Senaste inläggen

Av Ben Messaud - 27 november 2014 17:39

 

Vad är sunnah och vad består den av?: 

 

Språkligt definerat är ”Assunna” en väg att följa, ett sätt att vara, att agera på eller bete sig på, en förebild att låta sig guidas av osv. I vissa fall används ordet som synonym för förklara eller tydliggöra något och även för starta.

 

I islamläras sammanhang, används ”sunnah” begreppet för den profetiska ”Traditionen” dvs: allt som profeten (må Allahs välsignelser och fred vara med honom) har lämnat efter sig i form av :

 1. Uttalanden 2. Handlingar 3. Beslut 4. Godkännande av andra muslimers handlingar 5. Utelämnande av handlingar 6. Delar av hans biografi

7. Beskrivning av hans karaktär, hur han var och hur han reagerat vid olika situationer.

Allt detta, oavsett om det var före hans liv som profet och sändebud (före hans fyrtiårs ålder) eller efter. Den allra största delen av ”sunnah” utgörs av profetens praktiska handlingar,enligt vissa lärda, följt av hans uttalanden sk haditer. Vad gäller haditer så finns det en hel vetenskap med skarpa regler för bedömning och granskning av äktheten i olika haditer.

 

De lärda inom den fasta tron (Al Aqidah) och de lärda inom sharias tillämpningar ger en egen definition av sunnah. För dem är sunnah den vägledningen i trons kärnfrågor som profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) har lämnat åt muslimerna och som består av kunskaper, handlingar och anvisningar.

Vissa lärda understryker att sunnah inte är obligatorisk och om man missar något i den så får man inte straff för det. Å andra sidan, så får man inte heller den belöningen den annars ger. 

 

Man skiljer mellan olika typer av sunnah:

  1. 1.  Sunnah i handlingar: ”

     Ta efter mig era ritualer” sa han  under  vallfärden. ” Be som ni såg mig be” Sa han också om bönerna. En annan hadit visar att han aldrig utelämnat eller hoppat över de två rakaaenheterna vid gryningen och som är en bekräftad sunna. Han har förrättat dem även under sina resor. Moslem har berättat att Aisha (må Allah vara Nöjd med henne) har sagt att profeten Muhammed (salla Allah aleihi wa sallam) har sagt: ”De två rakaaenheterna är bättre än världen och vad som finns i hela den. Vad som menas med de två rakaaenheterna är att de är Sunnah, dvs två rakaa före gryningen och innan man ber morgonens obligatoriska bön (al fadjr).

  1. 2.  Sunnah i form av uttalande:

Dvs vad profeten har sagt och gett oss råd att  att säga: Ex.: Enligt Abi Huraira så sa profeten: ” Om jag säger ” Prisad är Du Allah, All Tacksamhet tillkommer du Allah, Ingen gudom finns utom Allah och Allah är Störst allt detta är mer älskvärt för mig än vad den uppstigande solen har omfattat.”

  1. 3.  Sunnah som godkännande och bekräftelse av handling:

När profeten meddelade ett beslut han har fattat, beslut som gällde något som följslagarna har gjort och som han har sett dem göra och godkänt. Detta även om han (salla Allah aleihi wa sallam) inte har gjort detta själv.

  1. 4.  Sunnah som ett utelämnande så kallad ”Attark”

Det är en sunnah som profeten inte ha gjort av någon anledning. Denna form av sunnah delas in i två typer:

 1.: Att följeslagare har berättat att profeten har utelämnat detta och detta och inte har gjort det. Ex. Enligt Anas bin Malek (RA) så har profeten Muhammed (sAws) inte bett (begravnings ceremonin) för de dödade i slaget Uhud och han har inte tvättat dem som man brukar göra när någon normalt avlider.

 2.: Något som inte har rapporterats alls, som att han avstod från att 

  uttala avsikten (annya) inför bön t.ex Samma sak gäller åkallan av    

  Allah efter bönen. Han lät bli att åkalla Allah efter bön vänd mot de

 som bad bakom honom.

 

          ¤ Uppmaningen i Koranen att följa sunnah.

 

Allah säger i Koranen sura ”Al Imran” V.31 ”Säg om ni så älskade Allah då ska ni följa efter mig så att Allah  älskar er och förlåter era synder,; ty Allah är Mest förlåtande och barmhärtig.

 

           ¤ Uppmaning att följa sunnah i olika haditer:

 

Enligt Abi Hureira (RA) så sa profeten (sAws): ” Alla i mitt samfund kommer in i Paradiset utom de som vägrar. Då sa de (de närvarande) : Oh Allahs sändebud, och vem vägrar? Då sa han (sAws): Den som lyder mig kommer in i Paradiset och den som inte lyder har då vägrat”

Fördelar med sunnah:

Sunnah är den andra källan för att stifta sharialagar efter Koranen och sunnah är i sig uppenbarelse från Allah, avsedd att tas emot av Hans sändebud. Allah Upphöjd var Han säger om Profeten (sAws) ..” Och han (Muhammed) uttalar sig inte av egen lust, han är endast en uppenbarelse som har uppenbarats..” Sura Annadjm”     

Allahs sändebud har meddelat dessa uppenbarelser till människorna genom det han har beordrat och det han har varnat för. Och sunnah förklarar Koranen och tydliggör den. Den har också för roll att begränsa det som är allmänt i den och specifierar det som är generellt. Sunnah kan också komma med extra regler utöver det som finns i Koranen.

 

Vår plikt gentemot sunnah:

Bevis som kom fram om sunnahs fördelar är många och det som först

vi har för plikten att göra är:

Att tro på den som viktig grund i islams utövning

Att betrakta den som den är, nämligen den andra lagstiftnings källa efter Koranen. Ty, enligt Bilal Al Harith så sa profeten (sAws) den som ger nytt liv åt en sunnah av mina sunnah och som har radderats bort efter mig den får en belöning lik den som har gjort den sunnah utan att deras belöning minskar. Och den som har skapat nytt påhitt och tillägg som inte behagar varken Allah eller Hans sändebud, den får på sig synden av den som följde den och deras synd blir lika för alla.

 

Avslutningsvis

Om vi nu älskar profeten Muhammed (sAws) (vårt samfunds sändebud och den sista profeten) som han ville att vi älskar honom, varför då låter vi bli att åter uppliva hans sunnah. Varför gör vi inte som de första muslimska generationerna och efterföljarna, de följde sunnah till punkt och pricka och lärde ut den till sina barn och barnbarn. Det är därför den har nått oss efter 1400 år. Det är ett arv, en skatt att föra vidare till de kommande generationerna. Det är en garanti för att islam som komplett religion fortsätter i framtiden och når avlägsna länder där människor behöver den.     

Av Ben Messaud - 3 februari 2014 11:49

I Guds (Allahs) den Nåderikes Barmhärtiges Namn

Hur man åstadkommer ett tillstånd av djup koncentration under bönen  sk ”khoshoe.

Det som utmärker en riktig muslim från en slarvig sådan är hur de förrättar den viktigaste grundpelaren av islam nämligen bönen.

Alla är överens om att det krävs både kunskaper och ansträngning för att be på rätt sätt, i grupp och helst i moské, samt nå en hög grad av koncentration under bönen.

Om man inte lyckas be på rätt sätt på grund av brist på kunskaper så är muslimens uppgift att söka den kunskapen. Sedan är det bara att gå över till praktiken. Det som brukar hindra folk att be rätt är inte alltid brist på kunskaperna. De hindren är individuella och här är en lista av dem:

-1. Muslimen bor långt ifrån en moské

-2. Muslimen arbetar och hittar inte lämplig plats och tid att be på.

-3. Muslimen förbereder sig inte noga och glömmer bönetiderna.

-4. Muslimen saknar stark tro, som gör bönen till den första prioriteten.

-5. Muslimen känner inte vikten av att be på rätt tid. 

-6. Muslimen är rädd för vad andra icke muslimer säger om honom på jobbet

-7. Muslimen nöjer sig med att tro och är ibland med på fredagsbönen.

Den sistnämnda är bland de farligaste orsakerna och muslimen som har den synen riskerar att förlora hela sin tro. En förlorad tro är betydligt svår att återfå. För tron är en gåva från Allah och Han ger den dem Han vill. Även en tillbedjande muslim som läser den första suran ber dagligen Allah om vägledningen in på den rätta vägen som är islam. (Ihdina Sirat al mustakim). Och för att be om den vägledningen krävs att säga: ("Iyaka naabudu wa iYaka nastaeen": versen före i samma sura): ” Dig (Allah) vi dyrkar och Dig (Allah) vi ber om hjälp”.

Märk väl att satans uppgift är att hindra muslimen att dyrka Allah. Han anstränger sig att få med sig in i Helvetet så många människor som möjligt. Han lyckas aldrig med dem som har en stark tro.   

Muslimen ska se alla dessa hinder som risker för den egna tron. De flesta gäller speciellt för männen, eftersom kvinnan har inte plikten att be i en moské som mannen. Men kravet på koncentrationen under bönen gäller för alla.

Bortsett från dessa hinder, så är koncentrationen och lugnet som krävs under bönen alltid något värdefullt att sträva efter.

Följande är de viktigaste faktorerna för att nå det lugnet och den koncentrationen med Allahs hjälp.

- Att ständigt åkalla Allah och be Honom om hjälp genom att ofta upprepa den kända Duaåkallelse: ”Oh Allah hjälp mig att omnämna (Thikrik) Dig, och tacka Dig och dyrka Dig på rätt och bra sätt”

- Att försöka göra sin tvagning rätt och i god tid, helst att vara i rent tillstånd hela tiden.

- Att gå till moskén i lugn och ro medan man uttalar åkallelserna som profeten salla Allah aleihi wa sallam har lärt oss säga på vägen till moskén.

- Att be hälsningsbönen två rakaa-enheter för inträdet i moskén. Att under sudjud-ställning (dvs när man har pannan på golvet) be intensivt Allah om allt bra och tillåtet man vill ha.

- Att stå upp rakt, lugnt och i led, tätt nära varandra och inte lämna något tomt utrymme för satan.

- Att inleda bönen med att säga ”Allaho Akbar” halvtyst strax efter imamen eller när han har börjat säga det högt.

- Att be Allah om skydd från satan, innan man börjar läsa al fatiha (sura 1)

- Att titta rakt fram och fästa blicken nere på den platsen som pannan kommer att vila på under ”sudjud”ställningen. Det är inte tillåtet att titta upp eller snett mot höger eller vänster. 

- Om imamen leder bönen och läser koranen högt, så ska man koncentrera sig på innehållet i det han läser och försöka hänga med om man kan eller bara lyssna. Läser man själv tyst så uttalar man de olika verserna sakta och tydligt och ger varje bokstav sin rätta tidslängd, samt satsa sin energi på att förstå det man läser. När man inte gör detta så är det relativt lätt att tänka på annat som inte har med bönen att göra. Detta är en träningssak. Ju mer man tränar desto lättare blir det att koncentrera sig.

- Vara medveten om att sura nr.1 ”Al Fatiha” är en dialog mellan Allah och dig som ber. Om du ber korrekt och har den dialogen i åtanke så slutar dialogen med att Allah ger dig det du har bett Honom om. Detta finns i en äkta hadit, så kallad hadit ”Qudsi” som profeten salla Allah aleihi wa sallam har berättat om Allah. Haditen avslutas med att Allah säger:” Och min tjänare får det han/hon bett om.” 

- Att se till att ha något föremål framför dig och att be nära intill det föremålet som kallas ”Assutra”. Detta hindrar någon att passera framför dig när du ber, vilket annars kan störa din koncentration. Och det är också ett skydd för den som vill passera framför dig, så att han inte begår den synden att förstöra din bön. I en kollektiv bön i moské, behövs inte ”suttra”.

- Att tänka på döden och att den bönen kan vara den sista bönen i ens liv Detta gör den tillbedjande extra noga för att lyckas med bönen och få den accepterad och belönad.

Detta är också bra att tänka på när man är i ”sudjud” momenten. Det är då viktigt att åkalla Allah och be Honom om förlåtelse för de synder man har begått, så att när man har slutat bönen, så är man totalt förlåten.

- Att inte be medan man är nödig och vill gå på toa.

- Att inte be medan man är hungrig eller törstig. Är man det och maten är serverad så äter man lite först.

- Att inte be medan man är trött eller sömnig

- Att inte be och någon sover framför en eller någon pratar i närheten och hörs.

- Att inte be samtidigt som man rör på sig för mycket. Man ska begränsa sina rörelser och inte rätta till något som t.ex bönemattan eller kläderna eller pilla i fickan eller i mobilen. Sådana saker som t.ex klia sig, snyta sig och stänga av mobilen kan man göra innan man börjar be. Just mobilringningen mitt i bönen är värst och förstör koncentrationen för alla. Tänk ordentligt att en liten pryl som håller dig i kontakt med yttre världen kan förstöra hela bönen för hundratals muslimer. Hur kommer du att känna dig om du blir den skyldige. Det är en stor synd, särskilt med tanke på att en förrättad bön i princip inte görs om.

- Att inte läsa koranen (al fatiha eller attashahhud) högt så att man stör de andra runt omkring.

- Att anstränga sig att inte gäspa. Gör man det så försöker man stänga munnen med vänstra handen.

- Att inte ha på sig kläder som drar de andras uppmärksamhet. Korta och strama kläder som inte täcker hela ryggen. T-shirt med bilder på eller reklamtext eller symboler eller flaggor.

- Att inte raka en del av huvudet och lämna en del, så kallad ”al Qazae” det vill säga raka en del av huvudet och lämna en tofs eller en rad i mitten eller på sidorna eller någon annanstans. För profeten Muhammed salla Allaho aleihi wa sallam har varnat för en sådan rakning. Det är tillåtet att klippa sig kort om man vill, men inte att raka delar av huvudet och lämna delar. Här gäller det också att inte imitera icke muslimskt folk och att inte dra de andra muslimers uppmärksamhet.

Ur bl a koncentrationssynpunkt är det en stor fördel med att be i moské, dit många kommer för endast bönen. Det ökar möjligheten till koncentration och gör satans uppgift mycket svår. Som ensam är det relativt lätt för satan att agera för att förstöra bönen och göra den ogiltig.

Det är också viktigt att muslimerna hjälper varandra och säger till om de märker felaktigheter hos någon, samtidigt som man måste vara själv lyhörd och accepterar råd från andra som kanske har bättre koll på reglerna, har mer kunskaper och erfarenhet än en.

 Avslutningsvis och enligt en äkta hadit är de som inte kan lära sig något antingen de trotsiga och högfärdiga eller de blyga. Med andra ord är de som vågar visa att de inte kan och att de verkligen vill lära sig, som lär sig och utvecklar sig fort.

Må Gud acceptera våra böner och våra goda gärningar in sha Allah. Han är vår skapare vår försörjare, vår Vägledare in på Hans raka väg. Ameen. 

    

Av Ben Messaud - 12 juni 2013 10:49

Hur man reparerar misstag eller misstanke om misstag när man ber.

Islam lämnar inget åt slumpen eller åt slarv. Misstag i den viktiga grundpelaren som är böner (salat) går att reparera med s k ”sudjud assahwo”.

Vad är "sudjud assahwo"?  Det är två efter varandra nedfallande på knäna med pannan på golvet (engelskt och franskt ord: prosternation) antingen

- före bönens avslut ( med de 2 stycken ”assalamo aleikom”, först vänd mot höger och sist vänd mot vänster) eller direkt

- efter bönens avslut. I detta fall avslutar man bönen direkt med två nya ”assalamo aleikom” som normalt.

När ska ”sudjud assahwo” göras?

Varje gång den bedjande muslimen, böneledare imam eller den enskilde, hamnar, under bönen, i ett tillstånd av borttappad koncentration, en stund av ouppmärksamhet eller glömska och börjar göra något fel, tvekar och/eller misstänker att han har gjort misstag. Denna situation kan vem som helst hamna i, för satan vill alltid lura muslimen i sitt praktiserande och anstränger sig extra att förstöra hans/hennes böner.

Vilka misstag kräver ”sudjud assahwo”?

De pliktiga bönerna är olika långa och består av olika antal s k rakaa-enheter.

  1. Al fadjr: Gryningens bön har 2 rakaa-enheter
  2. A Thuhr: Middagens bön (alltså mitt på dagen) har 4 rakaa-enheter
  3. Al Asr: Eftermiddags bön har 4 rakaa-enheter
  4. Al Maghrib: Strax efter solnedgångens bön: har 3 rakaa-enheter
  5. Al Ishae: Kvällens avslutande bön har 4 rakaa-enheter.

Rakaa-enheterna ser likadana ut vad gäller rörelserna och alla inleds med uttalandet av "takbira" (Allaho Akbar= Allah är Störst) och med att läsa den första koraninlednings sura ”Al Fatiha”.

"Al fatiha" plus andra verser från annan sura läses högt i början av de två rakaa-enheter av bönerna 1, 4, och 5, dvs efter solnedgången och före den. I de två första rakaa-enheterna av A-Thuhr och Al-Asr läses koranen tyst.

Bryter man mot dessa fasta och andra liknande regler av misstag eller glömska, då ska man reparera misstagen med "sudjud assahwo".

Hur går detta till i detalj?

Om en imam leder bönen, så har alla som ber bakom honom rätten och plikten att dra hans uppmärksamhet på eventuellt misstag han har gjort, genom att säga högt ”Subhana Allah” som är ett lovprisande av Allah som utesluter all brist eller defekt från/om Honom. Under bönen tillåts inget prat av något slag. Kvinnorna uppmärksammar ett eventuellt misstag med att klappa händerna ett par gånger.

Vid tillägg av en rakaa-enhet:

Imamen som håller på och står upp för att inleda en otillåten extra rakaa-enhet och hör ”subhana Allah” eller eventuell klappning från kvinnor, måste gå tillbaka till den sittande ställningen och avslutar bönen på vanligt riktigt sätt. När han har gjort det och sagt ”assalamo aleikum” två gånger, faller han ner på knäna och pannan och gör ”sudjud assahwo”. Sedan säger han högt: "assalamo aleikom" 2 gånger som avslut på bönen.

Vid miss av en rakaa-enhet:

Om han har avslutat bönen och blivit påmind om att det fattades en rakaa-enhet, så ska han omedelbart resa sig och säger högt ”Allaho Akbar” och ber den enheten som han har missat. Efter att han har avslutat bönen, gör han ”sudjud assahwo” med två konsekutiva nedfallande på pannan, direkt följda av 2 ”assalamo aleikum”


Vid osäkerhet om antal rakaa-enheter

Han reparerar den osäkerheten med att bygga bönen på det han är säker på. Om det lutar åt att han har gjort två rakaa-enheter, så utgår han ifrån två. Om han starkt känner att han gjort tre rakaa-enheter, så räknar han med de tre. När han har bett färdigt, gör han ”sudjud assahwo” som har beskrivits ovan.

Återstår frågan om när exakt man ska göra ”sudjud assahwo”: före bönens avslut eller efter. Olika lärda från olika skolor har var sina argument om detta och det är upp till den som ber att följa den ena eller andra. Vid miss av något, brukar många välja att göra "sudjud assahwo" innan man avslutar bönen. Vid tillägg av något, brukar de göra "sudjud assahwo" separat efter att man har avslutat bönen. 


Jag hoppas att dessa förklaringar är tydliga och tillräckliga. För att undvika allt detta, är det ytterst viktigt att be Allah om skydd från satan innan man läser koranen och att man, både mentalt och fysiskt, förbereder sig noga inför bönen så att man åstadkommer den eftersträvansvärda ”khushue” som är en fullkomlig inlevelseförmåga i bönens olika faser och en total bortkoppling av hela sitt jag från allt annat tänkande och störande.

Må Allah hjälpa oss att ofta nämna Honom (athikr), rikligt tacka Honom och bli bättre i vår dyrkan av Honom.   

 

Av Ben Messaud - 11 juni 2013 16:09

När ska muslimerna och även andra människor skaffa sig en Koran på arabiska eller en översättning av dess mening till det egna språket? De enda äkta Guds Ord är Koranen. Allt annat är förfalskat eller förändrat och är omskrivet i icke originalt språk. Den enda länken till Gud som alla människor har nu och i all framtid och som aldrig kommer att ändras är KORANEN. Därför är det många icke muslimer av de som har en hyfsad utbildning som blir intresserade av att skaffa Koranen, läsa och förstå den och när de i sin läsning möter en vers som öppnar deras hjärta, får de en obeskrivlig känsla och blir övertygade om att den Boken de har i sina händer är inget annat än äkta och sanna Guds Ord.

Muslimer å sin sida kan läsa koranen dagligen men de sällan stannar vid några verser och försöker granska dem, förstå dem. Varje vers och varje ord har sin rätta plats och inget ord kan ersätta ett annat. Allah säger i sura Al Hidjr, "(Inna Nahno Nazzalna Thikra Wa Inna Laho Lahafidhun) som betyder: (Förvisso har Vi nedsänt Skriften och Vi bestämt håller Den skyddad) Detta är en GARANTI från Gud att behålla Koranen utom räckhåll för alla typer av förfalsning, borttagning, tillägg eller glömska. Den har hittills bevarats intakt i 1400 år detta trots att kostsamma försök och ansträngningar från islams fiender har gjorts för att skapa falska kopior och sprida dem. De kan omöjligen radera eller ta bort koranverser från hundramiljoner muslimers hjärnor. Så att du som väntar och väntar på ett tillfälle att få en Koran i dina händer, när du verkligen är redo för att ta emot Budskapet, så finns en Äkta Koran, exakt som den som nedsändes 1400 år tidigare. Det som möjligen gör att du måste skynda dig är att du inte är säker på hur länge du lever. Koranen är kvar i sitt originala språk och sitt fullkomliga innehåll även efter din generation och din bortgång. Betämmer du dig NU, så kan du redan efter att ha läst en vers och förstått den, så har du en otrolig trostyrka som gör att du vill läsa mer och förstå mer. Ett långt liv räcker oftast inte för att studera allting i /om koranen och om islam. Men ju tidigare du börjar den processen desto bättre och högre belöning får du av det du har lärt dig.

Må Allah visa oss det egentliga värdet på den största Gåvan (KORANEN) som Gud har bevarat så att alla människor nu och i all framtid tar del av. Efter döden så har ingen något att skylla på. Ingen bortförklaring accepteras. 

Av Ben Messaud - 13 maj 2013 19:48


 

Islam uppmanar de unga att bilda starka familjer med äkta och väluppfostrade barn. Ett lyckligt äktenskap byggs upp från den första ögonkontakten till livets sista tecken. Det är därför viktigt att grunderna från början är säkrade.

 

Det finns tre grunder eller villkor för att en äktenskapsförbindelse blir giltig i islam:

 

1.  Båda parterna bör inte ha hinder som skulle förklara äktenskapet ogiltigt. Ett av hindren är t ex att parterna är närasläkt med varandra, så kallad mahram: det vill säga att släktbandet är permanent, vilket gör äktenskapet permanent olagligt.Detta oavsett om släktbandet är via blodband eller genom bröstband (bröstsyskon= rada á: diande av samma mamma) eller när mannen inte är troende muslim (kafir) och kvinnan är muslim o s v.

2. Det bör vara ett uttalat erbjudande eller ett medgivande från wali (ombud), som är den unga kvinnas ställföreträdare, som ska säga till brudgummen: ”Härmed gifter jag bort dig bruden med brudgummen …” eller liknande ord.

Villkoren för själva äktenskapet:

 1. Både bruden och hennes fästman måste ha sin identitet fastställd, genom att visa vem de är och vad de heter och hur de är o s v.

2. Båda parterna ska fatta tycke om varandra och acceptera förbindelsen, för att Profeten Muhammed (salla Allaho aleihi wa sallam) sa: ”Ingen f d gift kvinna (änka eller skild) förklaras omgift utan att hennes önskan tillkännagivits (hon bör t ex tydligt uttala sitt önskemål) och ingen oskuld kvinna förklaras bortgift utan att hennes accepterande har uttryckts (d v s förrän hennes medgivande, med ord eller genom tigande, har säkrats). De frågade: ” O Allahs Sändebud, hur ser man att hon accepterar? (för hon kommer att känna sig blyg)? Han (salla Allaho aleihi wa sallam) sa:”Genom hennes tigande”

(Rapporterad av Al Bukhari, 4741)

3.  Den person som ansvarar för äktenskapskontraktet på hennes vägnar, bör vara hennes ”wali” som Allah nämner i samband med äktenskap (tolkning av meningen): ” Och gift bort dem bland er som är singlar”  (Al Noor 24:32).

Och därför att Profeten Muhammed (salla Allaho aleihi wa sallam) sa: ” En kvinna som gifter sig själv utan någon ”wali”, hennes äktenskap är ogiltigt, hennes äktenskap är ogiltigt, hennes äktenskap är ogiltigt” alltså tre gånger och detta visar att en wali är ett måste.Rapporterad av Al Tirmidhi, 1021 och andra; detta är en autentisk hadith.

4. Äktenskapet måste vara bevittnat, som Profeten (salla Allaho aleihi wa sallam) sa:” Inget äktenskapskontrakt utom med en ”wali” och två vittnen.”  (Rapporterad av Al Tabaraani; se också ”Saheeh Al Jaami´, 7558)

5. Det är också viktigt att äktenskapet offentliggörs, som Profeten sa (salla Allaho aleihi wa sallam): ” Offentliggör äktenskapen” (Rapporterad av Imam Ahmad och klassad som god (hasan) hadith i ”Saheeh Al- Jaami´, 1027)

Må Allah vägleda oss in i det som är halal och underlätta för oss att vara goda muslimer och bilda goda och starkt troende familjer. Ameen.

      

  

Av Ben Messaud - 6 april 2013 16:41

Raka vägen till att bli en ny människa.

1. Ett villkor för att du gör något åt ditt liv och lyckas med det, är att lita på Den som har gett dig livet och alla de resurser du fick förfoga över. Var övertygad först om att det du vill göra är bra, för dig, för omgivningen, för medmänniskor och för samhället och att ingen/inget (människor, djur och natur) kommer att skadas av det du vill göra.

2. Studera det du vill göra och visualisera resultatet som lyckat. Se alla tänkbara hinder på din väg mot målet, utan att varken underskatta eller överskatta dem.

3. Var realist, dvs gör det du tror du har chans att lyckas med. Ha en målbild på räckhåll framför dig.

4. Gör en behovsanalys utifrån dina resurser, verktyg och medlen: kunskaper, pengar, tid, hälsa, kontakter, den fysiska miljön mm. Mobilisera så många resurser du har för att nå målet.

5. Misströsta inte och var medveten om att ett enda försök inte alltid ger resultat och att det kan kräva envishet, disciplin och en stor portion av tålamod.

6. Ha fantasi, kreativt och lateralt tänkande som öppnar för dig nya och kanske bättre sätt att nå målet på.

7. Så fort du märker en tendens till framgång, uppmuntra dig själv och belöna dig själv med något avkopplande eller något extra gott att äta eller göra.

8. Se dig själv som segrare, för att du vet att du verkligen strävar efter något bra.

9. Akta dig för energi- och tids tjuvar som kan vara vanliga människor eller bisysslor eller negativa tankar. Koppla av då och då för att ladda batterierna och ta ett nytt kliv mot målet.

Som muslim, använder du dig av de 3 utmärkta medlen:

  1. Lita på och förlita dig till Allah, före starten, under handlingen och efter den.
  2. Tro gott om Allah (Gud). Du är ju Hans tjänare och Han är absolut Oberoende, Rättvis, Förlåtande och Barmhärtig.
  3. Gör ständigt ”dua” åkallelser och be Honom om hjälp för att nå dit du vill.

Detta alltså parallellt med att du nyttjar de lagliga och godkända resurserna som är dina.(alltså Al Asbab)

Använd gärna denna modell för att bli av med rökningen t. ex. Det krävs att du helt ändrar din attityd till rökningen. Betrakta den som den verkligen är, din fiende som du måste fly ifrån. Bestäm dig en gång för alla att ta kommandot över dina lustar och begär. Varje dag du inte rör en cigarett är en segerdag. Anteckna dina segrar på en tavla och njut av att se dem fler och fler. Ta reda på vad som har skrivits och sagt om rökningen. Det är gott om fakta som kan vara bra för dig att komma ihåg och använda.

Ett exempel att 80 % av rökningstillfällen har en social orsak. Åtta av tio gånger du röker är för att du är med rökare.Två gånger av 10 är på grund av nikotinbegär. Dessa två gånger kan du lätt glömma bort om du är sysselsatt med något roligt. Lycka till.

Må Allah hjälpa dig, oss att bli bättre människor.Ameen!!! 

Av Ben Messaud - 30 mars 2013 00:20


En person, vilken som helst, kan stöta på en existentiell fråga som han/hon måste hitta svar på för att kunna leva vidare.

Frågan är: Vad är meningen med livet?

Är man ärlig och seriös, så nöjer man sig inte med ett enkelt svar. Man söker svaret hos dem som knäckt frågan. Vänder man sig till någon filosof eller någon teoretiker så blir man bara förvirrad av dem. De kan ha väldigt många konstiga idéer som man inte förstår eller delar. Och varifrån hämtar de sina idéer och sina slutsatser? De förlitar sig på sin hjärna och sitt s a s "logiska" tänkande. Men den logiken kan vara hur bristfällig som helst. Om hjärnan var något att lita på så skulle det inte finnas någon skillnad hos människorna i sitt sätt att tänka. Det skulle inte finnas någon teori alls om något. För en teori är per definition, en samling idéer som på sin höjd, delvis förklarar ett visst fenomen. Alla teorier har en relativ livslängd som gör att de ersätts av andra.

Sanningen om meningen med livet ska egentligen sökas hos Den som har skapat livet.Står du och intensivt glor på ett mästerverk av någon konstnär, så går du inte till någon bagare eller slaktare runt hörnet där du bor och ber honom/henne förklara för dig vad den tänkta meningen med konstverket är. Endast DEN som har skapat livet vet bestämt vilket syfte livet har. Du hittar meningen med livet i det HAN har sagt och gjort.De onekligen säkra och äkta Guds Ord är KORANEN.För en muslim, är frågan tydlig och svaret likaså. Och det svaret finns i slutet av kapitel: sura Athaariyat:

Gud säger: ”Jag har inte skapat människorna och andarna för något annat än att dyrka MIG”

Sedan preciseras den dyrkan i olika verser och i olika Sunni Haditer.

I människans natur, finns det ett inbyggt behov att dyrka, en känsla av beroende, att det finns någon Skapare och att Han är Vis och gör inget förgäves eller utan mening.Och Gud har skapat "människan svag" enligt en vers i Koranen. Och den svagheten gör henne beroende av sin Skapare.  

De som inte dyrkar Gud hittar på någon, något att dyrka i stället, ett eget de kanske har skapat själva eller någon annan före dem. Men de kan stöta på följdfrågor som de till slut blir tvungna att hitta svar på:

”Varför dyrkar jag den eller det?

Vad är meningen med detta?

Vad får jag av detta?”

De upptäcker så småningom att det de gör är absurt och att det/den de dyrkar inte kan ge dem något. De helt enkelt lurar sig själva och känner tomheten och en stor törst efter någon/något helt annat.

Dyrkan av Gud är helt annat. Den dyrkan är möjlig först när man känner Gud och den kännedomen blir en del av meningen med livet.

Sedan går man till nästa steg: Hur ska jag dyrka Gud?

Det enda sättet hittar muslimen i Koranen och i den äkta sunna. Det är instruktioner att följa för att göra en perfekt och godkänd plikt. Reglerna är inte luddiga eller abstrakta, för man har en detaljerad bild av den perfekta praktiken i profetens liv och som har bevarats i sin äkta form i 1400 år. 

Muslimen som vet att Gud är Allmäktig, vet också att Han är Oberoende (Assamad). Den egenskapen av Oberoende och Allmäktig gör det omöjligt

1. att dyrka någon annan. 

2. att tillskriva Gud någon brist, defekt eller behov av något eller någon

3. att överhuvudtaget föreställa sig Honom som "fader som har en son eller hustru"

4  att tänka att Han har en medhjälpare eller rival.

5. att söka och hitta någon att jämföra Honom med.

Vissa saker i detta liv, kan man dock fråga sig om. Exempel:

Varför finns det katastrofer, varför dör vi till slut? Varför vissa har det lätt och andra har det svårt, fysiskt, ekonomiskt mm. Varför finns det onda? Varför finns förtryck? Vad får jag för belöning eller för mödan att dyrka Gud? Varför slapp vissa diktatorer straffas för ohygliga massmord av oskyldiga människor bl a? Alla dessa frågor och många fler, kan vi hitta svar på i Koranen och Sunna.

En del ateister kan hitta på frågor som de inte kan besvara, frågor som gör dem till ateister. De faller offer för sitt egna resonemang och för satans luriga "viskningar". Men vi muslimer, har instruktioner som gör att vi stannar vid vissa gränser och låter inte fantasin svämma över och söker inte svar till det som endast Allah (Allmäktig och Härlig är Han) vet.

Slutligen är det viktigt att ha i åtanke att livet inte är bara tidsintervallen mellan födelsens första andetag och livets sista andetag. Vore det så enkelt så kan man inte besvara en del av de frågorna ovan. M a o, så har detta liv en mening när det är kopplat till det nästkommande och eviga Livet. Livet och döden är annars absurda om det inte finns ett annat liv.Ett liv i evighet där den gudomliga Domstolen hålls och de onda straffas och de goda belönas.

Jag säger allt detta för att det står om allt i Koranen. Vad profeten Muhammed har sagt, gjort, godkänt eller förkastat handlar också om detta.

Må Gud, Den Oberoende och Allmäktige, visa för oss det rätta att följa och det orätta att undvika och fly ifrån.Ameen                

Av Ben Messaud - 27 mars 2013 22:46

 Jag blev tillfrågad häromdan, om hur Koranen skrevs ner och hur den blev en och endast EN äkta Koran. Det är en viktig fråga, både för muslimer och för andra. Här är ett kortfattat svar. Ha i tanken bara att Koranen är skickad till alla människor och islam är till för hela mänskligheten. Därför är det lätt att förstå att Gud har lovat att bevara den som äkta heliga Skrift för att väldigt många människor, nu och i framtiden, ska ha möjlighet att ta del av den.

Koranen, från början, lärdes utantill av profetens följeslagare. Den nedsändes i omgångar, beroende på situationer och diverse problem som uppkom och som krävde en uppenbarad och klar lösning. Profeten Muhammed salla Allahu aleihi wa sallam, uppmanade de duktigaste följeslagarna att anteckna verserna på av honom angivna platser i en ordning som han uppenbarades att följa. Innan dess, kollade han med Ängeln Gabriel som godkände detta. Han brukade t ex. säga till skrivarna: Skriv ner denna vers efter denna och skriv denna efter denna.." osv. Han läste också för Ängeln Gabriel under varje ramadan månad alla de verser som dittills har nedsänts. Den sista ramadan i hans liv (salla Allahu Aleihi wa sallam) läste han hela koranen två gånger för Ängeln Gabriel (aleihi salam). Detta var ett tydligt tecken på att inga fler verser skulle nedsändas. De framstående "sahaba" dvs: följeslagarna som nedtecknade koranverserna och även lärde sig dem utantill var bl a Obei bnu Kaab, Muad bnu Djabal, Zeyd bnu Thabet, Abu Dardae och Abdullah bnu Masaud (radiya Allahu anhom) Koranen nedsändes under de sista 23 åren av profetens liv. 13 år under hans vistelse i Mekka som var hans födelseort (född år 570 "e.K")

När profeten Muhammed salla Allahu aleihi wa sallam avled år 633 (gregorianskt) år 10 enligt Hijrikalender, var koranen bevarad dels som skrift på olika föremål, skuldblad och ben från djur bl.a och dels i minnet hos många följeslagare.

Abu Bakr radia Allahu anho, profetens efterträdare utkämpade, tillsammans med de troende, heliga krig som kallats ”horob arridda” mot de som vägrade betala almosan och ville överge islam. Det är inte tillåtet inom islam att först bli muslim och sedan lämna tron och gå över till något annat. Men islam respekterar alla som tillhör andra religioner och tvingar dem inte till något de inte tror på eller vill inte ha.När någon ordentligt har bestämt sig att bli muslim av egen och fri övertygelse, så är det livet ut. 

Dessa krig orsakade stora förluster bland muslimerna och Omar, den andra kalifen, kände faran med att fler och fler dog i krig bland dem som kunde koranen utantill. Han slog larm genom att vända sig till Abu Bakr med uppmaningen att snabbt samla koranverserna så att de inte skulle gå förlorade. Efter en viss tveksamhet, godkände Abu Bakr, Omars förslag och samlade verserna i en första Koran. Under Omars tid beordrades sedan Zeyd bnu Thabet att bevara Koranen i sin helhet så att inget skulle försvinna eller glömmas bort. Det gjorde han. Det dröjde tills Othmans tid som kalif, för att den kopia av koranen som var hos Hafsa, profetens hustru och Omars dotter, samlats och det gjordes äkta och noga granskade slutkopior av en enda Koran som sedan skickades till olika avlägsna regioner. Resten brändes ner för att det inte skulle cirkulera falska kopior med kanske oäkta tillägg och innehåll.

Dessutom så går detta i linje med löftet från Allah i själva Koranen att bevara Koranen intakt i sin originala form, sitt innehåll och sitt äkta språk arabiska.Koranen nu kan inte jämföras med andra ursprungligen heliga skrifter. Det har gjorts försök att imitera den, förfalska, lägga till eller ta bort delar av den men ingen har hittills lyckats med den lömska bedriften och ingen aldrig kommer att lyckas. Fler och fler barn, ungdomar och vuxna, fortsätter att lära sig koranen utantill och den bevaras i sin helhet och ingen kan ta den ifrån dem.

Må Allah öppna våra ögon, hjärtan och själar för alla skatter som finns i Koranen, hjälpa oss att uppskatta dess riktiga värde och dela med oss av den. Ameen !!!

  

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards