Direktlänk till inlägg 4 januari 2016
I Guds, den Barmhärtige Förbarmarens Namn.
Rädslan i sig kan vara av två typer: Den positiva rädslan som bygger på en realistisk bedömning av vad som orsakar rädslan. Denna typ är inte förlamande utan den driver den rädde att reagera sansat och förnuftigt. Den negativa rädslan som förstärks och övergår till ett sjukligt tillstånd och en fobi. Varför Gud har börjat dessa kriser med rädslan i versen vet exakt ingen. Kanske för att rädslan är något som är gemensamt med de övriga mer konkreta orsakerna till krisen. Vi har i Korannen liknande verser där Gud börjar med det allmänna och sedan beskriver Han och konkretiserar de övriga exemplen med specifika termer. ”Wa Alwalidatu yurdiena awladahonna hawlaini kamilayn: I det längsta kapitlet 2 står det många exempel som detta: "Mödrarna ska amma sina bäbisar i två hela år (allmänt och sedan en detalj) för dem som vill fullborda en komplett amningstid”. I sura Annisae (kvinnorna kap. 4) ” Gift er då med två (äkta fruar= polygami), tre eller fyra, men om ni är rädda för att bli orättvisa, så håll er till en (fru)” Många andra exempel som i början ger en frihet men sedan begränsas den friheten av vilkor som ibland är svåra eller t o m nästan omöjliga att uppfylla.
Åter till andlig vård:
Al khauf: dvs Rädslan: I min mening ska inte en andlig vårdare räkna med att ta bort all rädsla. För det går inte att göra det heller. Att skapa förståelse för det som orsakar rädslan är betydligt effektivare än att satsa på att få bort hela rädslan.
"Hungern kan också utlösa en kris". Det är inte helt säkert att människorna alltid har tillgång till mat och i tillräcklig mängd. Ser man på de områden som ofta drabbats av svält på grund av krig och torka, så förstår man vidden av hungerkatastrofer.
"Brist på tillgångar eller resurser". Dessa brister gäller både nationer och individer.
"Minskat antal liv eller förekomst av död": Detta kan syfta på katastrof som drabbar vissa familjer efter en s.k naturkatastrof (jordbävning, torka, översvämning, bränder) eller andra olyckor.
Minskade skördar: en konsekvens av torka, översvämning och bränder. De kan leda till svält, krig osv.
Oavsett hur omfattande krisen är så är det människor som till slut blir drabbade. Var och en av dem reagerar olika starkt. Den som lyckas stå ut med krisen blir segraren. De exemplen som nämns i versen täcker alla typer av kriser som kan beröra alla människor. Alla har anknytning till livet och döden och ångesten som blir en normal följd av dem. Eftersom krisen uppfattas olika av olika människor så är den andliga vården ett behov som också varierar från individ till individ. Ålder och kön, samt tidigare erfarenheter av kriser gör reaktionerna och behoven olika. Här gäller det att anpassa den andliga vården till individen, vad han eller hon känner just då och vad han/hon förväntar sig att få av andlig vårdaren. Detta är inte alltid lätt, med tanke på att den vårdbehövande befinner sig i ett ovanligt katastrofstillstånd som gör offret frustrerat och förvirrat. Å andra sidan så vet man från båda hållen att känslan av att en andlig vårdare har engagerat sig i situationen ger en lättnad. Bara några tröstord kan ge en snabb och positiv effekt. Vi vet också av studier och erfarenhet att människor har vissa reaktionsmönster gentemot kriser och kännedomen av dessa mönster kan hjälpa vårdaren att vara effektivt hjälpsam. Utifrån dessa allmänna kunskaper kan man skräddarsy en individanpassad andlig vård på plats. Det finns dock vissa problem som andligvårdaren måste lösa under sitt vårdarbete.
Hur mycket engagerad i den sorgen eller krisen ska han/hon vara? Hur mycket distans ska han/hon ha till själva katastrofen? Hur mycket empati och medkänsla ska han/hon visa? Har han/hon en mental styrka och förmågan att hitta sin roll som vårdare?
Här i början tar jag upp några av de frågorna jag ställde i inledningen. Dessa kriser är ett verk av människorna själva. Kapitel sura "Arroom" har en vers som beskriver de katastrofer människorna har orsakat för sig själva: Allah säger: "Fördärvandet och förstörelse har visat sig överallt på jorden och på haven på grund av människornas handlingar för att Gud låter dem smaka något av det hemska de har gjort och för att de återvänder"
(till Honom) Det blir in sha Allah i ett annat tillägg.
Må Allah Gud ge stöd och tröst till alla människor som tror gott på Honom och som drabbats av kriser och katastrofer. Ameen.
Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...
Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...
I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...
Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | |||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|