Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Ben Messaud - 20 februari 2013 16:47

En situation och en enda fråga kan initiera en stor förändring.

Detta har verkligen hänt men inte för länge sedan.

 

En relativt ung man, som inte var troende, jobbade på ett företag i USA. Som kollega hade han en muslimsk kvinna som alltid hade sjal på sig. En dag bjöd företaget på fest och som vanligt i sådana miljöer var alkohol med som ”huvudattraktion”. De som av någon anledning avstod från drickandet fick ”nöja sig” med alkoholfritt. Svenskarna kan känna igen sig i en sådan situation. Mannen ville vara trevlig och vågade närma sig kvinnan och vill starta en dialog. De kände varandra, men bara ytligt. När de har kommit en bit i sin dialog, frågade mannen kvinnan och sa: ”Vet du vad som slår mig just nu, det är att jag inte förstår varför ni muslimer inte lik andra människor. Varför dricker ni inte alkohol?”

Kvinnan reagerade överraskande snabbt:

-         Jag tycker snarare att du ska vända frågan till dig själv och fråga varför DUU dricker alkohol.

Mannen blev helt paff och fick en ordentlig tankställare. Efter den frågan gick han och slukade allt han kom på som handlar om islam. Han fick senare en koran med översättning av dess meningar. För en koran går aldrig att översätta. Guds Ord på originalspråket, både principiellt och tekniskt går inte att omvandla till en dikt eller en text av en människa. Mannen blev muslim och lever nu ett lyckligt liv. Han engagerar sig i att förmedla det han har lärt sig, först till släktingar, bekanta och även andra.

Lärdomar nu

-         En enda fråga kan göra ett under.

-         Att öppna sitt hjärta för det okända kan öppna porten till ett nytt och bättre liv

-         Rädslan för islam är obefogad

-         Att först ställa sina frågor till sig själv kan vara klokt.

-         Ett första steg till en förändring kan komma närsomhelst.

Må Gud visa oss sin Nåd och skydda oss från det onda och hjälpa oss bli goda människor Ameen   

Av Ben Messaud - 20 februari 2013 16:09


Detta har hänt under profeten Muhammeds tid (må Guds fred och välsignelser vara med honom), alltså i början av 600 talet.

En man kom in i profetens moské i Madinah, och såg en pojke i c:a 10 års ålder helt koncentrerad på sin bön. Han blev förvånad över hur pojke noga uträttade sin bön. Det syntes på honom att han intensivt levde i varje moment av bönen. När han slutade gick mannen till honom och efter salamhälsningen frågade honom:

”Vad heter din far?” Kanske ville han berömma pappan för den fina uppfostran han gav sin son.

” Min far finns inte längre, han dog” svarade pojken.

”Så du är föräldralös med andra ord.”

” Ja," instämde pojken. Mannen tänkte snabbt att detta var en chans för honom att göra en insats. Han visste att inom islam så får man inte adoptera barn, men man får ta hand om dem, försörja dem, utan att de behöver byta namn eller klippa av släktbanden med sina biologiska föräldrar. Gör man detta så finns det risk att barn far illa, både som barn och senare som vuxna.

-Vad säger du om att du blir s a s min son. Jag kommer att ta hand om dig

- Vad kan du göra för mig? Kan du ge mig mat när jag är hungrig?

- Det är klart, jag kan.

- Dricka när jag är törstig

- Självklart

- Ta hand om mig och bota mig när jag sjuk

- Det är ju givet. Du blir ju behandlad som mina egna barn.

- Men en sista fråga, kan du ge mig ett nytt liv när jag dör?

- Ingen människa kan göra det.

- Tyvärr kan jag inte. För jag har nu Den som verkligen botar mig vid sjukdom, försörjer mig hela tiden och ger mig ett nytt liv när jag dör och dessutom kräver inget av mig i gengäld.

 

Vad kan du lära dig av denna sanna historia?

Du får här nedan lite kött på benen:

-         Uppfostran som effektivast görs tidigt i livet. Talsättet : ”Man kan inte lära gamla hundar sitta stämmer.

-         Barn har stor förmåga att koncentrera sig på viktiga saker

-         Barn kan överraska med sina rappa svar och sin klokhet

-         Barn kan se vad vi vuxna inte ser.

-         Man kan lära sig av barn

-         Islam ser till barnens bästa. ”Adoptionen” vid behov sker i första hand inom barnens närmare släkt.

Må Allah vägleda oss in i den rätta vägen, AMEEN

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards