Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Sunna i Koranen

Av Ben Messaud - 27 november 2014 17:44

 

Om vi håller oss till termen Sunnah och ser hur den förekommer i Koranen och vad den syftar på, vet vi att den står för ”Alhikma” eller visdom. Versen 129 i Al bakarah: ...Och han (profeten sAws) ska lära dem Boken (Koranen) och visdomen; alltså sunna..

.” I versen 151 samma sura, upprepas samma mening: ”... Och han lär dem Boken och visdomen. Likaså versen 164 i Al Imran:...” läser för dem Hans verser (Allahs) och rengör dem och lär dem Boken och visdomen...” Även i sura Al Ahzab v. 34 och sura Aldjhumua v.2, citeras Boken eller Allahs verser tillsammans med visdomen. I kapitlet 4 Annisae säger Allah (v. 113) ...” Och Allah har nedsänt till dig Boken (koranen) och visdomen...” Och detta visar att sunnah är också en uppenbarelse från Allah. Eftersom Allah har använt verbet ”nedsänt” för både Koranen och för visdom

Bland de framstående lärda som är övertygade om att  visdomen i verserna syftar på sunnah har vi Imamen Ashafii och Attabari

 

Jämförelse mellan Koranen och sunnah

 

Återstår att jämföra Boken Koranen och sunnah. Den stora och nästan den enda likheten mellan Koranen och sunnah är att båda är uppenbarelser. Och detta är bevisat i koranen i Annadjm sura (.... han är inget annat än en uppenbarelse som uppenbarats...”) och Annisae sura v113 ovan

 

Men skillnaderna är betydligt fler

 

Koranen är till sin helhet uppenbarad, både som ord och som innehåll och mening. Medan sunnah är uppenbarad som mening men orden är från profeten själv. Det är därför som Allah säger i sura "Anndjm" om profeten (sAws) ” ...han talar eller uttalar sig inte av sin egen lust, han är inget annat än en uppenbarelse som uppenbarats..”

En annan skillnad är att Allah har säkrat själv skyddet för och bevarandet av Koranen. Och Vi bestämt har tagit på oss att bevara den...” V. 9 sura Alhidjr. Medan sunnah har lämnats åt muslimerna att bevara den och de har gjort det och är uppmanade att fortsätta bevara den genom att följa den och lära ut den. Och sunna har som uppgift att tydliggöra saker som finns i koranen och som behöver klargörande. Allah säger i sura "Alqyamah" vers 19 ..”Det angår oss att samla den (koranen) och att recitera den och sedan att tydliggöra den..” alltså tydliggöra den genom sunnah. I en annan vers säger Allah ”... för att du (Muhammed sAws) ska tydliggöra för dem det som nedsändes till dem..”

Koranen är också en utmaning både i ord och i mening. Ingen kan komma med en enda vers lik den som är i Koranen. När det gäller sunnah, så finns försök att förfalska haditer och tillskriva dem profeten Muhammed (sAws). Det är därför en hel vetenskap har utvecklats för att rigoröst granska haditer och säkra deras äkthet.

Sunnah liksom Koranen är för att lyda.

 

Allah har hänvisat till sunnah och sagt att det som profeten har kommit med, har sagt eller gjort ska muslimerna lyda och efterfölja. I många verser förekommer uppmaningen att lyda Allah och lyda Hans sändebud. Sura Al

Hashr v.7

...” Det som sändebudet kom med till er ska ni ta emot och det som han avrått er att göra ska ni undvika och avstå ifrån.......

Ordet sunnah förekommer också i Koranen, men används med en annan betydelse. Ibnu Taymia har skrivt ett så kallat ”resala” eller brev (= ett kort häfte med ett tema) om

ordet sunnah i koranen

 

I Koranen säger Allah att det är Hans sunnah inte profetens sunnah. Och Allahs sunnah ändras inte och ersätts inte som många verser säger: ”Tabdiila eller tahwiila ändring eller ersättning”

Allahs sunnah är att ge seger åt Guds sändebud. Generellt  berör Allahs     sunnah hans uppmaningar, hans varningar och lydnad av dem

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ben Messaud - Fredag 12 april 19:14

Vad synd Ramadan är slut Många konstiga muslimer ytrycker sin lättnad över att  fastamånaden har tagit slut. För dem var Ramadan kanske jobbig och var en parantes i livet. Därför har moskéerna tappat ett stort antal besökare som kommer till pliktbö...

Av Ben Messaud - 29 november 2023 15:35

Imamer är inte robotar Vissa organisationer från olika muslimska länder gör ett kolossalt bra jobb att skicka duktiga imamer till oss i Sverige. Ett exempel är Turkiet. Under decennier har landet gjort detta och vi är mycket tacksamma för att Al...

Av Ben Messaud - 13 maj 2023 09:32

I princip är vi alla lika. I praktiken är vi olika beroende på kön, hälsa, tillgångar, vad vi har skaffat oss själva för egenskaper och har gjort för handlingar och framför allt vår tro. Kan en troende muslim som gör sina plikter ordentligt ha samma ...

Av Ben Messaud - 3 maj 2023 12:18

إن تنصروا الله ينصركم و ما النصر الا من عند &#...

Av Ben Messaud - 24 april 2023 01:03

Bismi Allah Jag använder både kunskaper från koranen och från sanna uttalanden (sunna) av profeten (sAaws). Den bästa metoden för detta har jag från tre lärarhögskolutbildningar och från min långa erfarenhet som lärare i olika ämnen och olika stadi...

Presentation

Omröstning

Vilken sorts kärlek tycker du är bäst/störst/finaste?
 Till dig själv
 Till Gud
 Till en medmänniska
 Till en egen älskning
 Till ev. egna barn
 Till pengar
 Till samlingobjekt
 Till kultur
 Till en idol från sport
 Till en idol från musikvärlden
 Till en hobby
 Till fru
 Till make
 Till prylar
 Till jobb
 Till kläder
 Till en historisk person
 Till värmen och solen
 Till resor
 Till mysiga hemmakvällar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards