Direktlänk till inlägg 16 mars 2009

Något om Koranens lära

Av Ben Messaud - 16 mars 2009 16:33

Bismilahi Arrahmani Arrahim

                           Vetenskap om Koranen

(En, med Allahs hjälp, översättning från arabiska av A. Ben Messaoud 

Omsorg om den från Profetens följeslagares sida: 

Vi ser att profetens följeslagare (RA) och efterföljarna, som var insatta i islamisk vägledning, behärskade kunskaper om Korans nedsändning, vers efter vers, på ett noggrant sätt, som fastställer både uppenbarelsens tid och rum. Denna rigorösa granskning utgör grunden i sharialagstiftningens historia. Ibnu Massaud således sa:

” Jag svär vid Allah, som inte har någon gud vid sidan om Honom, att det nedsändes ingen sura av Allahs Skrift, utan att jag visste var den nedsändes och ingen vers utan att jag visste om vem/vad den nedsändes. Om jag vet att det finns någon kunnigare om Allahs Bok än jag och han kan nås av kameler så skulle jag ridit iväg till honom” 


Omsorg om den från efterföljarnas sida:


Vi finner också att lärda bland efterföljarna, som fick sin kunskap från profetens följeslagare hyste stort intresse för denna vetenskap och ägnade den mycket omsorg. De var ju elever till Allahs Sändebuds (må Allah välsigna honom) följeslagare. Här har vi alltså en man som frågade Ikrima om en koranvers nedsändning och han svarade att den nedsändes om denna bergsslutning och pekade på berget ”Salae”

Omsorg om den från de lärdas sida. 

De lärda var noga med att granska Meckas och Medinas uppenbarelser, vers efter vers och sura efter sura och ordnade dem kronologiskt och klassade dem efter nedsändnings tid, rummet och tilltalssättet, vilket ger den samlade kunskapen en vetenskaplig karaktär.

Ställning av Meckas och Medinas uppenbarelser: 

En av de noblaste av Koranens olika vetenskaper är läran om dess nedsändning, dess olika områden och klassificeringen i kategorier Meckas och Medinas, det som nedsändes i Mecka men har karaktärsdrag av Medinas och tvärtom och det som nedsändes i Mecka och berör Medinaborna och viceversa, och det som liknar Meckas i Medinas och tvärtom och slutligen Medinas verser i Meckas sura och tvärtom.


Antal suror från Mecka resp. från Medina 


Antal suror från Mecka är åttiotvå:

Dessa är : 

Boskapen, Urskillning, Jonas, Hood, Josef, Ibrahim, Al Hidjr (geografiskt namn), Bin, Nattliga färden, Grottan, Maria, ”TaHa”, Profeterna, Vallfärden, Rättrogna, Måttstocken, Poeterna, Myrorna, Berättelserna, Spindeln, Romarna, Luqman, Nedfallande i bön, ”Sabaa”  Skaparen, Ja-Sin, De ordnande, Sad, Skarorna, Förlåtaren, Tydlig förkunnelse, Samråd, Guldet (= Det vackra av allting), Röken, Den på knä sittande, Sanddynerna, Qaf, De virvlande, ”Attorberget, Stjärnan, Månen, Det inträffande, Herravälde, Pennan, Sanningens stund, Himmelns färden, Noa, Andvarelserna, Du som täcker över dig, Du som sveper in dig, Uppståndelsen, Människan, De utskickade, Upplysandet, De nedstigande, Visa bister min, Rundformning, Ihop brakande, Sönderdelningen, Stjärnbilderna, Nattbesökaren, Den Högste, Det överskuggande, Gryningen, Landet, Solen, Natten, Morgonljuset, Glädjande, Fikonfrukten, Grodden, Stridhästarna, Dundrande smällen, Vinningslysten, Tiden, Baktalaren, Elefanten, Quraysh, Småhjälp, Al Kaothar, Förnekarna, Det tvinnade repet,  


De suror som uppenbarades i Medina är tjugo: 

De är : Kon, Imran släkt, Kvinnorna, Matbordet, Krigsbytet, Ånger, Ljuset, De samman Svurna, Muhammed, Intågs seger, Rummen, Järnet, Kontroversen, Återuppståndelsen, Hon den testade, Fredagen, Hycklarna, Skilsmässan, Otillåtande, Segern.

De suror som man inte var helt enig om är tolv: 

De är: Inlednings sura, Åskan, Den Nåderike, Leden, ”Attaghabon”

Eller platsombyte, Måttsfuskarna, Allmakten, Tydliggörandet, Jordskakningen Trogenheten, Gryningens Herre, Människornas Herre,

Hur man känner igen Meckas och Medinas uppenbarelser:


1. Hörselbaserad metod: Bygger på sann återberättande från följeslagarna och efterföljarna som var samtida med uppenbarelsen och nedsändningen eller efterföljarna som direkt lärde sig allt om uppenbarelsen från följeslagarna.

 

2. Analysansträngnings och gransknings metod: Denna bygger på analys av egenskaperna hos Meckas resp. Medinas uppenbarelser. Om det visar sig att en vers i en Meckas sura har karaktärsdrag av Medinas eller innehåller något om Medinas händelser säger de lärda att den versen är en Medinas vers. Samma sak gäller en Medinas sura som innehåller en vers som är typiskt Meckas. Därför betraktas all sura som innehåller berättelser om profeterna och urgamla folken som Meckas sura och all sura som innehåller plikter och straffmättning som Medinas sura.

Hur definieras Meckas respektive Medinas uppenbarelser?:

Tre uppfattningar finns om detta:

  • Hänsynstagandet till nedsändningens tid:

Detta är den kända: Den särskiljer sig (från resten) med att den delar in hela Koranen i huvudkategorier, till den grad att de påstår att vad som uppenbarades efter Hijjrautvandringen var Medinas inklusive vad som nedsändes I själva Mecka, året då Mecka blev helt muslimsk, eller året för avskedsvallfärden som exempelvis versen:

”Idag har Jag gjort eran religion fullkomlig…” inklusive också allt som nedsändes efter Hijjra- utvandringen, under resor och erövringsslagen.


Kort sagt allt som nedsändes före Hijjra klassas som Meckas och allt som nedsändes efter Hijjra även om det var i Mecka eller i Arafa klassas som Medinas

som det som uppenbarades när Mecka intogs till exempel versen då Allah säger

(på arabiska): ” Allah sannerligen uppmanar er att återlämna anförtrott gods till dess ägare (Kvinnorna sura. Vers 58) eller versen som nedsändes under avskedsvallfärden:

”I dag har Jag gjort eran religion fullkomlig, och min välsignelse över er total och unnat er islam som religion”


       
  • Hänsynstagandet till den/ de tilltalade:

Meckas är det som var riktat mot Meckaborna och Medinas det som var avsett för Medinaborna; detta för att de flesta av Meckaborna var icke troende. De blev tilltalade med: ” Oh människorna…” även om det fanns bland dem annat folk, medan Medinas majoritet var rättrogna och tilltalades med: ”Oh de rättrogna..” även om annat folk var bland dem.

Men denna klassificeringsfaktor stämmer inte alltid helt, för i sura ”Kon” och sura ”Kvinnorna” vilka är Medinas är tilltalet med ” Oh människorna..”

      Hänsynstagandet till nedsändnings ställe:

Alltså det som nedsändes till profeten (må Allahs frid och välsignelse vara med honom)

när han var i Mecka, blev Meckas och det som uppenbarades i Medina kallas Medinas.

Detta medför att indelningen i två kategorier inte räcker eftersom andra suror uppenbarades under resor som suran ”krigsbytet"(Al Anfal) suran ”Al fath"= " Intågs segern” och suran ”Vallfärden” (Al Hadjj). Dessa benämns inte som Meckas eller Medinas, likaså det som nedsändes vid Tabok och i Det Heliga Al Qods. I Mecka inkluderas dock omgivnings orten Mina, Arafa, Al Hudaybiya. I Medina ingår Badr, Ohod, Salaa.

Enligt denna indelning, betraktas det som nedsändes i Mecka efter Hijjra Meckas.

Egenskaper och kännetecknen för Meckas uppenbarelser:

Kännetecknen:

  • Alla suror som innehåller en sadjda= uppmaning att falla ner i tillbedjan
  • Alla suror som innehåller ordet (Kallaa)= Förvisso icke
  • Alla suror med tilltalet: ”Oh människorna”
  • Alla suror med berättelser om profeterna och urgamla menigheter
  • Alla suror med berättelsen om Adam och Iblis (Satan) utom ”Kon” sura
  • Alla suror som inleds med alfabetbokstav eller bokstäver som ALM, ALR, HM förutom ”Kon” och ”Al Imran”

Innehålls karaktäriska:

  • Åkallan till monoteismen, Allahs Enhet och dyrkan av Allah, nämnandet och beskrivning av Uppståndelsen, Paradiset, Helvetet och avståndstagandet från och kontrovers med avgudadyrkarna.
  • Avslöjandet av avgudadyrkarnas illgärningar som blodspilla och beslagtagning av föräldralösas egendom, begravning levande av flickspädbarn.
  • Ordens stora uttrycksstyrka med korta och koncisa meningar.
  • Kopiösa berättelser om profeterna och hur deras folk förnekade budskapen,; detta för att kunna dra lärdom, som uppmaning och stark markering samt för att underhålla profeten.

Egenskaper och kännetecknen hos Medinas uppenbarelser:

Kännetecknen:

  • All sura där det finns plikt eller dom eller straff.
  • Alla suror där hycklarna nämns
  • Alla suror med kontrovers med Boks folk
  • Alla suror med tilltalet:” Oh de rättrogna”

Innehålls karaktäriska:

1. Tydliggörandet av dyrkandets olika former, relationsbeteenden, gränsdragningen mellan vad som ska följas och inte följas. Ansträngning och försvar (sk Djihad), fred, uppförande vid krig, familj bildning- och organisation, regler för maktutövning och lagstiftnings instrument och villkor.

2.      Tilltal till Bokfolket och inbjudan till att de underkastar sig islam.

3.      Avslöjandet av hycklarnas egentliga uppförande och förklaring av faran de utgör för religionen

    

4.      Långa meningar och verser med en stil som tydligt fastslår lagstiftnings regler, dess mål och avsedda effekter.

Meckas och Medinas suror i kronologisk ordning:

Al Alaq, Nun, Almuzammil, Almudathir, Alfatiha, Al-masad, At-takwir, Al-aala, Al-layl, Al-fadjr, Ad-duha, Asharh, Al-asr, Al Adyat, Al-Kawthar, Attakathur, Al-maaun, Al-kafirun, Al-fil, Al-falaq, An-nas, Al ikhlas, An-nadjm, Abasa, Alqadr, Ashams, Alburudj, At-tiin, Quraysh, Al-Qaria, Al-Qiyama, Al-Humaza, Almursalat, Qaf, Albalad, Attariq, Al Qamar, Sad, AlAaraf, AlDjinn, YaSin, Al-Furqan, Fatir, Maryam, TaHa, Alwaqia, Ashu-araa, TaSin, An-nNaml, Al-Qasas, Al-Israa, Yunus, Hood, Yusuf, Al-Hidjr, Al-anaam, Assafat, Luqman, Sabaa, Azzumar, Ha-Mim Ghafir, Ha-Min Assadjda, Fussilat, Hamim A-sinQaf Ashura, Azzukhruf, Addukhan, Al-Djathia, Al-Ahqaf, Adhariat, Al-Ghashia, Al-Kahf, An-nahl, Nooh, Ibrahim, Al-Anbiya, Al-Maaridj, Al-Muminun, Assadjda, Attoor, Al-Mulk, Al-Haqqa, Sa-Ala, Al-Maaridj, An-nabaa, An-naziaat, Al-Infitar, Al-Inshiqaq, Arrom, Al-Ankabut, Al-Mutaffifin, Al-Baqara, Al-Anfal, Al-Imran, Al-Ahzab, Al-Mumtahina, Annisaa, Azzalzala, Alhadid, Muhammed, Arraad, Arrahman, Al-Insan, Attalaaq, Albayyina, Al-Hashr, An-nor, Al-Hadj, Al-munafiqun, Al-Mudjadala, Al-Hudjurat, Attahrim, At-Taghabon, Assaff, Al-Djumua, Al-Fath, Al-Maida, Bara-a, Annasr.   

Vikten av Meckas och Medinas lära om surorna: 

1. Kallas också : Den ersättare och den ersatta eller ogiltigförklarande och ogiltigförklarade ( På arabiska : Annaa-sikh wa Al Mansu:kh)

(Detta kommer att tas upp i den femte sorten)

 Detta hade stor betydelse för lagstiftningens procedur från Koranen.

2. Vetenskapen om Meckas och Medinas uppenbarelser hjälper studeraren att ta reda på lagstiftnings historia och behärska Allahs visa vägledning i den gudomliga lagstiftningen, med prioriteten av grunderna före delarna, djup förankring av människans inre och tankmässiga grundregler, byggandet av domslut, uppmaningar och avråd på dessa grunder, vilket hade stora positiva effekter i mottagandet av islam och därmed underkastelse under dess lärdomar.

  • Utnyttjandet av den vetenskapen för att förklara och förstå Koranens egentliga innehåll.
  • Insikten om Koranens stil och utnyttjandet av den i sättet att åkalla till islam.
  • Inblick i Profetens liv genom studien av Koranens verser.

Exempel på Meckas verser i Medinas sura och tvärtom.

   Den fjärde typen är: Anledningar eller orsaker till nedsändning

Definition av orsak:


Det arabiska ordet för orsak har olika betydelser:

  • Ur språklig synpunkt: orsak= ”Sabab” står för ”rep”. Sedan användes ordet för allt medel som leder till något annat.
  • Ur sharias- lagstiftningssynpunkt:

".

Ett exempel:

Solnedgången är ett tecken på inträde av plikten att förrätta skymningens bön. Synen av halvmånens ”skära” i början av den nionde månaden Ramadan är bevis på att fastemånaden har börjat och plikten att fasta har inträtt. Detta i enlighet med vad Allah (T) säger (vers 185 sura Al Baqara= Kons sura):

”Den som då har sett halvmånens allra första ljus (eller månadens inträde), måste fasta den"

Nedsändningsorsaker

 

En del av koranen nedsändes utan någon speciell anledning:

Det är den största delen.

Den andra delen nedsändes och har samband med någon orsak eller situation.

1. När en händelse inträffat nedsändes Koranverser om händelsen:

Enligt Ibnu Abbas som sa: ” När versen 214 sura ”Ashuara”=” Poeterna”

(” Varna dina närmaste ur din stam …….) så gick profeten Muhammed (SWS) ut och klättrade på Safaa kullen och började tala till folket, som samlades kring honom: Han sa då: Tänk om jag berättade för er att hästar kom fram ur bergets sluttning, skulle ni då ha trott mig?…..osv.

Då sa Abu Lahab:” Fy på dig, hur kunde du samla oss för detta” sedan reste han sig upp, då nedsände Allah sura ”Almasad” som börjar så: ” Förbannade är Abi Lahabs händer och utplånad blir han….


  • När Allahs Sändebud (SWS) tillfrågades om något, nedsändes Koranverser med ett klargörande som avgör om saken ifråga. Ett exempel är när Abdullah sa:

”Jag var med profeten (SWS) på en åkerfält i Medina och stödde sig på en gren, då kom en grupp judar förbi och sa: ” fråga honom om själen. Då sa andra: ”Fråga inte honom, för han kan komma med något som ni inte kommer att gilla. En liten grupp kom från dem och sa till honom: Oh Al-Qassims far, vad kan du säga om anden? Då teg han och sedan stod han upp och höll för ansiktet med handen på pannan, då kom jag på att Koranverser nedsändes till honom :” Och de frågar dig om anden, säg (Oh Muhammed) : Anden är min Herres sak, och av kunskaper har ni fått bara lite.” Sura Al Isra-a (Nattfärd).

Nyttan och vitsen med nedsändnings anledningar:


1.Vitsen  Att känna till hur sharia lagstiftningen kom till och vad den byggde på, vilket är nyttigt för både troende och icke troende. För de troende är nyttan att stärka deras tro genom att de tar reda på lagarnas historiska bakgrund och för de icke troende som ärligt söker sanningen och blir därmed övertygade om Allahs onekliga budskap, vilket mynnar i deras accepterande av islam, för att det som nedsändes med speciell orsak tyder på Sändarens Härlighet och mottagarsändebuds ärlighet.

2. Nyttofördelar:

Bidra till att förstå versen, få en förklaring om den och undvika missförståelse, tack vare sambandet mellan orsak och verkan.

Al Wahidi sa: «  Det är inte möjligt att förklara versen utan att ha insikt om dess bakomliggande historia och visa på hur den nedsändes.

Ibnu Daqiq Al Aid sa: “ Tydliggöra orsaken till versens nedsändning är en rak väg till försåelse av Koranens meningar”

Ibnu Taymya sa: Kännedom av nedsändningsorsaker hjälper att förstå versen, ty kunskap om orsak leder till kunskap om orsakssändaren.

              Marouan Ibnu Al Hakim kunde inte först förstå Allahs koranvers som börjar så:” Gå inte och tro dem som gläds åt det de kommer med….” Han sa vidare : Om alla människor gläds åt det de fått och tycker om att lovordas för det de inte har gjort och straffas för det så skulle alla bli straffade. Han fick förklaring av Ibnu Al Abbas, som sa att versen nedsändes om Skriftfolk, som Profeten (Allahs frid och välsignelser vare med honom) om något, dolde saken för honom, och svarade med något annat samtidigt som de påstod att de svarade på det han frågade om, detta för att bli uppskattade av honom.

    

3. Ordet "vers" har en allmän betydelse och är riktat till allmänheten. För att vara specifik, så krävs det ett bevis i form av den bakomliggande orsaken till nedsändningen av just den versen. När orsaken är dokumenterad blir versen specifik.

4. Avvisande av inbillning om inskränkning: Imam Shafii sa angående versen: ”Säg; jag hittar inte något förbjudet i det som uppenbarats för mig.” att den versen kom till när avgudadyrkarna förbjöd det som Allah har påbjudit och påbjöd det som Allah förbjudit och höll på och handlade tvärtemot enbart för att vara motsättare. Han sa vidare att versen kom till för att avslöja dem och mot dem och det är som om versen säger:

”Inget påbud utom det ni förbjöd och inget förbud utom det ni påbjöd”

5.Kännedom om orsaken till att versen nedsänts. 

Hur vet man orsaken till nedsändningen?

 När orsaken var något verkligt, nedsändes versen om händelsen. Givetvis var det uteslutet att kunskaper om dessa nedsändningsorsaker blir föremål för personligt tyckande och tolknings ansträngningar. Därför sa Imam Al Wahidi: ” Det är förbjudet att uttala sig om nedsändningsorsaker utom när det grundat på berättelser från och lyssnande på dem som bevittnade nedsändningen och upplevde orsakshändelserna, tog reda på orsaker och forskade i dess vetenskap. Vi förstår därmed hur stränga föregångarna var när de studerade nedsändningsorsaker.

De var stränga till den grad att Imamen Muhammed Ibnu Sirin berättade: ” Jag frågade Ubaida om en vers ur Koranen, då sa han: Frukta Allah och säg något klokt; de som vet om vad Koranen nedsändes har gått bort”.

De lärda inom Hadith vetenskapen var eniga om att betrakta uttalanden från följslagare om nedsändningsorsaker som trovärdiga, eftersom allt tal om nedsändningsorsaker inte beror på tyckande eller resonerande, men från efterföljare är det också trovärdigt men inte i lika hög grad om det inte refereras till någon följeslagare.

Men man måste vara noga och kritisk, så att man inte blandar ihop nedsändningsorsaker med annat främmande. Det kan hända att någon säger att denna vers har nedsänts om detta, men man egentligen menar innehållet i versen eller vad den har för budskap.

Hur uttrycks orsaken?

1. Orsaken uppriktigt nämns

Tydligt uttalande från berättaren som använder ordet ”orsak” och påstår att ”orsaken till nedsändning av denna vers är si och så eller att berättaren avslutar genom att använda följdkonjunktionen ”Fa” = ”då” efter den berättade händelsen. Exempel säger berättaren: Allahs Sändebud (SWS) tillfrågades om si och så, DÅ nedsändes versen… 

 

2. Orsaken uttryckt med viss skepticism och tveksamhet genom att berättaren säger:

Jag tror att denna vers har nedsänts om detta eller jag tror inte att denna vers har nedsänts om detta…Ett exempel är tvisten mellan Azzubair och Al Ansari om vatten, när de vände sig till Allahs Sändebud (SWS) med sitt klagomål för att få en dom. Allahs dom föll till nackdel för Al Ansari som var missnöjd med utslaget; då nedsändes versen där Allah säger: Nej förvisso vid din Herre kommer de inte att vara rättroende förrän de accepterar dig (Muhammed) som domare i det de tvistar om.”

         Meningsskillnad gällande olika versioner om nedsändningsanledningarna

Att komma fram till nedsändningsorsaker är möjligt genom versioner och återberättande.

Följaktligen drabbas de påstådda orsakerna av det som drabbar en vanlig version om en händelse, det vill säga graden av trovärdigheten och brister, kontinuitet och diskontinuitet. Den som studerar nedsändningsorsaker måste ta hänsyn till en viktig aspekt i detta sammanhang, nämligen det stora antalet olika versioner om nedsändningsorsakerna.

Vad som man ska ta hänsyn till kan sumeras i följande:

Brister hos berättarna:    

Svaghet hos berättaren leder till misstag i versionen. Om versionen i fråga inte stämmer med redan accepterade versioner, förkastas den. Bland exemplen om detta är versen där Allah (SWT) säger: "Och öster och väster tillhör Allah, vart ni vänder er (i bön) då är där Allahs Ansikte (sura Kon v. 115). Det är bekräftat att den gällde den frivilliga bönen, för den på riddjur ridande resenären. Muslem citerade Ibnu Omar som sa:

 

Allahs Sändebud höll på och gjorde bön under sin väg, i ridande ställning  från Mecka till Medina vänd mot den riktningen hans ansikte var vänt mot. Då nedsändes versen¨: ” Vart ni vänder er, så finns där Allahs Ansikte.”

Attirmidi gav också ut den berättelsen men ansåg den svag. Han påstod att versen gäller den som ber men känner inte till den rätta böns riktning och trots försök och ansträngning bad åt fel håll. Bönen är då godkänd. Men det som gäller här är den första nedsändnings-orsaken eftersom den var sann.

Flertaliga orsaker men det nedsända är ett: 

Kan förekomma när olika händelser inträffar med korta tidsintervaller; då nedsänds en vers om flera händelser. Detta finns exempel på i många ställen i Koranen. Förhållningen i dessa fall är att titta på versionens sanningshalt. Om versionen är trovärdig med det flertalet orsaker

och det inte finns anledning att misstänka stora brister accepteras alla orsakerna till versned-sändningen.

Exempel är versernas om ”förolämpningen”. Al Bukhari berättade att verserna nedsändes om Hilal Ibnu Umaiya när han förolämpade sin fru i profetens (SWS) närvaro, då nedsände Allah:

” De som skäller ut…..” (anklagar) sina fruar (Annur, V. 6)

I de ansedda Sahihain ( Bukharis och Muslems) Verserna nedsändes om  Uaymir Al Adjlani när han frågade Allahs Sändebud (SWS) om någon man hittar sin fru tillsammans med en annan man..” Då sa profeten (SWS) till honom: ” Sannerligen har Koran nedsänts om dig och din partner”

Uppenbarligen är dessa hadith olika, men de är sanna båda två. Imamen Annawawi kom med en förklaring om detta. Han sa: Detta har hänt först Hilal, men det blev ett sammanträffande med Uaymir Al Adjlanis händelse, vilket resulterade i att versen nedsändes om båda två.


3. Orsaker många och nedsändning är fler än en

Imam Azzarkashi: Det kan hända att något nedsänds två gånger för att visa dess stora vikt och för att påminna om den saken när orsaken inträffat. Det finns flera exempel om detta däribland:

Det som bekräftats i ”Assahihain” ( De rätta hadith samlingar av Al Bokhari och Moslem) att Abdullah Ibnu Massaud sa om versen där Allah säger: ” Och de frågar dig om själen….” Denna vers har nedsänts då judar frågade profeten (SWS) i Medina om själen. Det är känt att denna vers från sura ”Al Israa” som odiskutabelt är från Mecka, uppenbarades då avgudadyrkarna frågade profeten (SWS) om Dhu Al Qarnain och om Grottfolket tidigare och att judar beordrade avgudadyrkarna att fråga profeten om den (=själen) och Allah nedsände svaret, som det har förklarats.

Man kan undra hur kan nedsändningar vara många och versen en enda och det har verkligen inträffat?

Svaret är då: Det har sannerligen en stor nytta och vitsen med det är som Azzarkashi sa att det kan inträffa något eller dyka upp en fråga som leder till att en vers nedsänds, trots att något liknande hade inträffat och att en tidigare vers innehöll liknande budskap, så att profeten (SWS) skulle påminna de berörda om den versen.


 4. Flera nedsändningar men en enda orsak            

Det kan hända att nedsändningar blir många men orsaken är en. Exemplet är det som har återberättats om Umm Salama (RA) som sa: Oh Allahs Sändebud, jag hör inte Allah nämna något om kvinnor vid utvandringen till Medina (Hidjra) då nedsände Allah: ” Allah besvarade dem då att jag inte försummar någon god gärning av någon av er, man eller kvinna…”

 

Enligt Umm Salama (RA) som sa: "Oh Allahs Sändebud; varför nämns vi inte i koranen som männen nämns?" då nedsändes:

  

” Sannerligen de muslimska männen och de muslimska kvinnorna...(Al Ahzab V. 35)

Enligt Umm Salama som sa: Männen ger sig i erövringskrig men kvinnor inte och vi får hälften vid arv” då nedsände Allah: ” Önska inte vad som Allah har skänkt andra och med detta gjort vissa  bättre lottade än andra. Männen får sin lott och kvinnor sin..” (Annisa-a : Kvinnorna V. 32)  


 Versen nedsändes före händelsebestämmelsen:

 

Det första exemplet: Vad Allah säger:” Vinnare är den som ger bort zakat ( Allmosa efter Ramadan månadens slut). Denna vers är från Mecka, där det inte fanns varken fastan eller fastans allmosa.

Det andra exemplet: Jag svär vid detta land och du kommer till detta land (se Koranens budskap) Sura är från Mecka och det kommer senare att stämma när Mecka blir muslimsk.

Profeten sa” Jag fick skänkt en fritimma av dagen.

Det tredje exemplet: Versen 45 från ”Al Qamar sura: ” Folket kommer att besegras och vänder ryggen flyende.. Omar Ibnu Al Khattab (RA) sa: Jag visste inte i början vilket folk som skulle besegras. När ”Badr” slagets dag kom, så jag Allahs Sändebud (SWS) säga: ”Folket kommer att besegras och vända ryggen flyende”

 

Flertalet nedsändningar om en enda person

Samstämmighet med Omar Ibnu Al Khattab (RA)    

Al Bokhari berättade vad Anas sa : ”Omar sa: Jag var samstämmig med min Herre på tre fall:

Då jag sa : Oh Allahs Sändebud: Tänk om du tog Ibrahims boplats till bönplats” Då nedsändes ” Ta då Ibrahims boplats till bönplats.” (Al Bakara V 125)

Och jag då jag sa : Oh Allahs Sändebud, det förvisso kommer in till dina fruar både goda människor och snuskiga lömska sådana, ska du inte beordra dem att skydda sig med slöja. Då nedsändes ”Slöjans vers.

När Allahs Sändebuds fruar var samlade och var svartsjuka sinsemellan så sa jag till dem:

”Om han skiljer sig från er så skulle Hans Herre byta ut er och ge honom bättre fruar

(Attahrim: Förbjudandet vers 5) Versen nedsändes också då.

Verser har nedsänts om Saad Ibnu Abi Waqqas: Han sa: Min mor svor att hon inte skulle äta eller dricka förrän  jag slutade umgås med Muhammed (SWS), då nedsändes: ” Om de båda (föräldrarna) sätter stor press på dig att ta någon/något du inte vet något om (till gud vid min sida) så ska du inte lyda dem. (Loqman Vers: 15)

Den andra versen. Saad berättade: ” Jag tog en svärd som jag tyckte om och sa till Allahs Sändebud: Oh Allahs Sändebud, ge denna till mig. Då nedsändes ”Anfal sura”




Diverse exempel om nedsändningsorsaker:

   Den fjärde typen: Insamling av Koranen och iordningsättning av den:

 Betydelsen av ”insamlingen”:

Betydelsen

1: Dess insamling betyder bevaring på hjärtat eller minnet. Denna betydelse förekommer i versen där Allah översatt säger: Du sätter ivrigt tungan i rörelse med den. Det ankommer Oss dess insamling och dess uppläsning. (Uppståndelsen : Al Qiy ama V 16, 17)

Betydelsen

2: Insamlingen av Koranen betyder att skriva ihop ner den i rader, alltså på skrivblad som rymmer alla suran och alla verser.

Insamlingens etapper: Den första etappen: Under Profetens (SWS) tid:

Memorering utantill:

Hur lärde sig Profeten Muhammed (SWS) koranen utantill:

 

Han reciterade Koranen utantill och tröttnade aldrig, särskilt under natten; detta till den grad att han kunde läsa ett antal långa sura under en bönenhet.

För ökad säkerhet förhördes Han av Ängeln Gabriel.

Ibnu Abbas (RA) sa att Profeten Muhammed (SWS) var den mest givmilda av alla människor, och mest givmild var han under Ramadan, för att Gabriel träffade honom under varje Ramadan nattetid, då han repeterade och läste för Ängeln.

Abu Huraira berättade att Han (Gabriel) reciterade Koranen för honom (Profeten sws) en gång varje år och och två gånger det år han skulle dö.

Hur profetens följeslagare lärde sig Koranen utantill:

Förutsättningar som underlättade för följeslagarna att lära sig Koranen utantill var många:

1. Vältränat gott minne. De var kända för att till exempel perfekt minnas en lång dikt efter att ha hört den en enda gång.

2. Koranen nedsändes successivt i olika omgångar

3. Plikten att recitera verser ur Koranen under bönen

4. Plikten att rätta sitt liv efter Koranen. Den var deras guide i trosfrågor och dyrkan och var deras referensbok i de dagliga handlingarna.

    

5. Uppmuntran och uppmaning från Profeten att lära sig den utantill, med tanke på den stora belöningen man får när man kan den utantill.

6. Ömsesidigt löfte mellan Profeten Muhammed (SWS) och följeslagare att lära ut den. Muhammed (SWS) var läraren. Eleverna som blev lärda, skickades senare ut till nyblivna muslimer för att lära ut dem Koranen. Nyblivna muslimer, bosatta i Medina blev deltagare i profetens koranundervisning.

Bevaring av Koranen skyddad i textrader: Detta är en form av bevaring som varar i evighet och som inte försvinner när människor är borta. Allah har tagit hand om att skydda den, vilket måste ske: ” Vi har nedsänt den ”påminnande skriften” (erinran) och det ankommer Oss att bevara den” (Al Hudjur” V. 9)

Profeten Muhammed var särskilt omsorgsfull med nedteckningen av Koranen. Den första etappen

Profeten (SWS)tillkallade skrivare varje gång något uppenbarades; bland dem Ali, Abi Kaab, Zaid och Muawiya. Han dikterade och de skev ner på vad de kunde hitta för skrivunderlag som tyg, skuldblad från döda djur och annat. Muhammed (SWS) valde ut några speciella personer, ett begränsat antal följeslagare för uppgiften och uteslöt alla andra utom vid vissa tillfällen. Därför var möjligheten stor att säkra Koranen och ordna verserna rätt.

Enligt Al Hakim berättade Anas följande:

” Vi höll på hos Allahs Sändebud och författade  Koranen i blad” Syftet  med detta uttalande visar uppenbarligen att författandet här betyder samlande av de separata verserna i ordnade suror under Profetens direktiv
och ledning

Den andra etappen: Insamlingen under Abi Bakrs styre:

Enligt Zaid Ibnu Thabet som sa: ”Abu Bakr har skickat efter mig (vid Yamamafolks död). Omar var närvarande hos honom. Abu Bakr sa: Omar har kommit till mig och berättade att döden drabbar Koranläsarna och jag fruktar att döden drabbar koranläsare på diverse områden i landet och mycket av koranen därmed går förlorad, jag tycker att du ska ge order om att samla ihop Koranen. Då sa jag till Omar: Hur vågar du göra något som Allahs Sändebud (SWS) inte gjorde?

Han svarade: Vid Allah, detta är bäst. Sedan höll han på och insisterade tills Allah öppnat mitt hjärta för detta och fick mig att tycka om hans åsikt.” Zaid sa: ”Abu Bakr sa: Du är sannerligen en ung klok man, vi litar på dig. Du höll på och skrev uppenbarelsen för Allahs Sändebud (SWS). Följ upp Koranen och samla ihop den”. Vid Allah, om de anlitade mig för att flytta ett av bergen så skulle detta inte vara tyngre för mig än uppgiften att samla ihop Koranen. Och han sa: ” Vid Allah detta är det bästa. Och så höll han på och insisterade tills Allah fick mig att tycka om uppgiften, på samma sätt som Allah fick Abi Bakr och Omar att tycka om den. Då satt jag igång och följde upp koranen, samlade ihop verserna från blad av diverse material och från tillförlitliga Koranläsarna. Jag hittade då den sista versen i sura ”Attaouba” hos Abi Khuzaima Al Ansari, som kunde den utantill och ingen annan kunde den utantill. (Det har kommit till er ett sändebud….) ända till surans slut ”Attawba” V. 128, 129.

Då behölls dessa blad hos Abi Bakr till hans död, sedan hos Omar tills han dog och sedan hos hans dotter Hafsa Bintu Omar (RAA).

På det viset samlades ihop en kopia på noggrant sätt och behölls skyddad och i förvar hos kalifen för att användas som vägledning för menigheten inför framtiden. Därmed blev inte saken beroende endast av kopior, som uppenbarelseskrivare hade eller på dem som kunde koranen utantill.

Alla följeslagare var totalt överens om att arbetet och helt godkände slutkopian, som Abu Bakr stod bakom. De efterföljande kalifer följde Abi Bakrs exempel och erkände hans stora insats.

   

Zaids metod i korans samlande. Han höll på och undersökte och samlade koranen från olika källor, dels skrivmaterial och dels de lärda. Hans metod byggde på att noga lyssna på koran reciterande män. Sedan kollade han det han hört med skrifterna. Han nöjde sig inte med att lyssna utan att läsa det skrivna materialet.En annan egenskap är att han inte accepterade något från någon utan att det fanns två vittnen som höll med, detta trots att han kunde själv koranen utantill.

Med denna fasthet och noggrannhet samt perfekt memorering, kunde koranen bli klar under Abi Bakrs kalifat

Detta är vad jag har kunnat översätta med Allahs hjälp. Hoppas att detta blygsamma arbete ger mig belöning från Allah och belöning till alla som läste detta och tog lärdom av det. In sha Allah när jag har hittat fortsättningen kommer jag med Allahs stöd att översätta resten. Må Allah välsigna alla muslimer i alla tider och överallt och leda icke muslimer till islam.Ameen            

 

   

           


      

           

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards