra sig och gå ur islamtro till annat. Det är ingen "prov-och-se historia" lik någon som vill bowla för första gången. Ofta är de som tar ett rejält steg av övertygelse, och utan tvång, blir definitivt goda muslimer livet ut, för de känner och upplever alla fördelar med islam (inifrån) som de inte har tänkt på tidigare.        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards