Senaste inläggen

Av Ben Messaud - 27 mars 2013 22:46

 Jag blev tillfrågad häromdan, om hur Koranen skrevs ner och hur den blev en och endast EN äkta Koran. Det är en viktig fråga, både för muslimer och för andra. Här är ett kortfattat svar. Ha i tanken bara att Koranen är skickad till alla människor och islam är till för hela mänskligheten. Därför är det lätt att förstå att Gud har lovat att bevara den som äkta heliga Skrift för att väldigt många människor, nu och i framtiden, ska ha möjlighet att ta del av den.

Koranen, från början, lärdes utantill av profetens följeslagare. Den nedsändes i omgångar, beroende på situationer och diverse problem som uppkom och som krävde en uppenbarad och klar lösning. Profeten Muhammed salla Allahu aleihi wa sallam, uppmanade de duktigaste följeslagarna att anteckna verserna på av honom angivna platser i en ordning som han uppenbarades att följa. Innan dess, kollade han med Ängeln Gabriel som godkände detta. Han brukade t ex. säga till skrivarna: Skriv ner denna vers efter denna och skriv denna efter denna.." osv. Han läste också för Ängeln Gabriel under varje ramadan månad alla de verser som dittills har nedsänts. Den sista ramadan i hans liv (salla Allahu Aleihi wa sallam) läste han hela koranen två gånger för Ängeln Gabriel (aleihi salam). Detta var ett tydligt tecken på att inga fler verser skulle nedsändas. De framstående "sahaba" dvs: följeslagarna som nedtecknade koranverserna och även lärde sig dem utantill var bl a Obei bnu Kaab, Muad bnu Djabal, Zeyd bnu Thabet, Abu Dardae och Abdullah bnu Masaud (radiya Allahu anhom) Koranen nedsändes under de sista 23 åren av profetens liv. 13 år under hans vistelse i Mekka som var hans födelseort (född år 570 "e.K")

När profeten Muhammed salla Allahu aleihi wa sallam avled år 633 (gregorianskt) år 10 enligt Hijrikalender, var koranen bevarad dels som skrift på olika föremål, skuldblad och ben från djur bl.a och dels i minnet hos många följeslagare.

Abu Bakr radia Allahu anho, profetens efterträdare utkämpade, tillsammans med de troende, heliga krig som kallats ”horob arridda” mot de som vägrade betala almosan och ville överge islam. Det är inte tillåtet inom islam att först bli muslim och sedan lämna tron och gå över till något annat. Men islam respekterar alla som tillhör andra religioner och tvingar dem inte till något de inte tror på eller vill inte ha.När någon ordentligt har bestämt sig att bli muslim av egen och fri övertygelse, så är det livet ut. 

Dessa krig orsakade stora förluster bland muslimerna och Omar, den andra kalifen, kände faran med att fler och fler dog i krig bland dem som kunde koranen utantill. Han slog larm genom att vända sig till Abu Bakr med uppmaningen att snabbt samla koranverserna så att de inte skulle gå förlorade. Efter en viss tveksamhet, godkände Abu Bakr, Omars förslag och samlade verserna i en första Koran. Under Omars tid beordrades sedan Zeyd bnu Thabet att bevara Koranen i sin helhet så att inget skulle försvinna eller glömmas bort. Det gjorde han. Det dröjde tills Othmans tid som kalif, för att den kopia av koranen som var hos Hafsa, profetens hustru och Omars dotter, samlats och det gjordes äkta och noga granskade slutkopior av en enda Koran som sedan skickades till olika avlägsna regioner. Resten brändes ner för att det inte skulle cirkulera falska kopior med kanske oäkta tillägg och innehåll.

Dessutom så går detta i linje med löftet från Allah i själva Koranen att bevara Koranen intakt i sin originala form, sitt innehåll och sitt äkta språk arabiska.Koranen nu kan inte jämföras med andra ursprungligen heliga skrifter. Det har gjorts försök att imitera den, förfalska, lägga till eller ta bort delar av den men ingen har hittills lyckats med den lömska bedriften och ingen aldrig kommer att lyckas. Fler och fler barn, ungdomar och vuxna, fortsätter att lära sig koranen utantill och den bevaras i sin helhet och ingen kan ta den ifrån dem.

Må Allah öppna våra ögon, hjärtan och själar för alla skatter som finns i Koranen, hjälpa oss att uppskatta dess riktiga värde och dela med oss av den. Ameen !!!

  

Av Ben Messaud - 5 mars 2013 17:02

 

Paradiset har du på räckhåll, du också, om du verkligen vill nå dit. Här är något du kan göra som kan leda dig dit. Börja nu lära dig arabiska ordentligt, för att kunna läsa Koranen. Tänk alltid på detta: Tiden rinner ut ifrån dig. Det är bråttom och det är aldrig för sent. Ju tidigt du lär dig desto lättare och bättre får du det resten av ditt liv. Bara avsikten att lära sig ger ger dig styrka och belöning.

Detta är vad du får mer:

Allah säger i Koranen: ”Vi har sannerligen gjort det lätt att läsa koranen (och komma ihåg den), finns det då någon som vill göra det” Det finns en massa exempel på barn som inte har fyllt sju år och som inte är araber från början och som snabbt lärde sig och kan nu hela koranen utantill.

Profeten Muhammed salla Allah aleihi wa sallam, har sagt att du som läser koranen får tillräknad en god gärning för varje bokstav av den. Och en god ”hassana”-gärning tiodubblas. Ett exempel: För att bara uttala "albasmalah" dvs: ”Bismillah Arrahman Arrahim” (i Guds Namn….) får du 19 x10= 190 hassana. Du märker inte ens hur många ”hassanat” du sätter in på ditt konto när du får veta slutsaldot på Uppståndelsedagen. Där räknas allting och där är vi alla i störst behov av ett välfyllt konto för att ha en chans att hamna i Paradiset. Detta är kanske det enklaste sättet att kamma hem stor vinst på med minimal insats.

Detta får du också: Den dagliga kontakten med Koranen garanterar att du förblir muslim i hela ditt liv. Du får stärkt tro och du skyddas från att gå vilse och hamna i syndfällan, som kanske leder dig till Elden. Att stå fast vid sin tro är inte givet. Allah säger i Koranen i ett tilltalande av profeten Muhammed salla aleihi wa sallam, ……”Kathalika linuthabbita bihi foaadak wa rattalnaho tartiila…..” som översatt ungefär betyder : ….på det viset (gör Vi) så att (du får) få ditt hjärta fast och starkt av den.(av koranen alltså).

Plus att när du har lärt dig, så kan du, i din tur, lära ut andra och du får belöning för alla bokstäver de uttalar när de läser Koranen och även de som lär sig av din ”elev”; du får belöningar av dem utan att deras vinst minskas. Kan du tänka dig bättre vinst? Det kan hända att du gör något helt annat, samtidigt som du får goda gärningar från koranläsning av dina elever och elever till dina elever.Kurd Hassan är drygt 50 år gammal och från Turkiet. Han kunde inte läsa ett enda arabiskt ord. Han tog kontakt med en lärare, som ställde upp och tränade honom, först de arabiska 28 bokstäverna och sedan vanliga ord och till slut meningar och verser från koranen. Efter bara en månad så kunde han ”Masha a Allah”, läsa mycket bra. Han lärde sig utantill några korta suror för att kunna be på ett riktigt sätt och nu kan han läsa hela koranen.Han läser dagligen många sidor och har önskan och viljan att lära ut andra muslimer som inte har upptäckt den stora glädjen att kunna läsa Allahs Ord.

Må Allah visa oss och honom och alla andra Sin Nåd och leda oss alla in i den rätta vägen och öppna våra hjärtan för koranen och dess obegränsade skatter. Ameen!. 

Av Ben Messaud - 1 mars 2013 20:38

Detta är en pärla. 

Bin Biya är en framstående lärd inom islamlära. Han blev inbjuden till USA för att tala om islam inför en stor icke muslimsk publik. När han kom in i den stora och pampiga salen gick han och tittade på en tavla av Picasso. Han kollade noga och tänkte en stund och sedan sa han till sällskapet, däribland fanns en till islam konverterad engelsman som följde med honom:

”Om den konstnären har målat detta fält här vitt, så skulle tavlan vara snyggare, tycker jag” De sa till honom:

”Vet du att en originalmålning är alltid bäst! I synnerhet från en stor konstnär som Picasso.Om vi skulle ändra på den, bara lite, så skulle den bli värdelös, totalt förstörd alltså”.

Bin Biya var snabbtänkt och sa direkt så här:

”Sant, verkligen sant; det är precis vad som gäller för islam. Den ska vara intakt, utan retuscher, utan något kladd, utan tillägg. En äkta tavla går inte att ersätta med en falsk. Det är samma sak med islam.

Min kommentar är: No comments.

Allah har skyddat Koranen från falskningar och islam förblir alltid skyddad, må Allah vägleda oss in på den rätta vägen som är den äkta islam. Ameen!!! 

 





   

Av Ben Messaud - 22 februari 2013 21:49

Ett experiment har gjorts i England. I ett fikarum, där personal brukade ta sin kafferast har man märkt att det gick trögt med att få folk att lägga en slant i handkassan för kaffekoppen de tog. Detta även efter att man har manat personalen att betala för kaffet. Man kom på ett tricks: Att hänga en stor och välsynlig bild av ögon som stirrar rakt mot dem som tar kaffet. Man fann sedan att betydligt flera som betalade för sig. Vad säger detta experiment om människans natur?

- Att en bild har större effekt än ord för att förmedla budskap

- Att man reagerar på det man ser mer än det man hör

- Att man effektivt kan påverka någons beteende via bilder och synen

- Att bilder i en reklam t ex är bäst för att styra en konsument

- Att en bild är tydligare än en text och att en bild är lätt att förstå och tolka i jämförelse med en text.

Det finns säkert andra fördelar med en bild.

Allmänt känt, inom psykologin, att en visualisering kan få människor att rikta sin hjärnpotential på ett önskat mål och föreställa sig målet. Genom att inpränta bilden i hjärnan kan man lättare nå målet. Lägg märke till att vi rör oss hela tiden inom bildvärlden. Inom islam har vi en äkta hadit som de flesta känner till. Profeten Muhammed (må Allahs välsignelser och fred vara med honom) har berättat om tre stadier av islam, i samband med ängeln Gabriels besök, som Allah har skickat för att lära ut islam. Det första stadiet är s k islamspelarna, alltså de fem praktiska plikterna:

1 Vittnesbörd: "Det finns ingen gudom utom Allah och Muhammed är Hans sändebud". Denna har både en verbal och en praktisk aspekt.

2.Böner som görs både muntligt och kroppsligt

3. Allmosan: en årlig plikt för dem som har ett årsdisponibelt kapital över tröskeln som är nu c:a 8000 kr.(2,5% av det som är över den gränsen)

4. Fastan: Rätt gjord, är den en månad av total rengöring, både mentalt och fysiskt.

5. Al Hajj, pilgrimsfärd till Mekka, en gång i livet: höjdpunkten i hela livet för dem som fysiskt och materiellt kan.

På mellannivån placeras tron (iman) med alla sina 6 komponenter.

1. Tron på En Enda Gud som är Allah.”Allah” är Guds exklusiva egennamn som inte delas med någon. Ordagrant betyder det: Den som dyrkas.

2. Tron på Hans änglar

3. Tron på Hans heliga Skrifter

4. Tron på Hans Sändebuden

5. Tron på Domedagen och det Efterkommande Livet

6. Tron på det Han har förutbestämt, det goda och det onda.

Dessa trosgrunder visar att en muslim ska övertygat tro på dem, trots att alla, utom en enda, inte är synliga. Den enda som är synlig och som alla kan ta på är Koranen. Den rymmer det som är riktigt i de föregångna heliga skrifterna (Evangeliet= Indjil och Tawrat=Torah) och som gått förlorade på grund av människornas förfalskningar och ändringar av originalinnehållet i den äkta versionen. Koranen rymmer tillräckliga bevis på alla de 6 troskom-ponenterna.

3. Den tredje och högsta nivån är ”ihsan” i sin breda mening som är fullkomligheten eller den högsta nivån av godhet. Den definieras av haditen som ett tillstånd när du, som troende, dyrkar Allah som om du ser Honom (Härlig och Mäktig är Han). Men om du inte förmår se Honom, så ska du inse att Han visserligen ser dig. Där kommer visualiseringen, när du dyrkar Allah som om du ser Honom. Detta är oerhört viktigt för muslimen. Att alltid vara medveten om att Gud ser och bevittnar allt, har stor och positiv inverkan på tron, på dyrkan och på beteendet. Vanliga människor (inklusive muslimer) som kör för fort t ex sänker sin hastighet när de ser en bevakningskamera på sin väg. Men samma personer kan begå större synder, för att de tror att ingen ser dem.

Till slut: Ett gott råd (till mig själv) och till alla muslimer och andra också. Lär dig visualisera och inse att du är dygnet runt bevakad. Visualisera när du vill göra bra saker för att göra dem bättre som under bönerna t ex och räkna alltid med att det du gör har en stor mening och ger dig större belöning ju mer du lyckas. Visualisera också inför något skumt, tveksamt eller rent av totalt fördärvande för att avstå.Ex att ta en cigarett eller drog eller på något sätt skada någon, förstöra något..mm  Inse att du är bevakad och att du tar risker att få ett svidande straff och att det är aldrig värt.Lär dig se konsekvenserna av ditt handlande både på dig och på din omgivning och var kritisk och objektiv. Fäst din uppmärksamhet också på Den (Gud) som du eventuellt olyder. 

Kort sagt, så kan visualiseringen utnyttjas som teknik för att göra mycket av det goda och undvika göra det som är ont. Må Allah (Gud) hjälpa oss att alltid inse Hans närvaro och att vi alltid gör endast det som behagar Honom.Ameen, Ameen, Ameen Oh Herre över alla Världar och Skapelsen.

Av Ben Messaud - 21 februari 2013 22:29

Vi behöver en reell formatering av våra hjärnor och hjärtan.

 

Om vi inte förändrar oss själva, så blir vi förändrade av andra, som kanske förändrar oss till någon vi inte vill bli. Ibland är vi inte fullt medvetna om de yttre krafterna som agerar på oss. Vi har då inget försvar mot intrycken som invaderar oss, särskilt när vi blir överraskade av vad vi ser och hör. Allt filtreras inte bort och starka känslor kan styra oss. De får oss att göra saker vi sedan kan ångra. Har vi hjärnan kopplad till andra problem, så agerar de nya intrycken effektivt på oss, i synnerhet om de ger oss känslan av något lovande gott och befriande. Vi blir helt enkelt lurade. Det finns många exempel på hur en människa manipuleras för att bete sig på ett visst sätt. Hur börjar man röka? Hur hamnar man i ett spelberoende? Hur tar man ett kliv in i kriminell bana? Hur blir man en slit-och-släng konsument? Hur luras man in i en sekt? Tittar man bakåt i tiden så minns man säkert exempel på stunder när vi blev blåsta. För att motstå dessa lockande frestelser behöver man ett starkt psyke. Ett starkt psyke kan byggas upp genom att själv ta kommandot över sin förändring och lära sig störta bort allt skadligt som vräks på oss. När du bjuds på något av någon, ställ dig frågor om nyttan med det du bjuds på. Tvekar du, så säg ”nej” bara. Detta "nej", blockerar din hjärna och du får andrum att tänka genom. Ofta, när du har sagt "nej", så kommer en massa argument som stödjer ditt "nej". Du får en känsla av att du är stark, för du har fått bevis på mod och styrka att avstå från det du bjuds på. Prova dig fram och sedan har du färdiga svar på allting. Du blir med Guds hjälp starkare och du ser bättre vad som är nyttigt för dig och den behövna rutinen att bättre styra dina reaktioner. Profeten Muhammed (må Guds fred och välsignelser vara med honom) har sagt i ett äkta uttalande (jag citerar bara en snutt ur det): ”…Håll dig till det som är nyttigt för dig…” (=Ihriss ala ma yanfaok) I en annan hadith sa han (må Guds fred och välsignelser vara med honom):

”Var inte den som alltid säger ”jag är med” (och blint följer andra)

(= La takon Imma-an).

Om vi muslimer håller oss till dessa oerhört viktiga bitar i profetens uttalande, så kommer vi, med Allahs hjälp, att utveckla egenskaper som gör oss starka inför allt vi dagligen möter. Med detta menar jag inte att vi ska vara passiva och avvisa allting vi stöter på. Att ständigt förändras är något vi uppmanas att göra. Allah (Härlig och Mäktig är Han) säger i koranen i sura ”Arraad” (Åskan): ”Allah bestämt ändrar inte på det som folk har för sig förrän de har ändrat på det de har i själen”. Detta visar tydligt att vi måste handla och ta det första steget, sedan ska vi sätta tilliten till Gud för att få hjälp att säkra det resultat vi strävar efter. Versen pekar också på vad vi måste prioritera när det gäller förändringsarbetet. Vi måste först börja innifrån, från vad vi har inom oss, dvs hjärtat, hjärnan, psyket och känslorna.Det som syns utanpå har nära koppling med vad vi har inom oss. Oavsett vad vi gör och hur noga vi är, så kan vi inte nå ett önskat mål utan Allahs hjälp. Våra handlingar är frivilliga, detta sett utifrån oss och den tiden vi lever i. Men Gud har facit, som Han har förutbestämt. Vi gör frivilligt saker och ting, (det goda och det onda) som Allah redan visste. Handlingarna är det som räknas. Enkelt sagt: de goda ger belöning och de onda ger straff och det är upp till var och en att välja, med tanke på konsekvenserna. Detta liv är handlingarnas liv. Det efterkommande Livet är rättvisans Liv (Domedagen). I en utomordentlig äkta hadith sa Allahs sändebud (må Guds fred och välsignelser vara med honom): ”Om du håller i handen en liten växt som du är på väg att plantera och du ser att världens undergång har börjat, gå och plantera…..” Haditen visar hur viktigt det är att gå till handling, utan att fastna i tankarna om till synes negativa omständigheter. Gör bara ditt, det du har tänkt göra, om du är övertygad att din handling är god. Du får belöning även för avsikten. Du får också belöning för att avstå från en synd som attraherar dig. Avsikten har oerhört stor betydelse och detta kan man utläsa från en autentisk hadit där Allahs sändebud (må Guds fred och välsignelser vara med honom) sa: ”Handlingarna är beroende av avsikten och varje individ får det han/hon har tänkt sig….Den som utvandrar och söker Allahs och Hans sändebuds väg hittar sin väg till Allah och till Hans sändebud…och den…”      

Alla människor har en spontan och naturlig drift för att förverkliga sina drömmar.De riktiga muslimerna har en och samma dröm i detta liv. Vägen dit finns i Koranen och i Sunna. Vad som krävs är en stark tro, en ständig vakenhet och vaksamhet, samt vilja och öppenhet att lära sig, ork och tålamod under beprövningar och hinder som kan kanta vägen. Paradiset är mycket åtråvärt och det är meningen att priset för det är högt. Det gäller att offra sin tid, sin energi, allt vad man äger, för att nå dit. En människans försörjning är garanterad i förväg och man dör först efter att var och en har tagit sitt sista andetag, har ätit den sista måltiden som Gud har förutbestämt.I den sista måltiden kan ingå matvaror som inte finns än eller som är på väg till den som är döende.Vi alla går till ändhållplatsen, som vi inte vet var och inte vet när vi hamnar där. Allah (Härlig och Mäktig är Han) säger i Koranen: ” Ingen själ vet vad som den (han/hon) får i sin lott i morgon, och ingen själ vet var någonstans på jorden han/hon dör..(sista versen i sura Lokman).Alltså det är bråttom, det är bråttom, det är bråttom att börja förändra sig, men på ett lugnt och sansat sätt.

Må Allah visa oss vägen och hjälpa oss följa den hela tiden. Ameen!    

Av Ben Messaud - 20 februari 2013 16:47

En situation och en enda fråga kan initiera en stor förändring.

Detta har verkligen hänt men inte för länge sedan.

 

En relativt ung man, som inte var troende, jobbade på ett företag i USA. Som kollega hade han en muslimsk kvinna som alltid hade sjal på sig. En dag bjöd företaget på fest och som vanligt i sådana miljöer var alkohol med som ”huvudattraktion”. De som av någon anledning avstod från drickandet fick ”nöja sig” med alkoholfritt. Svenskarna kan känna igen sig i en sådan situation. Mannen ville vara trevlig och vågade närma sig kvinnan och vill starta en dialog. De kände varandra, men bara ytligt. När de har kommit en bit i sin dialog, frågade mannen kvinnan och sa: ”Vet du vad som slår mig just nu, det är att jag inte förstår varför ni muslimer inte lik andra människor. Varför dricker ni inte alkohol?”

Kvinnan reagerade överraskande snabbt:

-         Jag tycker snarare att du ska vända frågan till dig själv och fråga varför DUU dricker alkohol.

Mannen blev helt paff och fick en ordentlig tankställare. Efter den frågan gick han och slukade allt han kom på som handlar om islam. Han fick senare en koran med översättning av dess meningar. För en koran går aldrig att översätta. Guds Ord på originalspråket, både principiellt och tekniskt går inte att omvandla till en dikt eller en text av en människa. Mannen blev muslim och lever nu ett lyckligt liv. Han engagerar sig i att förmedla det han har lärt sig, först till släktingar, bekanta och även andra.

Lärdomar nu

-         En enda fråga kan göra ett under.

-         Att öppna sitt hjärta för det okända kan öppna porten till ett nytt och bättre liv

-         Rädslan för islam är obefogad

-         Att först ställa sina frågor till sig själv kan vara klokt.

-         Ett första steg till en förändring kan komma närsomhelst.

Må Gud visa oss sin Nåd och skydda oss från det onda och hjälpa oss bli goda människor Ameen   

Av Ben Messaud - 20 februari 2013 16:09


Detta har hänt under profeten Muhammeds tid (må Guds fred och välsignelser vara med honom), alltså i början av 600 talet.

En man kom in i profetens moské i Madinah, och såg en pojke i c:a 10 års ålder helt koncentrerad på sin bön. Han blev förvånad över hur pojke noga uträttade sin bön. Det syntes på honom att han intensivt levde i varje moment av bönen. När han slutade gick mannen till honom och efter salamhälsningen frågade honom:

”Vad heter din far?” Kanske ville han berömma pappan för den fina uppfostran han gav sin son.

” Min far finns inte längre, han dog” svarade pojken.

”Så du är föräldralös med andra ord.”

” Ja," instämde pojken. Mannen tänkte snabbt att detta var en chans för honom att göra en insats. Han visste att inom islam så får man inte adoptera barn, men man får ta hand om dem, försörja dem, utan att de behöver byta namn eller klippa av släktbanden med sina biologiska föräldrar. Gör man detta så finns det risk att barn far illa, både som barn och senare som vuxna.

-Vad säger du om att du blir s a s min son. Jag kommer att ta hand om dig

- Vad kan du göra för mig? Kan du ge mig mat när jag är hungrig?

- Det är klart, jag kan.

- Dricka när jag är törstig

- Självklart

- Ta hand om mig och bota mig när jag sjuk

- Det är ju givet. Du blir ju behandlad som mina egna barn.

- Men en sista fråga, kan du ge mig ett nytt liv när jag dör?

- Ingen människa kan göra det.

- Tyvärr kan jag inte. För jag har nu Den som verkligen botar mig vid sjukdom, försörjer mig hela tiden och ger mig ett nytt liv när jag dör och dessutom kräver inget av mig i gengäld.

 

Vad kan du lära dig av denna sanna historia?

Du får här nedan lite kött på benen:

-         Uppfostran som effektivast görs tidigt i livet. Talsättet : ”Man kan inte lära gamla hundar sitta stämmer.

-         Barn har stor förmåga att koncentrera sig på viktiga saker

-         Barn kan överraska med sina rappa svar och sin klokhet

-         Barn kan se vad vi vuxna inte ser.

-         Man kan lära sig av barn

-         Islam ser till barnens bästa. ”Adoptionen” vid behov sker i första hand inom barnens närmare släkt.

Må Allah vägleda oss in i den rätta vägen, AMEEN

Av Ben Messaud - 12 juni 2012 09:49

Denna historia har ägt rum under Imamen Ahmeds tid. Imam Ahmed Ibn Hanbal är den sista av de 4 främsta imamer som har sin "madhab"skola inom islamlära.Läs mer om honom så blir du både förtjust och förvånad av hans otroliga minne, hans breda och omfattande kunskap, hans bekämpning av det orätta, hans tålamod och hans förlåtande av dem som har torterat honom och satte honom i fängelse för sina kunskaper och sina åsikter, hans outtröttliga kamp för den äkta sunna. Han var också en god make för den blinda kvinnan han gifte sig med. 

En dag ville imam Ahmed Ibn Hanbal tillbringa en natt i en moské för att vaka i böner före gryningsbönen. Men han blev nekad av moskéns vakt att stanna i moskén. Imamen sa att han kunde sova på den lilla plats han kunde stå på. Det räckte för honom. Men det hjälpte inte; vakten var sträng. Imamen satte sig på den lilla platsen och rörde inte på sig. Vakten tog ordentligt tag i honom och drog honom mot dörren. En man som var vid entrén, såg dem och frågade vakten varför han gjorde så med stackars den främlingen (för ingen kände igen honom). ”Han ska ut bara.Trots att jag har sagt till honom, så ville han inte gå härifrån", sa vakten. Den mannen var bagare och han erbjöd imamen att komma hem till honom och övernatta hos honom i stället. Imamen accepterade och gick med bagaren hem. När imamen la sig, så hörde han bagaren hela tiden be Allah om förlåtelse, medan han jobbade och förberedde degen och brödet. Imamen blev förvånad över den långa tiden bagaren åkallade och bad Gud om förlåtelse. Han frågade honom till slut och sa:

- Jag hörde dig be om förlåtelse hela tiden medan du jobbade. Känner du att dina åkallelser blir besvarade och att du får något av dem?.

-Javisst, svarade bagaren. Så här dags på natten besvaras åkallelser som görs ärligt och med inlevelse. Allah gillar att du frågar Honom om allt du behöver och att du insisterar.

Han visste inte att mannen är själva Ahmed Ibn Hanbal; den mest sakkunniga under den tiden.

- Hur vet du att din bedjan besvaras?

– Jag vet det, för allt jag ber Allah om, får jag; utom en sak.

– Och vad är det du inte får trots att du ber om det.

-Jo, sa bagaren, jag har bett om att få träffa och se imamen Ahmed, men detta har jag inte fått av Allah. Jag vet inte om detta är på grund av någon synd jag gjorde eller varför. Om det är på grund av någon synd, så ber jag om förlåtelse, hela tiden. Även profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) bad om förlåtelse, upp emot 70 gånger under en och samma stund. "Istighfar" åkallan är något vi behöver, särskilt vi vanliga människor som begår en massa synder dag och natt, utan att vara medvetna om dem.

- Det är sant det du säger; men vet du att Allah har besvarat din önskan om att träffa den mannen?

- Hur så? frågade bagaren förvånat.

- Det är jag som är Ahmed Ibn Hanbal och som du såg, så blev jag släpad till dig, utan att du visste.

Gissa hur glad bagaren blev.

Nu till lärdomarna:

1. Åkallan av Allah under natten (särskilt den sista tredje delen) besvaras

2. Imamer har en hög ställning bland folk. De är viktiga eftersom de har den kunskapen alla behöver för att göra sin plikt på korrekt sätt

3. Imamer lever enkelt och som vanligt folk. De är blygsamma och ödmjuka

4. Gardera dig hela tiden med att du vänder dig till Allah och be direkt Honom om förlåtelse för de synder du har begått utan du vet om dem.

5. Inom islam finns det ingen mellan dig och Allah, ingen präst som du behöver bikta hos.Vi muslimer är lika och har En och samma Gud. När som helst ber vi Allah (GUD) och ingen annan, varken en profet eller annan.  



Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards