Direktlänk till inlägg 21 februari 2013

Vi behöver formatera våra hjärnor och våra hjärtan

Av Ben Messaud - 21 februari 2013 22:29

Vi behöver en reell formatering av våra hjärnor och hjärtan.

 

Om vi inte förändrar oss själva, så blir vi förändrade av andra, som kanske förändrar oss till någon vi inte vill bli. Ibland är vi inte fullt medvetna om de yttre krafterna som agerar på oss. Vi har då inget försvar mot intrycken som invaderar oss, särskilt när vi blir överraskade av vad vi ser och hör. Allt filtreras inte bort och starka känslor kan styra oss. De får oss att göra saker vi sedan kan ångra. Har vi hjärnan kopplad till andra problem, så agerar de nya intrycken effektivt på oss, i synnerhet om de ger oss känslan av något lovande gott och befriande. Vi blir helt enkelt lurade. Det finns många exempel på hur en människa manipuleras för att bete sig på ett visst sätt. Hur börjar man röka? Hur hamnar man i ett spelberoende? Hur tar man ett kliv in i kriminell bana? Hur blir man en slit-och-släng konsument? Hur luras man in i en sekt? Tittar man bakåt i tiden så minns man säkert exempel på stunder när vi blev blåsta. För att motstå dessa lockande frestelser behöver man ett starkt psyke. Ett starkt psyke kan byggas upp genom att själv ta kommandot över sin förändring och lära sig störta bort allt skadligt som vräks på oss. När du bjuds på något av någon, ställ dig frågor om nyttan med det du bjuds på. Tvekar du, så säg ”nej” bara. Detta "nej", blockerar din hjärna och du får andrum att tänka genom. Ofta, när du har sagt "nej", så kommer en massa argument som stödjer ditt "nej". Du får en känsla av att du är stark, för du har fått bevis på mod och styrka att avstå från det du bjuds på. Prova dig fram och sedan har du färdiga svar på allting. Du blir med Guds hjälp starkare och du ser bättre vad som är nyttigt för dig och den behövna rutinen att bättre styra dina reaktioner. Profeten Muhammed (må Guds fred och välsignelser vara med honom) har sagt i ett äkta uttalande (jag citerar bara en snutt ur det): ”…Håll dig till det som är nyttigt för dig…” (=Ihriss ala ma yanfaok) I en annan hadith sa han (må Guds fred och välsignelser vara med honom):

”Var inte den som alltid säger ”jag är med” (och blint följer andra)

(= La takon Imma-an).

Om vi muslimer håller oss till dessa oerhört viktiga bitar i profetens uttalande, så kommer vi, med Allahs hjälp, att utveckla egenskaper som gör oss starka inför allt vi dagligen möter. Med detta menar jag inte att vi ska vara passiva och avvisa allting vi stöter på. Att ständigt förändras är något vi uppmanas att göra. Allah (Härlig och Mäktig är Han) säger i koranen i sura ”Arraad” (Åskan): ”Allah bestämt ändrar inte på det som folk har för sig förrän de har ändrat på det de har i själen”. Detta visar tydligt att vi måste handla och ta det första steget, sedan ska vi sätta tilliten till Gud för att få hjälp att säkra det resultat vi strävar efter. Versen pekar också på vad vi måste prioritera när det gäller förändringsarbetet. Vi måste först börja innifrån, från vad vi har inom oss, dvs hjärtat, hjärnan, psyket och känslorna.Det som syns utanpå har nära koppling med vad vi har inom oss. Oavsett vad vi gör och hur noga vi är, så kan vi inte nå ett önskat mål utan Allahs hjälp. Våra handlingar är frivilliga, detta sett utifrån oss och den tiden vi lever i. Men Gud har facit, som Han har förutbestämt. Vi gör frivilligt saker och ting, (det goda och det onda) som Allah redan visste. Handlingarna är det som räknas. Enkelt sagt: de goda ger belöning och de onda ger straff och det är upp till var och en att välja, med tanke på konsekvenserna. Detta liv är handlingarnas liv. Det efterkommande Livet är rättvisans Liv (Domedagen). I en utomordentlig äkta hadith sa Allahs sändebud (må Guds fred och välsignelser vara med honom): ”Om du håller i handen en liten växt som du är på väg att plantera och du ser att världens undergång har börjat, gå och plantera…..” Haditen visar hur viktigt det är att gå till handling, utan att fastna i tankarna om till synes negativa omständigheter. Gör bara ditt, det du har tänkt göra, om du är övertygad att din handling är god. Du får belöning även för avsikten. Du får också belöning för att avstå från en synd som attraherar dig. Avsikten har oerhört stor betydelse och detta kan man utläsa från en autentisk hadit där Allahs sändebud (må Guds fred och välsignelser vara med honom) sa: ”Handlingarna är beroende av avsikten och varje individ får det han/hon har tänkt sig….Den som utvandrar och söker Allahs och Hans sändebuds väg hittar sin väg till Allah och till Hans sändebud…och den…”      

Alla människor har en spontan och naturlig drift för att förverkliga sina drömmar.De riktiga muslimerna har en och samma dröm i detta liv. Vägen dit finns i Koranen och i Sunna. Vad som krävs är en stark tro, en ständig vakenhet och vaksamhet, samt vilja och öppenhet att lära sig, ork och tålamod under beprövningar och hinder som kan kanta vägen. Paradiset är mycket åtråvärt och det är meningen att priset för det är högt. Det gäller att offra sin tid, sin energi, allt vad man äger, för att nå dit. En människans försörjning är garanterad i förväg och man dör först efter att var och en har tagit sitt sista andetag, har ätit den sista måltiden som Gud har förutbestämt.I den sista måltiden kan ingå matvaror som inte finns än eller som är på väg till den som är döende.Vi alla går till ändhållplatsen, som vi inte vet var och inte vet när vi hamnar där. Allah (Härlig och Mäktig är Han) säger i Koranen: ” Ingen själ vet vad som den (han/hon) får i sin lott i morgon, och ingen själ vet var någonstans på jorden han/hon dör..(sista versen i sura Lokman).Alltså det är bråttom, det är bråttom, det är bråttom att börja förändra sig, men på ett lugnt och sansat sätt.

Må Allah visa oss vägen och hjälpa oss följa den hela tiden. Ameen!    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards