Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

Njut av denna läckerhet

Av Ben Messaud - 20 februari 2013 16:09


Detta har hänt under profeten Muhammeds tid (må Guds fred och välsignelser vara med honom), alltså i början av 600 talet.

En man kom in i profetens moské i Madinah, och såg en pojke i c:a 10 års ålder helt koncentrerad på sin bön. Han blev förvånad över hur pojke noga uträttade sin bön. Det syntes på honom att han intensivt levde i varje moment av bönen. När han slutade gick mannen till honom och efter salamhälsningen frågade honom:

”Vad heter din far?” Kanske ville han berömma pappan för den fina uppfostran han gav sin son.

” Min far finns inte längre, han dog” svarade pojken.

”Så du är föräldralös med andra ord.”

” Ja," instämde pojken. Mannen tänkte snabbt att detta var en chans för honom att göra en insats. Han visste att inom islam så får man inte adoptera barn, men man får ta hand om dem, försörja dem, utan att de behöver byta namn eller klippa av släktbanden med sina biologiska föräldrar. Gör man detta så finns det risk att barn far illa, både som barn och senare som vuxna.

-Vad säger du om att du blir s a s min son. Jag kommer att ta hand om dig

- Vad kan du göra för mig? Kan du ge mig mat när jag är hungrig?

- Det är klart, jag kan.

- Dricka när jag är törstig

- Självklart

- Ta hand om mig och bota mig när jag sjuk

- Det är ju givet. Du blir ju behandlad som mina egna barn.

- Men en sista fråga, kan du ge mig ett nytt liv när jag dör?

- Ingen människa kan göra det.

- Tyvärr kan jag inte. För jag har nu Den som verkligen botar mig vid sjukdom, försörjer mig hela tiden och ger mig ett nytt liv när jag dör och dessutom kräver inget av mig i gengäld.

 

Vad kan du lära dig av denna sanna historia?

Du får här nedan lite kött på benen:

-         Uppfostran som effektivast görs tidigt i livet. Talsättet : ”Man kan inte lära gamla hundar sitta stämmer.

-         Barn har stor förmåga att koncentrera sig på viktiga saker

-         Barn kan överraska med sina rappa svar och sin klokhet

-         Barn kan se vad vi vuxna inte ser.

-         Man kan lära sig av barn

-         Islam ser till barnens bästa. ”Adoptionen” vid behov sker i första hand inom barnens närmare släkt.

Må Allah vägleda oss in i den rätta vägen, AMEEN

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards